Jump to content

Nätagget luktar bränt!


Umberto
 Share

Recommended Posts

Sent igår kväll satt jag vid datorn och filosoferade när jag plötsligt lade märke till en besynnerlig lukt i rummet. "Flämt! Vad i hela fridfullhetens namn är det som luktar?" utbrast jag högt för mig själv. Jag halvsprang till köket för att se om jag glömt något på plattan - men nej, inga heta problem där inte. Det var till och med nydiskat och fint. Jag öppnade fönstret för att kolla om ryssen anföll med kemiska vapen - men ack, luften var fräschare än en nyinköpt Wunderbaum och inte så mycket som en MiG syntes på natthimlen. Något mer avspänd gick jag tillbaka till datorn i tron att det var en granne som hade BBQ-fest inomhus eller något och att det var det som luktade. Så, jag satt ytterligare en stund vid datorn, läste något oväsentligt, vuxensurfade lite, stängde sedan av och äntrade snarklådan. På morgonen hade lukten försvunnit! Så långt, allt gott och väl. yes_1046272_0.gif

Men när jag kom hem på eftermiddagen var det dags att veva igång datorskapet igen. Och tro på fan och hans lustiga svåger - en kvart efter det att jag startat var den där förbannade lukten tillbaka! "Det var väl själva lårbens-Satan också! Nu är det något krångel med datorjäveln IGEN!!" rant_1061665_1.gif gormade jag och snurrade nävarna, lätt förbannad. Med mitt prima luktsinne och mina Miss Marple-talanger lyckades jag lokalisera lukten till datorns nätaggregat. Datorn var ju rätt dammig efter sommaren i city så jag bestämde mig för att rengöra innandömet noggrant med hjälp av Clas Ohlsons tryckluft och dammsugaren. Och så startade jag än en gång. Och ja, efter ca 20 minuter var lukten där. Jag inbillar mig att lukten är något svagare MEN den ÄR, som sagt, fortfarande kvar och väldigt påtaglig.

Det är inte helt lätt att beskriva lukten - den påminner lite om bränd plast, en skarp, "rökig" odör. Kan väl tillägga att nätagget är ett 550W av märket Altis, ett riktigt noname-märke alltså. Oförståndig som jag var när jag köpte det för några år sedan trodde jag att det inte var så stor skillnad på agg och agg så jag tog ett av de billigare, vilket ju var ganska dumt. "Alla nättagg duger men somliga nätagg duger mer än andra", heter det ju.

Nåväl, min fråga är egentligen tredelad:

1. Vad är det som händer? Vad är det som luktar?

2. Blir det att köpa en nytt nätagg nu? (suck, jag antar det) Vilket ska jag välja isf.?

3. Kan det vara riskabelt att fortsätta köra på med det gamla agget i en vecka eller så, trots lukten? Jag skulle gärna använda den stationära datorn istället för att sitta och leka med laptopen...

PS. Jag har inte upplevt någon prestandaförändring eller märkt av några andra problem förutom den där sakramentskade lukten som dök upp ur ingenstans. Alla fläktar fungerar som de ska.

DS.

Redigerad av Umberto
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt skrivet! :lol:

Snurrar fläkten i nätagget? När datorn är avstängd, snurra försiktigt på fläkten och se om det är nått motstånd. Nytt nätagg är att föredra, är själv inte så hemma på det men Corsair är skitbra. Jag hade inte fortsätt att använda datorn, pajjar nätagget så kan det förstöra andra komponenter i datorn :/

Curly lär veta mer B)

Edits:

Bra test på nätagg, vet inte riktigt hur starkt du behöver men Corsair 500w blev bäst i test ^__^

Redigerad av GiZmo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns ju mycket lim och plast i ett nätagg som kan lukta apa om det blir bränt, även om damm är den mest sannolika källan. Givetvis finns det en risk att du har sönder mer än nätagget om du fortsätter köra på detta Altis (tror inte ens jag har hört talas om det :ermm:). Om det är någon komponent som börjat elda upp sig själv kan det snart vara god natt.

Fake edit: Altis = HEC Compucase. Då har jag hört talas om det.

Nytt nätagg får du köpa efter behov. 400W duger fint om du har ett snålt grafikkort med en PCIe-strömkontakt (exempelvis AMD HD5770). Har du ett kraftigare grafikkort med två strömkontakter är 500-550W att rekommendera då 400-Wattarna sällan kommer med två (jag rekommenderar sällan aldrig användning av Molex>PCIe-adapter).

Märkena som gäller är främst: Corsair, Fractal Design, Cougar.

Dyra och bra: Seasonic, be quiet!, Enermax.

Håll dig väääldigt långt borta från bland andra: Ace (2), Hiper, Xion.

Finns många fler märken som är bra och halvbra, finns också många fler märken som är mediokra och katastrof.

men Corsair 500w blev bäst i test ^__^

400, miiihii.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering:

Ungefär 10 minuter efter att jag skrev det där inlägget slocknade datorn. Bara sådär. Tvärt. Jag testade att trycka på knappen men inget hände, datorn var stendöd. Jag kopplade ur alla sladdar, undersökte nätagget som luktade väldigt bränt, och efter ca 10 minuter kopplade jag i och testade att starta upp igen och nu fungerade den - thank Gawd! Inte en chans att jag tänker fortsätta använda den dock, man vill ju inte kortsluta moderkortet eller något i den stilen. Jag undrar om det trots allt kan vara något fel med fläkten och att nätagget överhettas, det känns dock inte särskilt varmt och fläkten verkar fungera som den ska. :huh: Oh well... Aldrig mer B-märken.

Skönt skrivet! :lol:

Snurrar fläkten i nätagget? När datorn är avstängd, snurra försiktigt på fläkten och se om det är nått motstånd. Nytt nätagg är att föredra, är själv inte så hemma på det men Corsair är skitbra. Jag hade inte fortsätt att använda datorn, pajjar nätagget så kan det förstöra andra komponenter i datorn :/

Curly lär veta mer B)

Edits:

Bra test på nätagg, vet inte riktigt hur starkt du behöver men Corsair 500w blev bäst i test ^__^

Tack. Fläkten verkar, som sagt, fungera som den ska och jag känner motstånd.

Jag funderar på ett lite starkare nätagg nu, ca 750w, ifall jag uppdaterar något i framtiden.

Finns ju mycket lim och plast i ett nätagg som kan lukta apa om det blir bränt, även om damm är den mest sannolika källan. Givetvis finns det en risk att du har sönder mer än nätagget om du fortsätter köra på detta Altis (tror inte ens jag har hört talas om det :ermm:). Om det är någon komponent som börjat elda upp sig själv kan det snart vara god natt.

Fake edit: Altis = HEC Compucase. Då har jag hört talas om det.

Nytt nätagg får du köpa efter behov. 400W duger fint om du har ett snålt grafikkort med en PCIe-strömkontakt (exempelvis AMD HD5770). Har du ett kraftigare grafikkort med två strömkontakter är 500-550W att rekommendera då 400-Wattarna sällan kommer med två (jag rekommenderar sällan aldrig användning av Molex>PCIe-adapter).

Märkena som gäller är främst: Corsair, Fractal Design, Cougar.

Dyra och bra: Seasonic, be quiet!, Enermax.

Håll dig väääldigt långt borta från bland andra: Ace (2), Hiper, Xion.

Finns många fler märken som är bra och halvbra, finns också många fler märken som är mediokra och katastrof.

400, miiihii.

Thanks, jag tror det får bli ett 750w från Corsair då.

Grafikkortet är ett HD4870 btw.

Är det svårt att byta nätagg förresten? Det verkar ju bara vara att plocka ut det gamla, skruva i det nya och koppla kablarna. Amirite?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Thanks, jag tror det får bli ett 750w från Corsair då.

Grafikkortet är ett HD4870 btw.

Är det svårt att byta nätagg förresten? Det verkar ju bara vara att plocka ut det gamla, skruva i det nya och koppla kablarna. Amirite?

750W är ganska brutal overkill. Ditt skräpagg på "500"W slås av ett Corsair-agg på kanske 300W. Köper du kvalitet behöver du inte kvantitet. Corsair VX550W, FD Tesla 550W, Cougar Power/CM 550W räcker till och blir över. Egentligen inget fel att köpa 750W, men du kommer ha hundratals watt i överkapacitet som du har betalat mycket extra för. Problemet är alltså att skräpagg inte lever upp till det som står på klisterlappen, inte att 500W inte räcker till.

Svårt - nej, tidsödande - ja. Koppla ur, skruva ur, skruva i, koppla i.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

750W är ganska brutal overkill. Ditt skräpagg på "500"W slås av ett Corsair-agg på kanske 300W. Köper du kvalitet behöver du inte kvantitet. Corsair VX550W, FD Tesla 550W, Cougar Power/CM 550W räcker till och blir över. Egentligen inget fel att köpa 750W, men du kommer ha hundratals watt i överkapacitet som du har betalat mycket extra för. Problemet är alltså att skräpagg inte lever upp till det som står på klisterlappen, inte att 500W inte räcker till.

Svårt - nej, tidsödande - ja. Koppla ur, skruva ur, skruva i, koppla i.

Skräpagg på 550w om jag får be! :P

Jag tänkte som sagt på framtiden, det kommer säkert att behövas nya datoruppgraderingar inom några år och då vill jag ju gärna ha ett nätagg som räcker till.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skräpagg på 550w om jag får be! :P

Jag tänkte som sagt på framtiden, det kommer säkert att behövas nya datoruppgraderingar inom några år och då vill jag ju gärna ha ett nätagg som räcker till.

Det är egentligen inget du ska behöva oroa dig för! I princip alla har alldeles för stort nätagg! Det enda du skulle behöva ett större till är Dubbla grafikkort eller om du har den allra bästa prossesoren och grafikkortet.

Här finnder de Sweclockers test om grafikkort där du bla kan se hur mycket ettt helt datorsystem tar med olika grafikkort!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...