Jump to content

Min dator exploderade precis.


IceCandy
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jag satt vid min trogna dator och idleade lite på msn och youtube. Plötsligt så slocknar datorn. Den stänger av sig själv med andra ord. Utan förvarning. Jag blir förundrad och trycker på on-knappen på den för att sätta igång den igen. Inget händer. Drabbas av panik. Trycker frenetiskt på on-knappen och försöker göra mun-mot-mun metoden och andra livräddningstrix.

Inget händer.

Tittar bak på skräphögen och ser att nätaggregats on/off-knappen lyser som vanligt. Det lever alltså! Öppnar upp chassit och kikar, och noterar att även moderkortet lyser i grönt. Alltså får moderkortet ström från nätagget, so far so good.

Men därifrån har jag ingen som helst aning om vad jag skall göra?! NÅGRA IDÉER?! Jag sitter just nu på min sunkiga laptop och den kan man ABSOLUT INTE SPELA SKYRIM PÅ!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag har gråtit som ett spädbarn över att min dator begick självmord på det här viset bara några dagar innan game of the year släpps! SNÄLLA HJÄLP MIG!

Om ni inte har några idéer om hur jag skall resurrecta min dator, kan ni gärna komma med tips på nya datorer att köp från fysiska butiker. Såna vars delar är förutbestämda och datorn finns att få hem INNAN fredag. Den får kosta max 10k, gå att få på avbetalning och vara dunderbra.

Tack för mig.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Några möjligheter till att prova med ett annat nätagg?

Kanske, jag har ett annat i min gamla dator på en 530w. Dock led min gamla dator av HIV som sedan utvecklades till AIDS, så jag fick konstant sitta och plocka in och ut olika delar. Vilket i sin tur gör mig orolig att det gamla nätagget skulle smittats av sjukdomen under allt pill. Jag vill ju inte att min nuvarande dator också skall få sjukdomar. Sen är det även otäckt med nätaggregat eftersom folk kommer med skräckhistorier om hur deras dator blivit totalt kaputt efter att dom kopplat någon sladd fel. Önskar att jag haft en riktig karlakarl som hade kunnat göra jobbet åt mig, medan jag brett mackor och kommit med uppmuntrande ord till mannen som utför hjältedådet.

Tycker dock det märkliga är att lysdioden i moderkortet funkar när jag sätter på nätagget, samt att nätaggets on/off knapp lyser som vanligt. Dvs kommer det alltså ström till datorn, något som dock datorn inte tycks förstå när jag trycker på startknappen i chassit.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Redan gjort! Har låtit den stå utan ström både i någon timma men även över natten nu, utan resultat.

Var bor du? Tänkte ang fysiska butiker.

Inet är att rekommendera! Elgiganten har bara gigantiska priser på märkesdatorer, men man kan mygla till sig internetpriser därifrån om man har tur.

Testa gå igenom alla kontakter i datorn för att kontrollera att det inte är nå glapp.

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var bor du? Tänkte ang fysiska butiker.

Inet är att rekommendera! Elgiganten har bara gigantiska priser på märkesdatorer, men man kan mygla till sig internetpriser därifrån om man har tur.

Testa gå igenom alla kontakter i datorn för att kontrollera att det inte är nå glapp.

Jag bor i göteborg. Min nuvarande dator är köpt på inet men garantin har gått ut.

Ringde förövrigt till inet förut, och dom säger att det kostar 700 spänn extra i månaden utöver prylarna man köper att ta något på avbetalning. Jag slängde på luren och började grina.

Satt i övrigt och tryckte in alla sladdar ordentligt igår, men hittade inte ens någon som satt löst. Provade även att starta datorn utan ramminnerna i eftersom jag läste någonstans att det är dom som kan förstöra. Det gick inte heller.

Sen läste jag om att vissa har en startknapp för datorn direkt på moderkortet, i form av 2 små pins som man kan dutta på med en metallbit. Jag försökte hitta dom men det är svart som natten i datorn och ficklampan har slut på batteri. Dessutom är jag rätt säker på att det redan sitter en sladd kopplad till dom två pinsen. Vilket i sin tur försvårar för mig eftersom jag måste dra ur rätt. Om någon vet vart dom sitter så får ni gärna peka ut dom på mitt moderkort. Jag har Asus P5QL-E P43 Socket 775.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ringde förövrigt till inet förut, och dom säger att det kostar 700 spänn extra i månaden utöver prylarna man köper att ta något på avbetalning. Jag slängde på luren och började grina.

När jag köpte min dator (några veckor sen) så såg jag att de hade räntefri delbetalning som val. Skumt.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men så det är alltså så här, när du trycker på powerknappen så händer ingenting?

Inte ett ljud?

Fläktarna går inte heller?

Det finns en "jumper", blå liten bricka som man lägger över två/tre pinnar, man kan plocka av den och vänta ett tag, och sen sätta tillbaka den. Det hjälpte på min förra dator när den helt plötsligt dog.

Vet tyvärr inte var den ligger på ditt moderkort, eller om det öht finns.

Men brukar vara i ytterkanterna.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske, jag har ett annat i min gamla dator på en 530w. Dock led min gamla dator av HIV som sedan utvecklades till AIDS, så jag fick konstant sitta och plocka in och ut olika delar. Vilket i sin tur gör mig orolig att det gamla nätagget skulle smittats av sjukdomen under allt pill. Jag vill ju inte att min nuvarande dator också skall få sjukdomar. Sen är det även otäckt med nätaggregat eftersom folk kommer med skräckhistorier om hur deras dator blivit totalt kaputt efter att dom kopplat någon sladd fel. Önskar att jag haft en riktig karlakarl som hade kunnat göra jobbet åt mig, medan jag brett mackor och kommit med uppmuntrande ord till mannen som utför hjältedådet.

Tycker dock det märkliga är att lysdioden i moderkortet funkar när jag sätter på nätagget, samt att nätaggets on/off knapp lyser som vanligt. Dvs kommer det alltså ström till datorn, något som dock datorn inte tycks förstå när jag trycker på startknappen i chassit.

Om din nuvarande dator kan drivas av 530w så är det ändå värt ett försök. Dessutom brukar det räcka med att man kopplar in huvudkablen (P1, den stora med 20-24 pins) samt 4-pinaren (den som sitter intill processorn), så du behöver inte krångla med de andra strömkablarna till en början.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När jag köpte min dator (några veckor sen) så såg jag att de hade räntefri delbetalning som val. Skumt.

Ja, det har dom. Men istället för ränta så tillkommer en massa andra smygavgifter som han sa landade på sammanlagt kring 700 kronor i månaden.

Men så det är alltså så här, när du trycker på powerknappen så händer ingenting?

Inte ett ljud?

Fläktarna går inte heller?

Det finns en "jumper", blå liten bricka som man lägger över två/tre pinnar, man kan plocka av den och vänta ett tag, och sen sätta tillbaka den. Det hjälpte på min förra dator när den helt plötsligt dog.

Vet tyvärr inte var den ligger på ditt moderkort, eller om det öht finns.

Men brukar vara i ytterkanterna.

Nope, inget händer. Det är som om den inte får ström alls, bortsett från att lysdioden inuti lyser i grönt så länge nätagget är påslaget. Vet inte riktigt vad för blå bricka du menar, vågar inte ta loss något från moderkortet om jag inte vet säkert vad det är för något. Du får gärna posta bild på hur den ser ut fast på ett annat moderkort, så jag har någon riktlinje.

Om din nuvarande dator kan drivas av 530w så är det ändå värt ett försök. Dessutom brukar det räcka med att man kopplar in huvudkablen (P1, den stora med 20-24 pins) samt 4-pinaren (den som sitter intill processorn), så du behöver inte krångla med de andra strömkablarna till en början.

Jo man tackar, dock får jag inte ut nätagget alls från förra datorn eftersom den sitter fast likt svärdet i stenen i chassit. (Ja, jag har skruvat loss den.)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kvinnorörelsen har inte gjort några framsteg inom elektronik, eller? :whistling: Såvida inte nätagget är fastsvetsat så brukar det kunna gå att lirka ut det.

Precis, jag tänkte utnyttja min kvinnliga oförmåga genom att få någon att göra detta åt mig. Så får ni karlar bekräftelse och känner er skillade, medan min dator kanske börjar funka igen! WIN WIN!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver inte ta ut det om du bara ska testa. Koppla bara i de två kablar jag sa och dra igång strömmen, men se såklart till koppla ur det andra (det som sitter i). Det är ju ingen idé att slita med alla sladdar förens man vet vad som funkar och inte funkar. :P

ITS ALIVE!

Nu får någon byta ut hela nätagget för det är ett clusterfuck. Frivilliga volontärer anmäler sig i tråden via PM.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...