Jump to content

Köpenhamn!


samuelszon
 Share

Recommended Posts

Kära forummedlemmar,

jag har köpt en resa till min tjej i födelsedagspresent. Det är ingen stor grej, men jag tycker vi ska hitta på nåt tillsammans så vi ska åka till Köpenhamn 1-4 mars. Vi kommer alltså ha torsdagkväll på oss, hela fredagen och lördagen.

Jag skulle främst vilja ha tips på boende. Det finns så jäkla mycket hotell i staden, och jag hatar när vissa skriver att det är ett skitbra hotell och andra säger att det var mindre bra. Får så svårt att bestämma mig! Jag tänker väl mig att det ska kosta som vanligt, alltså inget överdrivet lyxigt, 1500 spänn/natt är OK.

Vill ni tipsa om aktiviteter får ni gärna göra det också. Varken hon eller jag är vidare puttinuttiga av oss, alltså romantiska restauranger och sånt är vi inte direkt intresserade av. Däremot älskar hon design (och även jag, inte fullt lika mycket som henne) så jag tänkte åka till Louisiana (ett designmuseum) på lördagen. Vi har varit ihop i över ett år så det är liksom ingen upp-till-bevis-resa, jag vill bara slappa i en helg och ha det förträffligt mysigt.

Jag har tänkt lite på Arne Jacobsen-hotellet (för att köra fullt ut på design-linan) men det verkar inte vara vidare prisvärt. Lobbyn är häftig, visst, men i övrigt finns det bättre hotell i stan verkar det som. Erfarenheter?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad du än gör så bo inte på Hotel Jørgensen i Nørreport, jag skulle kunna berätta om mina upplevelser där men du skulle inte tro mig. Kan annars bara billiga vandrarhem där man duschar i regnvatten så det är nog inte till någon hjälp.

Men ett tips på en riktigt mysig aktivitet är faktiskt just Christiania men då menar jag inte Pusher Street (även om det kan ha sin charm) utan området runt där folk faktiskt bor. Jag har spenderat timmar och åter timmar vid flera tillfällen där jag och andra bara vandrat runt i området. Det är speciellt trevligt ur designsynpunkt också eftersom husen runtom Christiania är bland de mest kreativa jag någonsin sett. Inget är det andra likt med udda vinklar och intressanta utsmyckningar. Såg en som hade byggt ett hus på vattnet med en slags brygga från andra våningen som slutade med en fåtölj och ett litet bord. Så det är definitivt ett tips om vädret är fint.

faf01632.jpg

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad du än gör så bo inte på Hotel Jørgensen i Nørreport, jag skulle kunna berätta om mina upplevelser där men du skulle inte tro mig. Kan annars bara billiga vandrarhem där man duschar i regnvatten så det är nog inte till någon hjälp.

Haha, jag vill väldigt gärna höra då jag bott där tre gånger i samband med Köpenhamnbesök. Koncentrationslägerduscharna i källaren åsido är det enda riktigt outhärdliga jag upptäckt hittills. Och frukosten, i och för sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan tipsa om Hotel Fox som jag har bott på två gånger. Det ligger i centrala Köpenhamn och är ett designhotell med riktigt häftiga/roliga rum. Hyffsat billigt är det dessutom. Tror du kan bo tre nätter för runt 1000 DKK.

Klicka på Rooms och kolla in! http://www.hotelfox.dk/

Edit: Det finns ett rum (minns inte numret) där det står "94% of all people don't expect any surprises entering this room" utanpå dörren. Är riktigt nyfiken på hur det ser ut inuti...

Redigerad av Adriian
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan tipsa om Hotel Fox som jag har bott på två gånger. Det ligger i centrala Köpenhamn och är ett designhotell med riktigt häftiga/roliga rum. Hyffsat billigt är det dessutom. Tror du kan bo tre nätter för runt 1000 DKK.

Klicka på Rooms och kolla in! http://www.hotelfox.dk/

Edit: Det finns ett rum (minns inte numret) där det står "94% of all people don't expect any surprises entering this room" utanpå dörren. Är riktigt nyfiken på hur det ser ut inuti...

Wow, riktigt coola rum! Bra tips, tack!

Tack P-C för tipsen, hade glömt bort Christiania men det verkar ju helt klart vara sevärt!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...