Jump to content

Snart dags för SLI


Wu Zi Mu
 Share

Recommended Posts

Hej (Curly),

Jag har funderat på att skaffa mig ytterligare ett grafikkort för att få lite bättre prestanda då det känns som att mitt nuvarande system har det lite tungt.

Så mina frågor är:

* Vilka grafikkortsmodeller som finns på marknaden är kompatibla att köra SLI med det jag har just nu?

* Finns det något som kan rekommenderas?

* Mer exakt, eftersom jag har ett GTX 460 SOC, skulle jag kunna köra SLI med ett GTX 460 OC?

Eller kan jag lika gärna använda ett GTX 560 med 460 SOC i SLI?

Systemet jag har* är:

Gigabyte GeForce GTX 460 SOC

Intel DP67BG Extreme Series - ATX / Intel P67 / DDR3 / 2xPCI-E / SATA 3.0 / USB 3.0 / FIREWIRE

Intel Core i7-2600K 3,4GHz / 8MB / Socket 1155 (Boxed)

Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x4GB)

Intel 80GB X25-M Mainstream Intern SATA 2.5"

Antec Three Hundred (Kan tänka mig att byta till större om så skulle behövas)

* = Några av delarna ligger i Ånge, på väg till mig.

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

(Hej)

Can I mix and match graphics cards that have different GPUs?

No. For example, an XXXGT cannot be paired with a XXXGTX in an SLI configuration.

Can I mix and match graphics cards from different manufacturers?

Using 180 or later graphics drivers, NVIDIA graphics cards from different manufacturers can be used together in an SLI configuration. For example, a GeForce XXXGT from manufacturer ABC can be matched with a GeForce XXXGT from manufacturer XYZ.

Can I mix and match graphics cards is one of them is overclocked by the manufacturer?

Yes. A GeForce XXXX GTX that is overclocked can be mixed with a standard clocked GeForce XXXX GTX.*

*) Det snabbare kortet kommer att klocka ner sig.

Så du är bunden till att köpa ett till GTX 460.

Edit: Se till att du har väldigt gott om ventilation om du kör SLI med grafikkort som har "öppna" kylare, dvs. kylare som inte blåser ut varmluften ur rumpan.

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Upptäckte just att Inet har en SOC variant fast av annan tillverkare, den här. Då tappar jag ju ingen prestanda från mitt nuvarande SOC.

Jo, du tappar visst prestanda. :o SOC är ingen officiellt med si och så mycket överklockning, det är bara marknadsföringsblaj.

Gigabyte GTX 460 SOC klockar in sig på 815 MHz GPU, 4000 MHz minne, 1630 MHz shader.

KFA2 GTX 460 SOC klockar in sig på 800 MHz GPU, 3696 MHz minne, 1600 MHz shader.

Skillnaden är alltså minimal, men den finns, alltså kommer Gigabyte-kortet klocka ner sig. Givetvis skulle du bara kunna klocka upp det lägre klockade kortet (alltså "OC"-varianten av Gigabyte)

Edit: Du kanske menade med din kursivering att ingen = "ingen".. :P

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, du tappar visst prestanda. :o SOC är ingen officiellt med si och så mycket överklockning, det är bara marknadsföringsblaj.

Gigabyte GTX 460 SOC klockar in sig på 815 MHz GPU, 4000 MHz minne, 1630 MHz shader.

KFA2 GTX 460 SOC klockar in sig på 800 MHz GPU, 3696 MHz minne, 1600 MHz shader.

Skillnaden är alltså minimal, men den finns, alltså kommer Gigabyte-kortet klocka ner sig. Givetvis skulle du bara kunna klocka upp det lägre klockade kortet (alltså "OC"-varianten av Gigabyte)

Edit: Du kanske menade med din kursivering att ingen = "ingen".. :P

Editen var huvudet på spiken :)

Men då blev jag genast mycket klokare på det här med SLI.

Får bli nudlar en månad så är man rik till nästa löning.

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Jo, du tappar visst prestanda. :o SOC är ingen officiellt med si och så mycket överklockning, det är bara marknadsföringsblaj.

Gigabyte GTX 460 SOC klockar in sig på 815 MHz GPU, 4000 MHz minne, 1630 MHz shader.

KFA2 GTX 460 SOC klockar in sig på 800 MHz GPU, 3696 MHz minne, 1600 MHz shader.

Skillnaden är alltså minimal, men den finns, alltså kommer Gigabyte-kortet klocka ner sig. Givetvis skulle du bara kunna klocka upp det lägre klockade kortet (alltså "OC"-varianten av Gigabyte)

Edit: Du kanske menade med din kursivering att ingen = "ingen".. :P

Oh btw, jag köpte ett GTX 580 istället.

Däremot kikade jag på den här bilden och blev lite fundersam:

Lägg märke till det nedersta kortet och jämför med det övriga.

Teh fuck?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oh btw, jag köpte ett GTX 580 istället.

Däremot kikade jag på den här bilden och blev lite fundersam:

%7Boption%7Dhttp://img24.imageshack.us/img24/1042/dsc05244w.jpg[/im

Lägg märke till det nedersta kortet och jämför med det övriga.

Teh fuck?

Det enda man kan använda ett ej SLI-kopplat kort i en SLI-konfig till är väl PhysX? :P

Inte hans mest prisvärda köp i sådana fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...