Jump to content

TV-köp


spajdermän
 Share

Recommended Posts

I den prisklassen är det lite hugget som stucket från vad jag har upplevt, jag tror inte du kommer märka någon större skillnad. Vandra in i första bästa butik, glo på lite apparater och se om du har någon som ser bra ut. Annars är minhembio-forumet superbt för att få hjälp med att välja TV.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I den prisklassen är det lite hugget som stucket från vad jag har upplevt, jag tror inte du kommer märka någon större skillnad. Vandra in i första bästa butik, glo på lite apparater och se om du har någon som ser bra ut. Annars är minhembio-forumet superbt för att få hjälp med att välja TV.

Aha, ok. Tack.

Men vad ska man tänka på? Vad är bra saker att titta på när man ska köpa TV?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, ok. Tack.

Men vad ska man tänka på? Vad är bra saker att titta på när man ska köpa TV?

Be att få se tvn avstängd.

Svärta är viktig för bildkvalité, och bilden är väl som svartast när den är avstängd.

Det är ett bra trick allt för många missar att se efter.

Hur ser rummet ut?

Är det ljusa tapeter, fönster osv? Om inte så är plasma ett bra alternativ.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Be att få se tvn avstängd.

Svärta är viktig för bildkvalité, och bilden är väl som svartast när den är avstängd.

Det är ett bra trick allt för många missar att se efter.

Hur ser rummet ut?

Är det ljusa tapeter, fönster osv? Om inte så är plasma ett bra alternativ.

Tack :)

Vita väggar och stort fönster (med persienner förvisso), dessvärre. Då är det LCD jag ska ha alltså?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Be att få se tvn avstängd.

Svärta är viktig för bildkvalité, och bilden är väl som svartast när den är avstängd.

Det är ett bra trick allt för många missar att se efter.

Ursäkta, men.. va? Hur ska tv:n helt avstängd hjälpa till i bedömningen av.. någonting? Eller menar du att den ska vara signallös och därmed visa svart bild?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta, men.. va? Hur ska tv:n helt avstängd hjälpa till i bedömningen av.. någonting? Eller menar du att den ska vara signallös och därmed visa svart bild?

Trooooooor att han tänkt på att en del TV apparater ser lite grå ut tom när TV:n är avstängd. Men är inte säker.

Nåt annat du kan tänka på när du ska köpa en så billig TV är att bli lite märkesblind då stora märken förmodligen har råd att sätta in bättre teknik i en billigare apparat. Med andra ord håller den nog lite längre då :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, ok. Tack.

Men vad ska man tänka på? Vad är bra saker att titta på när man ska köpa TV?

Förutom att kolla lite på hur bilden är så hade jag väl letat efter något med lämplig upplösning (720p-1080p, det sägs att 1080p inte direkt syns på en 32") och bra med ingångar. Kolla gärna när serien är lanserad också, ibland rear elektronikkedjorna ut riktigt jäkla gamla, utdaterade TV-apparater.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta, men.. va? Hur ska tv:n helt avstängd hjälpa till i bedömningen av.. någonting? Eller menar du att den ska vara signallös och därmed visa svart bild?

En del tvrutor känns mer som speglar och blir lätt matta av omgivningen.

Och som Plaisir säger så kan en del rutor se mer gråaktiga ut än svart, vilket betyder att det svarta kommer bli mer grått, då det inte kan "lysa svart".

Däremot kan det generera svart, men påverkas ju då så klart av resterande.

Fortsatt på Sianas inlägg: Var noga med beteckningarna om du väl bestämmer dig för att köpa en tv.

Exempel: LG40TFN kan skilja sig oerhört från LG40TNN, men det känns ofta som om butikerna är

ganska otydliga med det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En del tvrutor känns mer som speglar och blir lätt matta av omgivningen.

Och som Plaisir säger så kan en del rutor se mer gråaktiga ut än svart, vilket betyder att det svarta kommer bli mer grått, då det inte kan "lysa svart".

Däremot kan det generera svart, men påverkas ju då så klart av resterande.

Skulle man gå på det skulle ingen välja en plasma-tv, som faktiskt ofta ser skit ut i butiken med lampor överallt - men hemma i vardagsrummet kan de springa cirklar runt vissa LCD-tv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En del tvrutor känns mer som speglar och blir lätt matta av omgivningen.

Och som Plaisir säger så kan en del rutor se mer gråaktiga ut än svart, vilket betyder att det svarta kommer bli mer grått, då det inte kan "lysa svart".

Däremot kan det generera svart, men påverkas ju då så klart av resterande.

Fast det där förstår jag inte. En LCD-TV är ju oftast upplyst med lysrör i kanten som aldrig stängs av då TVn är igång. Alltså blir svart ljusare än på en avstängd TV i vilket fall. Dock blir det ju ännu ljusare med en ljusare bakgrundssvärta förvisso.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...