L_Voll Skrivet 21 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 21 februari, 2011 (Beklagar flummandet som följer, håller på att somna i detta nu. Så jag tänkte att det var bästa att skriva ner det innan, för imorgon har jag glömt av denna trådidé.) I ett klipp som Vice postade i Humortråden så intervjuas en snubbe från ett svenskt företag som tillverkar och säljer försvarssystem till Libyen som de kan scana havet efter flyktingar med. Flyktingarna sätts sedan i fångenskap på obestämd tid. Klippet: I Sverige tillverkas också vapen och ammunition som säljs till länder i krig, t.ex. granatgeväret Carl Gustaf (lol). Sverige har också ett stridsflygplan som vi gärna tar emot beställningar av. Snus är förbjudet i EU. Detta vill Göran Hägglund ändra på, för det är väl dumt att det är förbjudet när det finns massa pengar för Sverige att tjäna? Så ja, alltså - vad är rätt och vad är fel här? Ska företag ha moral? Är svensk vapenexport så viktig för ekonomin att vi vill underlätta att döda människor? Är snuset en så potentialt bra inkomstkälla för Sverige att vi vill riskera att försämra folkhälsan i Europa? Känns inte allt detta emot det Sverige står för? ------------------------------------ Jag kommer med en klok åsikt imorgon, för nu är jag helt väck. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 22 februari, 2011 Skapat av Rapportera Share Skrivet 22 februari, 2011 Lol! Kom just på att jag skrev detta igår. Lägger till en omröstning. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 22 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 22 februari, 2011 Allt som gynnar Sverige ekonomiskt är ju bra. Nu när kronan dessutom är svag så måste vi fortsätta med vår export, allt eftersom den blir starkare kan man börja tänka om men just vapenexport är inte en stor del av Sveriges export så jag själv ser inte problemet i att vi exporterar vapen till andra länder. Om inte vi säljer vapnen köper dom bara dom av något annat land. Således förlorar bara Sverige en inkomst, för dödandet kommer inte sluta bara för vi slutar exportera. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 23 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 23 februari, 2011 Allt som gynnar Sverige ekonomiskt är ju bra. Nu när kronan dessutom är svag så måste vi fortsätta med vår export, allt eftersom den blir starkare kan man börja tänka om men just vapenexport är inte en stor del av Sveriges export så jag själv ser inte problemet i att vi exporterar vapen till andra länder. Om inte vi säljer vapnen köper dom bara dom av något annat land. Således förlorar bara Sverige en inkomst, för dödandet kommer inte sluta bara för vi slutar exportera. QFT. Jag röstade Nej för ovanstående skäl. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 23 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 23 februari, 2011 (redigerad) vi vill gärna vara så kallat neutrala vi vill bevara vår livsstil utom fara tänker bara på jobben å pengarna vi sparar men i tredje världens länder hänger människor i snaran för blodröd blir även detta seklets färg, när sverige rear ut sitt raketgevär planeten är, stor nog ond eller god beror på var du bor och på vilken gud du tror så Bofors kammar hem en stor pott säljer döden till bödeln och hävdar ändå att dom inte gjort nåt Saabplan skrämmer nog Iraks barn Nobel kemi ligger i och vrider på sin gaskran glasklart va Bildts oljebolag inte medla någon fred dom vill ha våld i Sudan det blir giriga händer smutsiga bukar med vidriga vänner till krigiska länder det är tiden ni erkänner Redigerad 23 februari, 2011 av P-C 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 23 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 23 februari, 2011 (redigerad) Allt som gynnar Sverige ekonomiskt är ju bra. Nu när kronan dessutom är svag så måste vi fortsätta med vår export, allt eftersom den blir starkare kan man börja tänka om men just vapenexport är inte en stor del av Sveriges export så jag själv ser inte problemet i att vi exporterar vapen till andra länder. Om inte vi säljer vapnen köper dom bara dom av något annat land. Således förlorar bara Sverige en inkomst, för dödandet kommer inte sluta bara för vi slutar exportera. Kronan anses ju faktiskt väldigt stark just nu. http://di.se/Default.aspx?tr=284751&rlt=1&pid=228099__ArticlePageProvider&epslanguage=sv Redigerad 23 februari, 2011 av FerkurZ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts