Jump to content

Ny dator på G


SilentViper
 Share

Recommended Posts

Snart får jag extra pengar och tänkte då slå till att köpa en ny dator då min börjar krångla lite mellan åt samt att den har blivit seg på sista tiden tja ja den är ju trots allt snart 6år gammal. Med tanke på den nya datorn så blir budgeten på 10k för den nya och tänkt den ska hålla ett par år om det är möjligt.

Och undrar bör man satsa på intel eller amd. Ska helst kunna klara av lite nyare spel samt kunna spela i medium/high i grafik inställningar. Bör jag även uppgradera mitt grafikkort HD4850 till lite nyare?

Tänkte då även uppgradera mig till Win 7 prof eller ultimate spelar inge roll och eftersom jag har installerat med skiva som följde med till Fujitsun som jag har så det bör räcka med att sätta i en Win7 skiva och installera direkt?.

Det jag kan plocka från datorn är: Grafikkort HD4850(om jag inte måste uppgradera kortet till nyare) Tangentbord & mus samt skärmen och hårddisken på 500GB går även bra med en extra hårddisk.

Men vill helst att det ska gå på 10 tusen max men kan lägga till nån hundring om det behövs så alla tips är välkommna.

EDIT: Tillägger även att jag stannar kvar med ATis grafikkort då jag inte har nå problem alls med dem och trvis bäst mmed ATI.

Redigerad av SilentViper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

O'hoy mate!

1. Vad är det för upplösning på skärmen?

2. HD4850 är för vekt i en speldator år 2011. Särskilt om den ska hålla i två år.

3. Menar du att du vill köpa operativsystem? Professional eller Ultimate kommer äta upp 12-18 % av budgeten.

4. Bygga datorn själv?

Intel är dominant och ligger ett par år före AMD. AMD köper man om budget kontra krav inte tillåter Intel. AMD lanserar nya processorer i sommar, "Bulldozer". Hur dessa kommer prestera och påverka marknaden är det ingen som vet ännu.

Edit: Ett första förslag: http://www.inet.se/kundvagn/visa/433669/2011-05-11-silentviper

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

O'hoy mate!

1. Vad är det för upplösning på skärmen?

2. HD4850 är för vekt i en speldator år 2011. Särskilt om den ska hålla i två år.

3. Menar du att du vill köpa operativsystem? Professional eller Ultimate kommer äta upp 12-18 % av budgeten.

4. Bygga datorn själv?

Intel är dominant och ligger ett par år före AMD. AMD köper man om budget kontra krav inte tillåter Intel. AMD lanserar nya processorer i sommar, "Bulldozer". Hur dessa kommer prestera och påverka marknaden är det ingen som vet ännu.

Edit: Ett första förslag: http://www.inet.se/kundvagn/visa/433669/2011-05-11-silentviper

Det är en 19" skärm som jag har för tillfället som jag lovar av farsan sålänge platt-skärm eller vad man ska kalla den för.

Ang operativsystem så fixar jag det på egen hand så vi behöver inte bry oss om den delen.

Med en budget på 10 000 kommer du komma riktigt långt! Jag skulle gissa på high i dagens spel med bra fps.

För 10 000 kronor rekomenderar jag ett nytt grafikkort då det är den viktigaste delen i datorn när man ska spela.

Tackar ja då är det bara skråta eller spara hundan sitt HD4850 kort sen då.

Blir att beställa den fort jag får mina extra pengar om jag får dem nu nästa månad om jag har tur så jag får hoppas på det. Under tiden jag väntar finns det nån man kan byta ut undertiden?

Redigerad av SilentViper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du att ett företag bygger ihop datorn åt dig? Inet ger ju dessutom 2 års garanti ifall de bygger ihop datorn.

Eftersom jag inte är kunnig på den delen så vore det ett plus i kanten. Om man väljer att plocka ihop den själv blir det 1 års garanti? F.ö får man med nå strömkablar? Eller måste jag ta mina gamla strömkablar som jag har till datorn nu?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag inte är kunnig på den delen så vore det ett plus i kanten. Om man väljer att plocka ihop den själv blir det 1 års garanti? F.ö får man med nå strömkablar? Eller måste jag ta mina gamla strömkablar som jag har till datorn nu?

du får med allting

Bygger du själv så är det garantin på varje enskild sak som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...