Jump to content

Svensk export


L_Voll
 Share

  

10 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

(Beklagar flummandet som följer, håller på att somna i detta nu. Så jag tänkte att det var bästa att skriva ner det innan, för imorgon har jag glömt av denna trådidé.)

I ett klipp som Vice postade i Humortråden så intervjuas en snubbe från ett svenskt företag som tillverkar och säljer försvarssystem till Libyen som de kan scana havet efter flyktingar med. Flyktingarna sätts sedan i fångenskap på obestämd tid.

Klippet:

I Sverige tillverkas också vapen och ammunition som säljs till länder i krig, t.ex. granatgeväret Carl Gustaf (lol). Sverige har också ett stridsflygplan som vi gärna tar emot beställningar av.

Snus är förbjudet i EU. Detta vill Göran Hägglund ändra på, för det är väl dumt att det är förbjudet när det finns massa pengar för Sverige att tjäna?

Så ja, alltså - vad är rätt och vad är fel här? Ska företag ha moral? Är svensk vapenexport så viktig för ekonomin att vi vill underlätta att döda människor? Är snuset en så potentialt bra inkomstkälla för Sverige att vi vill riskera att försämra folkhälsan i Europa? Känns inte allt detta emot det Sverige står för?

------------------------------------

Jag kommer med en klok åsikt imorgon, för nu är jag helt väck.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Allt som gynnar Sverige ekonomiskt är ju bra. Nu när kronan dessutom är svag så måste vi fortsätta med vår export, allt eftersom den blir starkare kan man börja tänka om men just vapenexport är inte en stor del av Sveriges export så jag själv ser inte problemet i att vi exporterar vapen till andra länder. Om inte vi säljer vapnen köper dom bara dom av något annat land. Således förlorar bara Sverige en inkomst, för dödandet kommer inte sluta bara för vi slutar exportera.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Allt som gynnar Sverige ekonomiskt är ju bra. Nu när kronan dessutom är svag så måste vi fortsätta med vår export, allt eftersom den blir starkare kan man börja tänka om men just vapenexport är inte en stor del av Sveriges export så jag själv ser inte problemet i att vi exporterar vapen till andra länder. Om inte vi säljer vapnen köper dom bara dom av något annat land. Således förlorar bara Sverige en inkomst, för dödandet kommer inte sluta bara för vi slutar exportera.

QFT.

Jag röstade Nej för ovanstående skäl.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

vi vill gärna vara

så kallat neutrala

vi vill bevara

vår livsstil utom fara

tänker bara på

jobben å pengarna vi sparar

men i tredje världens länder

hänger människor i snaran

för blodröd blir även detta

seklets färg, när sverige

rear ut sitt raketgevär

planeten är, stor nog

ond eller god

beror på var du bor

och på vilken gud du tror

så Bofors kammar hem en stor pott

säljer döden till bödeln

och hävdar ändå att dom inte gjort nåt

Saabplan skrämmer nog Iraks barn

Nobel kemi ligger i

och vrider på sin gaskran

glasklart va Bildts oljebolag

inte medla någon fred

dom vill ha våld i Sudan

det blir giriga händer

smutsiga bukar med vidriga vänner

till krigiska länder

det är tiden ni erkänner

Redigerad av P-C
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Allt som gynnar Sverige ekonomiskt är ju bra. Nu när kronan dessutom är svag så måste vi fortsätta med vår export, allt eftersom den blir starkare kan man börja tänka om men just vapenexport är inte en stor del av Sveriges export så jag själv ser inte problemet i att vi exporterar vapen till andra länder. Om inte vi säljer vapnen köper dom bara dom av något annat land. Således förlorar bara Sverige en inkomst, för dödandet kommer inte sluta bara för vi slutar exportera.

Kronan anses ju faktiskt väldigt stark just nu.

http://di.se/Default.aspx?tr=284751&rlt=1&pid=228099__ArticlePageProvider&epslanguage=sv

Redigerad av FerkurZ
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...