Jump to content

Köpa ny processor.


MyStiC
 Share

Recommended Posts

Tjena!

Hade datorhaveri för några veckor sedan, var tvungen att införskaffa både grafikkort och nytt nätagg.

Sitter för nuvarande med en AMD Phenom X3 Black Edition, ATI Radeon 6970 och ett Corsair TX650 nätagg.

Nu känner jag dock av att processorn flaskhalsar, vilket jag tror den gör.. (Curly...?) :)

Nu när lönen kommer så skulle ett köp av processor kunna tänkas, bara att jag har noll koll på vad som är värt och ej.

.

Om jag skulle uppgradera till Intel skulle jag antagligen behöva köpa nytt moderkort om jag har rätt, då mitt nuvarande bara stödjer AM2+ och AM3

Kan lägga ut 3500kr MAX på detta

Hjälp!

/En smått förvirrad Mystic :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

På vilket sätt flaskhalsar det? Det känns som att en X3 skulle kunna hänga med, spel brukar ju vara mer intensiva för grafikkortet men det beror ju förstås på vad du kör för något.

Har du en budget på 3500 spänn är ju problemet emellertid löst - det är mycket pengar för en processor.

Jag tycker absolut inte att du ska byta plattform, det är helt onödigt.

Bränn på med en sexkärnig jävel så är problemet löst naughty_1182473_1.gif

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=617631

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Övergång till Intel är slöseri, då ska man låta det gå en generation till (octocore t.ex.). Flaskhals, mja, i vissa spel kanske men generellt inte så mycket. De flesta spel drar inte så mycket nytta av extra kärnor i dagsläget, grafikkortet sätter gränserna. Skrämmer man upp den till 3,5-3,6GHz håller den defintiivt ett tag till.

Vill du ändå köpa sexkärnigt så är det 1090T som gäller. 1100T kostar 200-300 kr mer för 100MHz du själv kan höja på 20-30 sekunder i BIOS. Det tycker jag är väldigt dyra sekunder!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lirar rätt så krävande spel, kan maxa Crysis 2 och sådär utan problem, dock ligger jag på 30-35 FPS på Crysis 1 med masade inställningar, det är likadant på Medium inställningarna. Likaså Minecraft, förvånansvärt så har jag inte ens över 80 FPS på det.

Finns det någon annan hårdvara som skulle kunna boosta FPS? Nu låter jag antagligen kräsen, men jag finner inte 30 FPS spelbart.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...