Jump to content

Hjälp Maimstream installera Windows


Maimstream
 Share

Recommended Posts

Hejsan hejsan forumet!,

som ni vet har jag Ubuntu på min dator. Det är en bärbar Packard Bell. Jag fick den i julklapp förra året och då kom den med Windows Vista. Det tog inte lång tid innan allt gick i kras. Då kände jag för att stoppa in Windows XP i den men det gick inte bra. Jag tänkte inte på att söka på Google efter ifall man behöver göra speciella saker för att få det att fungera. (Det fick jag däremot reda på senare.) Som en nödlösning installerade jag Ubuntu. Det fungerar fint, visserligen, men efter att ha kommit tillbaka hit så har jag blivit jättemycket spelsugen!!! Dessvärre får jag inte spel att fungera via Wine, med eller utan hjälp av PlayOnLinux.

Tyvärr är jag en noob när det gäller felmeddelanden och lösningar på vad meddelandet meddelar att felet är. Just nu är jag hemma hos mina föräldrar så jag kan inte berätta exakt vad som händer, men kort och gott så när jag kör en "clean install" och det ska "starta Windows" (som det står längst ner i det grå fältet) så kommer det upp ett felmeddelande efter en kort stund som säger att datorn var oförmögen att starta Windows-installationen. Där har jag kört fast. Men jag vill ge mig på det igen nu och hoppas på att jag kan vända mig till er!

Jag har ingen backup-skiva på operativsystemet och jag har använt Diskkill (ni får peka och skratta!) så hårddisken är helt tömd på allt som hade med Windows och fabriksinställningar att göra. Däremot har jag drivrutinerna för alla mina saker till Vista på några skivor, så om man kan få Vista att sammarbeta lite så kan det ju gå.

En tanke jag har slagits av, men inte vågat utföra i brist av kunnighet inom området, är att koppla in hårddisken till en annan dator och installera Windows via den så att liksom, ja, installationen inte är helt beroende av den hårddisken som jag har i min dator. Men jag vet inte om det fungerar så. Kan det fungera? Om inte det kan fungera, finns det något annat som kan fungera?

Tack på förhand

Mr. Stream

Edit: Någon admin som kan lägga till ett utropstecken i titeln?

Redigerad av Maimstream
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En tanke jag har slagits av, men inte vågat utföra i brist av kunnighet inom området, är att koppla in hårddisken till en annan dator och installera Windows via den så att liksom, ja, installationen inte är helt beroende av den hårddisken som jag har i min dator. Men jag vet inte om det fungerar så. Kan det fungera? Om inte det kan fungera, finns det något annat som kan fungera?

Installation av Windows innebär inte bara att få över datan på hårddisken, det ska samarbeta även med övriga komponenter. Inte att rekommendera alltså, om det går att boota över huvud taget när man gjort så har man tur.

Nästa gång, köp en icke märkesdator (gäller stationära så klart) och skaffa en ordentlig Windows-skiva. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu skriver jag på fyllan men skitsamma, för det första.. "bränn ner" Windows XP/7 32bit på en skiva med lägsta hastighet. Formatera huvudhårdisken med skivan och installera en Clean install. Går inte att använda vilket program som helst för att rensa hårddisken eftersom "klossar" måste byggas efter formateringen för att Windows ska kunna installeras.

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...