Jump to content

Överhettning ?


SilentViper
 Share

Recommended Posts

Lånar tråden lite grann. Ska mitt grafikkort ligga på ca 85-90C med temperatur om så inte hur drar man ner temperaturen har ett ATI HD4850.

Den kan väl det när den jobbar 100%. Om jag inte missminner mig låg mitt kort (4870) på sådana temperaturer. Laddade hem msi afterburner och gjorde en egen fläktkurva och jag låter den inte gå över 80 grader nu. Låter knappt något mer. Har även ändrat idle fläktspeed. Nu är grafikkortet ca 50 grader istället för 70 när man inte gör något

Okej för om jag låter den bara stå på så är den ändå nästan på 90C. Tror mitt nät agg ligger på 250 eller nåt. Hur fixar man sånt där så den inte överstiger en viss gräns då jag är dålig på sånt. Kommer det tillföra några nackdelar när man spelar mycket som jag gör?

Nätagg och grafikkort har INGET med varandra att göra...

Det spelar ingen roll om man spela mycket...

Vilken temperatur har grafikkortet när du spelar då?!?

Jag gissar på damm i fläkten i så fall...

Vilken hastighet (i %) snurrar fläkten?

Och seriöst, ny tråd tack.

När jag kollar graderna på grafikkortet så ligger den på ca 88-90C samma om jag spelar eller inte gör nåt. På activity så står den på 0% och Fan speed så står den på 51%. Samt när man kollar på GPU clockså ligger den på 625MHz och Memory Clock 993MHz.

När jag känner på kortet så är det rätt så varmt att du bränner dig nästan eller vad man ska säga. Det hjälper inte att dammsuga av grafikkortet då det blir lika varmt ändå. Finns det några nackdelar som händer om man drar ner på graderna? Om bild skulle behövas så postar jag en.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När jag kollar graderna på grafikkortet så ligger den på ca 88-90C samma om jag spelar eller inte gör nåt. På activity så står den på 0% och Fan speed så står den på 51%. Samt när man kollar på GPU clockså ligger den på 625MHz och Memory Clock 993MHz.

När jag känner på kortet så är det rätt så varmt att du bränner dig nästan eller vad man ska säga. Det hjälper inte att dammsuga av grafikkortet då det blir lika varmt ändå. Finns det några nackdelar som händer om man drar ner på graderna? Om bild skulle behövas så postar jag en.

Vadå nackdelar att få ner graderna? Optimal temperatur är ca 20 grader men du kanske kan få ner den till 60. Välj manuell fläktkontroll och öka till rätt mycket för att se om graderna går ner.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror jag inte vågar göra nåt nu i inställningar fick ner den till ca 82-83C. Men hade ett litet problem att den ville knappt starta upp sig längre så ska ta och dammsuga sen och se om det funkar bättre. GPU clock ligger på 500Mhz men mätaren visar 625Mhz där man ställer in.

Är inget som kan gå fel, så länge du inte dumpar fläkten till 0%.

När du damsuger (man ska inte damsuga, man ska använda tryckluft) så se till att fläkten inte rör sig!!!!!!!!!!!!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Sådär nu ligger kortet på 60C fick ut stora damtussar från fläkten till grafikkortet. Så nu är den inte på ca 80-90C som den låg på igår.

EDIT: Nu går den från 60-70C och ligger just nu på 78C. Aja huvudsaken att den inte ligger på 90C

Redigerad av SilentViper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...