Jump to content

Ny dator/Uppgradering av dator


Plaisir
 Share

Recommended Posts

Hellojsan.

Har upptäckt att jag är helt väck vad det gäller att veta vilka komponenter som funkar med vilka.

Tänkte att jag skulle uppgradera min gamla trotjänare med nya delar.

Tänkte att nytt moderkort, ny processor, nytt grafikkort och nya minnen skulle räcka men vet inte om jag måste ha ett nytt nätagg också?

Hårddiskar tänkte jag att jag inte behövde lägga ner så mycket tid och pengar på att leta utan det får bli någon för runt 500 lappen.

ska kolla upp vad jag har för nätagg i lådan. Men någon av er som vet något om det här kanske kan tipsa mig om några bra grejer för att uppgradera ovanstående?

Det vore guld värt nu när jag är sjuk :)

Edit: Håll gärna ner kostnaden så mycket det går. Typ 5k?

Redigerad av Plaisir
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

How bout this?

post-650-0-46684000-1316869204.png

Det är ganska sällan prisvärt att köpa sådana där färdiga paket, speciellt inte från Komplett, eftersom att man lätt får med onödigt krimskrams. Har du varken skärm, högtalare, mus eller tangentbord? Och vad ska du med Nero och Cyberlink till?

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

AMD lanserar en helt ny processorarkitektur (med tillhörande ny plattform) om tre veckor, det där är som att köpa från restlagret. Annars var det nog ett ganska bra pris.

Vad hände med icke komplett dator för 5k? :P

Jaså? Ni ser jag har ingen koll på saker o ting ;)

Mjo men jag omvärderade det och fick för mig att jag kunde våga mig på att betala lite mer :P

Det är ganska sällan prisvärt att köpa sådana där färdiga paket, speciellt inte från Komplett, eftersom att man lätt får med onödigt krimskrams. Har du varken skärm, högtalare, mus eller tangentbord? Och vad ska du med Nero och Cyberlink till?

ingen skärm, halvtaskiga högtalare som tappar basen och mus och tangentbord har jag inte haft på år. Nero o Cyberlink var inte möjliga att ta bort tyvärr. Likadant som att jag inte behöver skaffa mig någon ny optisk enhet men tyvärr kan man inte välja bort det när man sitter med såntdär.

Anledningen till att jag gjort så är för att jag inte fattar vad som passar med vad annars :P

Annars tyckte jag att proffessorn verkade rätt bra ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jaså? Ni ser jag har ingen koll på saker o ting ;)

Mjo men jag omvärderade det och fick för mig att jag kunde våga mig på att betala lite mer :P

ingen skärm, halvtaskiga högtalare som tappar basen och mus och tangentbord har jag inte haft på år. Nero o Cyberlink var inte möjliga att ta bort tyvärr. Likadant som att jag inte behöver skaffa mig någon ny optisk enhet men tyvärr kan man inte välja bort det när man sitter med såntdär.

Anledningen till att jag gjort så är för att jag inte fattar vad som passar med vad annars :P

Annars tyckte jag att proffessorn verkade rätt bra ;)

Vettigare att välja vad du (curly) vill från Inet och köpra till montering i så fall. Är garanterat överpris på tangentbort och mus som följer med paket och de är oftast dåliga saker.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad ska du med det galna moderkortet till? Planerar du att stoppa 3 grafikkort i burken? wink_684833_0.gif

Grejen är att när jag skulle sortera fram de som passade till den processorn så kom det fram två billiga som saknade USB 3.0 och sata på 6Gb/s. Och de andra tre kostade jämnmycket så tänkte jag att 50 spänn mer kan va värt det :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Curly:

Det här då?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/904412/puppe

Funderar på om man skulle lägga ut 500 till på en x6 istället.

Behöver ett bra grafikkort som passar till det där också om du kunde hitta ett prisvärt :)

Måste igen påpeka att processormodellens efterträdare gör entré om 3-4 veckor. Jag har i princip samma processor och den köpte jag i februari 2009.

Återkommer strax med nånting.

Grejen är att när jag skulle sortera fram de som passade till den processorn så kom det fram två billiga som saknade USB 3.0 och sata på 6Gb/s. Och de andra tre kostade jämnmycket så tänkte jag att 50 spänn mer kan va värt det :)

Det är för att AMD har gått över till socket AM3+, AM3 håller på att sorteras ut - det har funnits långt många fler modeller. Alltså vore det vettigare att leta i AM3+-kategorin! :)

Editation: http://www.inet.se/kundvagn/visa/918108/puppe2 Samma pris, bättre prestanda. Siana nämnde i en annan tråd att CDON har 200-300 kr rabatt på processorn. Angående grafikkort.. ja, det beror helt på prisklass. Var vill du hamna?

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det kanske vi tog upp nån annanstans? Skulle det vara värt att vänta på den? Kommer priset skjuta i höjden då?

Det där ser bra ut.

Skulle kunna tänka mig något i stil med geforce kortet jag hittat nån annanstans... 450? 560?

Max 2000 helst 1500 med ganska ordentlig prestanda ändå. :)

Finns bara läckta uppgifter om den kommande arkitekturen (Bulldozer som den kallas), så ingen vet exakt var prestandan eller priset hamnar även om det finns goda indikationer. Men dyrare än AMD-alternativet blir det. Om du vill vänta blir helt upp till dig, det kommer troligtvis vara brist på processorer i början samtidigt som lanseringspriset sällan är det bästa. Plus osäkerhet kring prestandan, ingen vet var den kommer hamna i slutändan. Hur många isbitar har du i magen? (w00t)

~1 500 kr (från Webhallen) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=794819

~2 000 kr (från Inet) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=815047 / http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=815072

GTX 560 Ti är ca. 15-20 % bättre, men också 25-30 % dyrare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill slå ett slag för CDON igen. Deras Sweclockers-rea (ange SWEC1109 i kodfältet) ger dig 5% på alla datorkomponenter. Handlar du för 8000 kronor blir det en rabatt på 400 kronor, kombinera det sedan med att CDON i princip redan är billigast innan rabatten. Sedan har de även 15% på utvalda produkter i några dagar till - http://cdon.se/hemelektronik/cdon_%2b_sweclockers/

De är väl förstås inte lika etablerade och tillförlitliga som Inet är, men är du tillräckligt gnidig så överlever du. Själv har jag nyttjat deras erbjudanden två gånger nu och inte haft några problem.

Med det sagt törs jag nog även mig på att säga att Bulldozer inte kommer att bli mer prisvärd än CDONs i5 2500k för knappa 1500 kronor, men det kan jag komma att få äta upp.

Det här lät som värsta reklamkampanjen, men ja... Vill bara hjälpa dig att få mer prestanda för pengarna. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Felaktig länk.

Intel® Core™ i5-2500K Processor

Socket-LGA1155, Quad Core, 3.3Ghz, 6MB, 95W, Boxed w/fan

Artikelnummer:619274

Tillgänglighet:100+ st på lager.

1789.00 kr

Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3, Socket-1155

ATX, Z68, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, CFX&SLI, SATA 6Gb/s,FW,USB3.0, VGA,DVI,HDMI,DP

Artikelnummer:645915

Tillgänglighet:20 st på väg in den 4.okt.2011. Datumet är bekräftat.

1278.75 kr

ZOTAC GeForce GTX 550Ti 1GB Multiview

PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, 2xHDMI, DisplayPort

Artikelnummer:644702

Tillgänglighet:10 st på lager.

1450.00 kr

Crucial DDR3 SO-DIMM 1066MHz 8GB KIT CL7

8GB Kit (4GBx2), 204-pin SODIMM, DDR3 PC3-8500, NON-ECC, CL=7, 1.5v

Artikelnummer:620006

Tillgänglighet:90 st på lager.

439.00 kr

Fractal Design Tesla 550W PSU

ATX 12V V2.3, 80 Plus, Standard, 1x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 120mm Fläkt

Artikelnummer:585840

Tillgänglighet:24 st på väg in runt den 7.okt.2011. Datumet är obekräftat.

595.00 kr

Western Digital Caviar® Green™ 2,5TB

SATA 6Gb/s, (SATA 3.0), RPM = IntelliPower, 64MB

Artikelnummer:632656

Tillgänglighet:21 st på lager.

949.00 kr

Cooler Master Elite 310 Svart/Orange

Fläktar: 1x 120mm Bak, ATX, mATX, 2x USB, 1x Audio, 17 dBA

Artikelnummer:485611

Tillgänglighet:100+ st på lager.

359.00 kr

BenQ 24" LCD G2420HD

1920x1080, 40000:1, 2ms, VGA/DVI/HDMI

Artikelnummer:477710

Tillgänglighet:100+ st på lager.

1395.00 kr

Ledsen att det får se ut såhär.. Men "it was the only way" :(

Redigerad av Plaisir
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...