Jump to content

Nytt grafik kort nu :)


eminem33
 Share

Recommended Posts

Dags för mig nu o köpa nytt grafik kort, och har bestämt mig för att de blir en gtx 460 1gb.

Saken är den att det kortet behöver 2 st 12 volt anslutningar. Jag har en ansluten i mitt grafik kort som jag har nu, sen trodde jag att jag skulle ha en liggande löst i datorn vilket jag trodde dom flesta datorer hade idag men nej de hade jag inte.

Så hur ska jag göra då?

Kan inte så mycket om insidan på datorer men öppna och hade bara 2 kablar som var lösa.

im5u6s.jpg

2zibzlv.jpg

Dåliga mobil bilder men systemkameran är hos pappa

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Visst ska 460 ha 6+6 pins?

Det som sitter i grafikkortet just nu är en 6-pins kontakt va? Då behöver du först en molex (4 pin) till 2 st molex. Därefter en 2 st molex till 6 pin pci-e.

Hittar tyvärr inga molex till 2 st molex. vet inte om det finns...

shit vilket krångel... Antar att det inte finns några bra grafikkort idag som bara använder en som jag har?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
Skrivet (redigerad)

Nu kom äntligen pengar in igen så skulle beställa gigabyte verison nu. Men hitta några bilder nu och där är det 2 ingångar ju?

sapphire_toxic-hd-6850_top_1203159_0.jpg

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-hd-6850-eah6850-ax6850,2794-7.html

hd6850_10_1203159_1.jpg

http://lanoc.org/review/hardware/video-cards/4547-sapphire-hd6850-toxic

Så jag måste köra på xfx verison som bara har en fläkt då?

Redigerad av eminem33
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kom äntligen pengar in igen så skulle beställa gigabyte verison nu. Men hitta några bilder nu och där är det 2 ingångar ju?

sapphire_toxic-hd-6850_top_1203159_0.jpg

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-hd-6850-eah6850-ax6850,2794-7.html

hd6850_10_1203159_1.jpg

http://lanoc.org/review/hardware/video-cards/4547-sapphire-hd6850-toxic

Så jag måste köra på xfx verison som bara har en fläkt då?

Ska inte vara så men tycker du borde ringa till inet för att försäkra dig om att det bara är 1 kontakt :)

Hmm, kanske stämmer att det är 2 stycken!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bestämmde mig nu för att jag köper ett nytt nät agg när jag ändå håller på (har ett gammalt 420w ace agg nu). Vet hur jag byter o allt sånt.

Men har ingen aning nu när jag sitter o kollar på inet vad allt betyder? ta tex denna Corsair 600W. jag vill ju inte ha någon 8 pin pci express kontakt? jag vill ju ha 2 st 6 pin, måste man köpa någon "adapter" ?

och förövrigt vilken skulle ni ta mellan dessa två? corsair 600W Fractal Design Tesla 550W

lutar åt corsair då det är ett kändare märke och känns säkrare (?)

Nu kvittar det ju när jag beställer då det är helg, beställer direkt någon trevlig gtasajt unge förklarar :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bestämmde mig nu för att jag köper ett nytt nät agg när jag ändå håller på (har ett gammalt 420w ace agg nu). Vet hur jag byter o allt sånt.

Men har ingen aning nu när jag sitter o kollar på inet vad allt betyder? ta tex denna Corsair 600W. jag vill ju inte ha någon 8 pin pci express kontakt? jag vill ju ha 2 st 6 pin, måste man köpa någon "adapter" ?

och förövrigt vilken skulle ni ta mellan dessa två? corsair 600W Fractal Design Tesla 550W

lutar åt corsair då det är ett kändare märke och känns säkrare (?)

Nu kvittar det ju när jag beställer då det är helg, beställer direkt någon trevlig gtasajt unge förklarar :)

Det är 2 stycken 6+2 kontaker! Står det på inets sida ifall du kollar lite nogrannare!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bestämmde mig nu för att jag köper ett nytt nät agg när jag ändå håller på (har ett gammalt 420w ace agg nu). Vet hur jag byter o allt sånt.

Men har ingen aning nu när jag sitter o kollar på inet vad allt betyder? ta tex denna Corsair 600W. jag vill ju inte ha någon 8 pin pci express kontakt? jag vill ju ha 2 st 6 pin, måste man köpa någon "adapter" ?

och förövrigt vilken skulle ni ta mellan dessa två? corsair 600W Fractal Design Tesla 550W

lutar åt corsair då det är ett kändare märke och känns säkrare (?)

Nu kvittar det ju när jag beställer då det är helg, beställer direkt någon trevlig gtasajt unge förklarar :)

Nu är jag ingen unge med tanke på att jag är äldre än vad du är, men:

6+2-pin, som kobbe skriver.

Nya CX-serien är enligt vad jag läst bajs i jämförelse med vad de har erbjudit tidigare, de har snålat som fasiken. Corsair ger bara 2 års garanti på nya CX-aggen, det borde säga en hel del med tanke på att de ger 7 år på AX- och HX-serierna och de gav förut 5 år på VX-serien (som var mitemellan CX och gamla TX).

TL;DR Undvik Corsairs nya budgetagg. FD Tesla är erkänt bra.

Fractal Design Tesla 650 W

databas fractaltesla650 natdelar

Svenska nykomlingen Fractal Design imponerar stort med sin prisvärda nätdel Tesla 650 W. Modellen uppvisar mycket fina spännings/rippel-värden samtidigt som en hög verkningsgrad bibehålls genom de olika lasterna. Den som är kräsen med ljudnivåer kommer inte heller att bli besviken på Tesla. Det enda vi egentligen saknade var fler PCIe-kontakter.

Fördelar:

* Bra verkningsgrad

* Mycket goda spännings/rippel-värden

* Låg ljudnivå

* Priset

Nackdelar:

* Fler PCIe-kontakter hade inte skadat

- http://www.sweclockers.com/recension/6233-nataggregat-i-mellanklassen/15#pagehead

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lånar tråden lite grann. Ska mitt grafikkort ligga på ca 85-90C med temperatur om så inte hur drar man ner temperaturen har ett ATI HD4850.

Den kan väl det när den jobbar 100%. Om jag inte missminner mig låg mitt kort (4870) på sådana temperaturer. Laddade hem msi afterburner och gjorde en egen fläktkurva och jag låter den inte gå över 80 grader nu. Låter knappt något mer. Har även ändrat idle fläktspeed. Nu är grafikkortet ca 50 grader istället för 70 när man inte gör något

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den kan väl det när den jobbar 100%. Om jag inte missminner mig låg mitt kort (4870) på sådana temperaturer. Laddade hem msi afterburner och gjorde en egen fläktkurva och jag låter den inte gå över 80 grader nu. Låter knappt något mer. Har även ändrat idle fläktspeed. Nu är grafikkortet ca 50 grader istället för 70 när man inte gör något

Okej för om jag låter den bara stå på så är den ändå nästan på 90C. Tror mitt nät agg ligger på 250 eller nåt. Hur fixar man sånt där så den inte överstiger en viss gräns då jag är dålig på sånt. Kommer det tillföra några nackdelar när man spelar mycket som jag gör?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej för om jag låter den bara stå på så är den ändå nästan på 90C. Tror mitt nät agg ligger på 250 eller nåt. Hur fixar man sånt där så den inte överstiger en viss gräns då jag är dålig på sånt. Kommer det tillföra några nackdelar när man spelar mycket som jag gör?

Nätagg och grafikkort har INGET med varandra att göra...

Det spelar ingen roll om man spela mycket...

Vilken temperatur har grafikkortet när du spelar då?!?

Jag gissar på damm i fläkten i så fall...

Vilken hastighet (i %) snurrar fläkten?

Och seriöst, ny tråd tack.

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...