Jump to content

Datorhaveri


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Evenin'.

Jag har ett rätt stort problem med min dator. När jag startar upp kommer DELL-skärmen upp, progressbaren fylls upp och windows-loggan skymtas en halv sekund, om jag har tur. Därefter kommer en felskärm (svartvit) upp och säger att jag får välja mellan:

- Felsäkert läge

- Felsäkert läge med kommandotolk

- Felsäkert läge med nätverk

- Senast fungerande inställningar

- Starta normalt.

Inget av dessa ger ett annat resultat än det jag först sade, med undantaget att Windows-loggan inte skymtas på Felsäkert-alternativen, men däremot flashar ett antal datafilladdningar förbi och jag får välja att trycka Enter för att fortsätta ladda nån SYS-fil.

Huh.

Jag har två diskar: En IDE (med C: och D:) och en SATA (E: och F:). IDE-diskens C: är den med Windows på, och D: är den med alla mina viktiga filer på, som jag inte vill gå miste om.

Jag kan komma åt BIOS oavsett vilka fipplerier jag gjort, och där ser jag följande:

SATA - 250 GB

IDE - 60 GB

IDE - CD/DVD-läsare.

Okej.

Jag har försökt starta med CD-skivan för att köra Windows därifrån. Detta ger ingen boot av Windows utan jag tas till installationsskärmen för det istället. Okej, det duger väl. MEN, den hittar inte SATA-disken, om jag skulle få för mig att installera Windows dit.

Och det är här det märkliga kommer.

  • Tar jag IDE som primär boot (näst efter CD, som jag satt högst för tillfället) klagar datorn på "Diskfel. Tryck valfri tangent för att starta om datorn." vilket låter mycket oroväckande. Är den död?

  • Tar jag SATA som primär boot och kopplar ur min IDE helt och hållet, upptäcker inte datorn att det finns nån SATA över huvud taget fastän det inte borde finnas nåt fel på min SATA. Varken BIOS eller Windows-installationsprogrammet hittar min SATA, vilket är lustigt eftersom BIOS gör det när jag har min (trasiga?) IDE inkopplad.

Hmm, kom på att jag aldrig tagit CD-boot med IDE inkopplad och SATA urkopplad. Ska kolla det imorrn. Eller så var det det första jag provade, jag minns inte.

--

What to do? Jag har en USB-dockningsstation för IDE-apparater hemma hos mina föräldrar, tror ni att det i värsta fall skulle gå att koppla in min IDE till denna apparat och köra Utforskaren på min IDE och hämta filer därifrån? Eller låter det som att den dött? Vad gör man i så fall? Formatera är uteslutet, det finns alldeles för viktiga skoldokument och 2½ års foton därpå. Vad kostar en dyr återställning hos datorakuten? :(

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Evenin'.

Jag har ett rätt stort problem med min dator. När jag startar upp kommer DELL-skärmen upp, progressbaren fylls upp och windows-loggan skymtas en halv sekund, om jag har tur. Därefter kommer en felskärm (svartvit) upp och säger att jag får välja mellan:

- Felsäkert läge

- Felsäkert läge med kommandotolk

- Felsäkert läge med nätverk

- Senast fungerande inställningar

- Starta normalt.

Inget av dessa ger ett annat resultat än det jag först sade, med undantaget att Windows-loggan inte skymtas på Felsäkert-alternativen, men däremot flashar ett antal datafilladdningar förbi och jag får välja att trycka Enter för att fortsätta ladda nån SYS-fil.

Huh.

Jag har två diskar: En IDE (med C: och D:) och en SATA (E: och F:). IDE-diskens C: är den med Windows på, och D: är den med alla mina viktiga filer på, som jag inte vill gå miste om.

Jag kan komma åt BIOS oavsett vilka fipplerier jag gjort, och där ser jag följande:

SATA - 250 GB

IDE - 60 GB

IDE - CD/DVD-läsare.

Okej.

Jag har försökt starta med CD-skivan för att köra Windows därifrån. Detta ger ingen boot av Windows utan jag tas till installationsskärmen för det istället. Okej, det duger väl. MEN, den hittar inte SATA-disken, om jag skulle få för mig att installera Windows dit.

Och det är här det märkliga kommer.

  • Tar jag IDE som primär boot (näst efter CD, som jag satt högst för tillfället) klagar datorn på "Diskfel. Tryck valfri tangent för att starta om datorn." vilket låter mycket oroväckande. Är den död?

  • Tar jag SATA som primär boot och kopplar ur min IDE helt och hållet, upptäcker inte datorn att det finns nån SATA över huvud taget fastän det inte borde finnas nåt fel på min SATA. Varken BIOS eller Windows-installationsprogrammet hittar min SATA, vilket är lustigt eftersom BIOS gör det när jag har min (trasiga?) IDE inkopplad.

Hmm, kom på att jag aldrig tagit CD-boot med IDE inkopplad och SATA urkopplad. Ska kolla det imorrn. Eller så var det det första jag provade, jag minns inte.

--

What to do? Jag har en USB-dockningsstation för IDE-apparater hemma hos mina föräldrar, tror ni att det i värsta fall skulle gå att koppla in min IDE till denna apparat och köra Utforskaren på min IDE och hämta filer därifrån? Eller låter det som att den dött? Vad gör man i så fall? Formatera är uteslutet, det finns alldeles för viktiga skoldokument och 2½ års foton därpå. Vad kostar en dyr återställning hos datorakuten? :(

Vart lite förvirrad men formatera disken med windows?

Testa i någon annans dator?

Återställning kostar någonstans 500-1000 kr tror jag

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vart lite förvirrad men formatera disken med windows?

Testa i någon annans dator?

Återställning kostar någonstans 500-1000 kr tror jag

Du menar formattera C:\? Jo... fast jag har för mig att det längsta jag kom var att välja vilken partition jag ville dela... Jag är inte säker.

Kommer nog testa i brorsans dator här så småningom, hoppas det går bra.

Okej, 500-1000 är lite surt men måste man så måste man. Hade varit värre att bli av med allt, så det är väl bara att punga ut om man så måste :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag fått det såhär långt. Det kanske jag hade från början, jag minns inte.

IMG_6351.jpg

Men som sagt: Varför dyker inte SATA (E: och F:) upp?

Om jag skulle trycka Enter för att installera om Windows XP, vad händer då med C:? Formatteras den eller försvinner bara Windows? Försvinner programinställningarna (som kanske inte är så jätteviktiga) också? Hur ska jag, efter eventuellt ominstallerat Windows, få fram mina filer från SATA?

EDIT: Hey... vad i helvete.

På enhetsnamnen ser jag nu att det blåskärmen kallar "C" och "D" är i själva verket F:\ (från SATA, en tom tiogigs disk utan något [viktigt] på alls) och D:\ (från IDE, med personliga filer). Hur gick det här till? Var är min Windowsdisk (C:)? Var är min tankat-disk (E:)?

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Okej, dags för bump.

Jag fick tag på en skiva av en kompis som bootar nån slags Utforskare, och då kunde jag hämta all data från mina två levande partitioner som på den blå bilden häruppe är de enda som "finns". Jag har backupat dessa två partitioner.

Jag har fått tips om att man kanske kan komma åt filerna på de trasiga partitionerna genom någon form av filåterställningsprogram, som kan hämta tillbaka all data på hårddiskarna, förutsatt att de inte ligger på en skadad sektion av hårddisken.

Är det någon här som känner till ett sådant, bra, program? :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...