Jump to content

Köpa RAM-minne


Pixiegnom
 Share

Recommended Posts

Hej alla glada!

Jag har fått en dator av en kompis som jag skulle vilja installera Windows 7 på, men eftersom den endast har 1GB RAM så vill jag skaffa mig 1GB mer, så jag inte förlorar för mycket prestanda.

Jag laddade ner programmet CPU-Z för att se vad för typ av minnen som sitter i datorn och som ni ser på bilderna så är de alltså DDR på 200 MHz.

Men på webhallen hittar jag bara DDR 266 MHz..

Så vad kan jag göra? Måste jag ta bort allihopa och köpa nya, eller funkar det om jag lägger till en 1024 på 266 MHz?

Tack på förhand. :)

post-11524-0-55977300-1301570668.png

post-11524-0-29336200-1301570675.png

post-11524-0-89731300-1301570679.png

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Först och främst, det är troligen bara 2 slots i datorn för minnen och båda används just nu. Du måste nog köpa 2x1024 eller 1x2048 ifall du ska uppgradera!

Är verkligen inte inne i hastigheter av minnen men http://en.wikipedia.org/wiki/DDR_SDRAM säger att det finns något som heter Klockfrekvens och överföringsfrekvens! Dessa två är helt olika saker. Det som cpu-z säger är nog klockfrekvenser och det butikerna anger är nog överföringsfrekvenser.

Är dock väldigt osäker!!!

Antingen väntar du in Curly som kanske vet mer eller så frågar du på sweclockers eller så ringer du Inet.se och frågar eller så öppna du datorn och läser vad det står på minnena.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

200MHz clock frequency = 400MHz transfer frequency ( = DDR PC3200-400). kobbe har alltså rätt i sitt resonemang. Allt du hade behövt läsa var "PC3200", men det är lite svårt att veta!

http://www.webhallen...ddr_pc3200-400/

Vad är det för CPU i burken?

Åh, tack både två. :)

CPUn är en gammal AMD Ahtlon XP på 1,9 GHz.

Edit: Har för övrigt 3st slots.

post-11524-0-13720500-1301580825.png

Redigerad av Pixiegnom
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad ska man tänka på när man köper RAM?

På Webhallen varierar ju 1GB-minnena mellan 300-450kr, men specifikationerna ser i princip identiska ut. :o

garantier osv kan skilja sig, fanns även vissa modellspecifika minnen som var dyrare, helt onödigt.

Corsair för 300 kr ska nog duga bra!

Även latency skiljer sig, kanske curly kan förkars lite mer men mindre är väl bättre? Vet dock inte riktigt hur mycket det spelar roll (ganska lite tror jag)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Okej, nu har satt i det nya minnet och fått det att funka till slut. Stötte dock på en del problem som jag skulle vilja ha hjälp med.

I BIOS så har clockfrekvensen för mina minnen varit inställda på 200MHz, men med det nya minnet så resulterar det endsat i Blue Screen. Nu har jag istället ställt om det till 166 MHz.

1. Varför funkar dom andra med 200 MHz men inte detta?

2. Vad blir det för skillnad i prestanda att gå från 1GB 200 MHz till 2GB 166 MHz?

Edit: Fick just Blue Screen när jag spelade minecraft och gick från fullskärm till fönster..

Redigerad av Pixiegnom
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...