Jump to content

Post till inneboende


_ThuuG
 Share

Recommended Posts

Jag undrar lite över hur noga adressen måste specificeras då man gör beställningar som inneboende och det man beställt levereras till brevlådan. Låt oss säga att jag är inneboende och mitt namn inte står på dörren, och som gatuadress har jag angett byggnad och lägenhetsnummer, men inte c/o. Lägenhetsnumret står över dörren och alla andra uppgifter såsom postnummer osv är korrekt angivna.

Kommer brevet att levereras till den specificerade adressen eller måste jag ange c/o även om jag angett lägenhetsnumret?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som brevbärare vågar jag inte helt lita på lägenhetsnummer eftersom de ibland är felangivna.

Har du gjort en adressändring med c/o? Om det står på själva adressändringen vilket namn du bor hos så ska det kunna registreras hos oss. Då ska det gå att få ut posten ändå även om inte namnet står på dörren. Det kan bli lite kludd på försändelserna bara.

Sen beror det på om det är Posten eller Citymail som delar, Posten vet jag inte hur systemen ser ut hos.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer brevet att levereras till den specificerade adressen eller måste jag ange c/o även om jag angett lägenhetsnumret?

I Norge (och därmed också i Sverige, misstänker jag) måste du egentligen ange c/o, står inte rätt namn på dörren/brevlådan måste vi kolla upp i systemet exakt vilka som bor där innan vi lämnar ut det. I och för sig chansar jag ibland och ser om det går hem men med ett paket hade jag nog inte gjort det.

Redigerad av Tweak
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte gjort någon adressändring, det finns ingen koppling mellan mig och lägenheten egentligen. Man skulle alltså kunna säga att det står fel namn på dörren om man så vill.

Om adressen ses som ogiltig, vad händer då? Skickas brevet/paketet tillbaka till företaget som skickat ut det då? Jag antar att jag får betala kostnader för utkörning av brevet/paketet också?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är Citymail som delar så kan det komma upp en lapp i porten med ditt namn, där nummer och mail till postkontoret finns. Sedan har du tre arbetsdagar på dig att kontakta kontoret, annars skickas försändelsen tillbaka till avsändaren. Vet inte hur det blir med kostnaden.

Posten vet jag som sagt inte hur de gör.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde en beställning från spelbutiken lördagen 5/11 som inte kommit fram. I måndags ringde jag spelbutiken som skickade ut ett nytt exemplar. Detta verkar ha skickats ut i måndags, vilket dock verkar väldigt snabbt. Det ska normalt ta två dagar för spelet att komma fram. Jag insåg dock nu att jag kanske klantat till det själv eftersom mitt namn inte stod på dörren.

Kommer det inte fram får jag väl ringa till spelbutiken igen och förklara mig. Känner mig lite dum, men jag antog helt enkelt att en giltig adress skulle räcka oavsett vilket namn som stod på dörren.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade någon tråd på flashback tidigare där folk berättade om imponerande leveranser där mycket lite information om mottagaren fanns. Det verkar dock inte som att brevbärarna här vill chansa. Det verkar dock konstigt att de inte satt upp någon lapp eller liknande. Har inte heller kontaktats av Spelbutiken.

Det är möjligt att paketet kommer fram i veckan, men jag ringer imorgon ändå för säkerhets skull. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har jobbat på posten och där är det som standard att inte dela ut post om mottagaren inte bor på adressen! Är det samma efternamn får man den dock utdelad. Likaså om det står c/o. Ogiltiga adresser skickas tillbaka till avsändaren om någon sådan finns. Du får alltså inte din post utdelad!

Sätter du ut ditt namn på dörren så kommer du troligen få ditt paket! Man brukar ta med breven någon dag i rad för att se om någon ny har flyttat in.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, tack. :) Satte mitt namn på dörren idag, så nu kan man se att jag bor här i alla fall. Får se om de kommer härförbi med paketet imorgon också. Nu vet jag i alla fall att jag måste vara tydligare i fortsättningen.

Hur många dagar brukar ni försöka leverera paketet om ni inte hittar namnet förresten?

Redigerad av _ThuuG
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, tack. :) Satte mitt namn på dörren idag, så nu kan man se att jag bor här i alla fall. Får se om de kommer härförbi med paketet imorgon också. Nu vet jag i alla fall att jag måste vara tydligare i fortsättningen.

Hur många dagar brukar ni försöka leverera paketet om ni inte hittar namnet förresten?

Det är lite lurigt, ibland skickade man tillbaka direkt och ibland letade man. Vad jag vet hade vi inte några 100% rutiner på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har det löst sig. Jag ringde Spelbutiken idag, och de hade fått det första exet tillbaka. Jag får pengarna tillbaka istället, eftersom jag köpte spelet på Steam i fredags. Behövde inte betala några avgifter eller liknande. Det jag tycker är konstigt är att det inte satts upp någon lapp i trapphuset, och jag har inte blivit kontaktad av Spelbutiken. Kanske beror det på att jag kontaktade Spelbutiken själv innan de fick paketet tillbaka. Ansvaret låg väl hos mig att skriva en klok adress hur som helst. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...