Jump to content

Nätagg


SilentViper
 Share

Recommended Posts

Eftersom min Nätaggregat sjunger nu på sista värsen den ger sig av konstiga ljud som nå störning/ström/gnissel ljud då jag trodde först det var min DVD rom som lät vilket inte var. Så är jag i behov av ett nytt nätagg och kan inte införskaffas först nästa månad.

När jag kollar i Everest Ultimate Edition på moderkortsegensakper så står det Moderkorts ID <DMI> sen moderkortsnamn FUJITSU SIEMENS D1826G. Tänkte då höra om detta passar Corsair CX 500w

Eller Corsair CMPSU-450VX 450W [hittade den på teknikmagasinet lite över 600kr]

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom min Nätaggregat sjunger nu på sista värsen den ger sig av konstiga ljud som nå störning/ström/gnissel ljud då jag trodde först det var min DVD rom som lät vilket inte var. Så är jag i behov av ett nytt nätagg och kan inte införskaffas först nästa månad.

När jag kollar i Everest Ultimate Edition på moderkortsegensakper så står det Moderkorts ID <DMI> sen moderkortsnamn FUJITSU SIEMENS D1826G. Tänkte då höra om detta passar Corsair CX 500w

Eller Corsair CMPSU-450VX 450W [hittade den på teknikmagasinet lite över 600kr]

Moderkortet har INGET med nätaggregatet att göra.

Ja, med 95% säkerhet passar det. Vad har du nu för dator?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Här kör jag en kort rant om varför man inte ska välja Corsairs nya CX-serie.

Nätagg, moderkort och chassin har väldigt länge följt ATX-standarden. Det vore väldigt konstigt om nätagget inte skulle passa. Problemet skulle eventuellt kunna ligga i att nätagget har fast 24-pinnars ATX-kontakt medan moderkortet endast har 20-pin, men det var länge sedan. Googlade fram ett specifikationsblad, moderkortet har 24-pinnars. Bara att köpa ett vanligt nätagg, FD Tesla t.ex.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Med vilka kunskaper "anser" du att din dator klarar sig på 500w? (Nog för att 500w lär räcka till en gameingdator också)

Menade just nu för grafikkortet och andra komponenter i datorn. Och skulle kunna använda det nya sen i framtiden på nya datorn. För jag har precis inge nytta för 600W då det är lite overkill sålänge man inte har en del massa bling bling i datorn.

Redigerad av SilentViper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det är lämpligare att lägga ut en-två hundralappar extra för att få ett nätaggregat som du garanterat kan ha i ett nytt system. Fractal Design Tesla 550W ger tillräckligt med kraft för alla normala system samt att det har dubbla PCI-express-kablar vilket gör att det går att använda till "alla" grafikkort på marknaden. Dessutom får du 5 års garanti, trygghet och kompatibilitet.

Integra är också en bra serie, men Tesla är mer påkostad. I och för sig har Integra 500W också dubbla PCI-express, mitt val hade dock fallit på Tesla. Kuriosa: Integra-aggen är till 90-95 % samma nätaggregat som FSP-aggen med 400 respektive 500W styrka som finns på Inet. Skillnaderna är som jag kommer ihåg det främst färgen och bättre anslutningsmöjligheter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Menade just nu för grafikkortet och andra komponenter i datorn. Och skulle kunna använda det nya sen i framtiden på nya datorn. För jag har precis inge nytta för 600W då det är lite overkill sålänge man inte har en del massa bling bling i datorn.

"Blingbling???"

Om du menar typ lampor och sådant tar dessa väldigt lite ström, inget man behöver ett stort nätaggregat för att driva.

De stora strömslukarna är främst grafikkort och processor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Tycker det är lämpligare att lägga ut en-två hundralappar extra för att få ett nätaggregat som du garanterat kan ha i ett nytt system. Fractal Design Tesla 550W ger tillräckligt med kraft för alla normala system samt att det har dubbla PCI-express-kablar vilket gör att det går att använda till "alla" grafikkort på marknaden. Dessutom får du 5 års garanti, trygghet och kompatibilitet.

Integra är också en bra serie, men Tesla är mer påkostad. I och för sig har Integra 500W också dubbla PCI-express, mitt val hade dock fallit på Tesla. Kuriosa: Integra-aggen är till 90-95 % samma nätaggregat som FSP-aggen med 400 respektive 500W styrka som finns på Inet. Skillnaderna är som jag kommer ihåg det främst färgen och bättre anslutningsmöjligheter.

Eftersom min budget är lite knasig just nu fram till sommaren så är det just vad jag har bara råd med just nu känns inte värt att spara en del varje månad då jag är orolig för när nätagget dör. Just därför vill jag helst kunna skaffa nästa månad eller till början av maj. Kan tänka mig annars skaffa den du syftar på i sommar då jag vet att jag kommer ha pengar till ny dator samt körkortet.

Redigerad av SilentViper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...