Jump to content

Hjälp med vad det nu är


Plaisir
 Share

Recommended Posts

Tjenare tjenare!

Imorse när jag startade datorn så kom det upp att CHKDSK borde köras. Normalt hade jag tryckt bort det eftersom att det brukar ta tid men tänkte ändå att jag kunde låta det gå medans jag duscha. när jag kommer tillbaks så har det ändrats en massa register och tagits bort saker hit o dit men allt verkade vara ok.

Sen startas datorn om...

Nu till det roliga. När datorn startas kommer det först upp en ruta med att Settings.ini redan används av en annan process och därför kan inte mina gadgetar startas. (big deal!)

Min bakgrund finns inte där, har haft bildspel med en massa bilder och det går inte att få tillbaks alls.

Kan inte logga in på msn och den kommer inte ihåg mitt lösenord eller mailadressen.

Kan inte starta Spotify då den inte kommer åt stället den ska lagra tillfälliga filer på.

Alla sparade lösenord är gone.

Hälften av alla program jag brukar köra går inte att starta av en eller annan anledning.

I statusraden fungerar inte längre den smidiga genvägen till utforskaren jag tidigare haft, lägger till en ny men så fort datorn startas om så funkar den inte längre.

I utforskaren har den högsta gruppen med snabblänkar till vänster försvunnit helt. Där man hade bland annat hämtade filer.

Det är väl alla fel jag kan komma på för tillfället.

Nu är frågan som följande:

Finns det något smidigt sätt att lösa det här på? Det verkar ju som att hela windows fått för sig att inte kunna spara något.

Om jag ska installera om Windows, hur gör jag? Det är ett såntdär förinstallerat OS på en bärbar och jag sökte i hjälpen men där stod enbart att jag skulle använda den medföljande skivan.. som jag inte har fått någon. :huh:

Några intressanta tips eller en snabb genomgång på hur jag installerar om hela datorn. Har möjlighet att spara över allt viktigt på extern hårddisk så det är egentligen inga problem på den fronten :P

(kör windows 7)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I startmenyns sök skriv systemåterställning (tror det heter så, kör på engelska så är osäker) När den är igång bör olika tidpunkter vara listade, välj den senaste som skedde innan CHKDSK kördes och hoppas på det bästa!

kanske skulle lagt till att jag redan testat det.

men har bestämt mig för att återställa helt o hållet. får se vilka program som helt plötsligt försvinner o aldrig mer går att installera :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I Windows Vista och 7 kan du göra en systemreparationsskiva genom att leta reda på det i kontrollpanelen (hittade ingen direkt länk till det i kontrollpanelen, men jag sökte på säkerhetskopia, klickade på "Gör en säkerhetskopia" och hittade "Skapa en systemreparationsskiva" i listan till vänster. Blev lite snurrigt, men du kan alltid googla fram ett sätt att hitta det också om det inte går på samma sätt som det gjorde för mig.), stoppa in en skiva i datorn och bränna ut den. Då blir det en skiva som enbart funkar med din dator, och som återställer Windows till nytt.

Jag tror att det borde funka, när jag köpte min laptop så sa dom på elgiganten att jag borde göra det direkt innan jag börjar använda datorn, men det var nog milt överdrivet ifall Windows skulle lägga ner helt innan jag hann göra den och inte för att man inte kan göra det efter att man använt Windows ett tag.

Jag TROR att jag har sagt rätt nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...