Jump to content

Orädda fotografer i Stockholm sökes!


P-C
 Share

Recommended Posts

Under en utekväll häromdan så började en vän till mig måla på en vägg och jag tog rent instinktivt en bild. Det gav mig en idé:

Vad händer medan Stockholm sover? Vad pågår i huvudstaden medan vanliga Svenssons och Nilssons kryper till kojs efter tredje glaset vin på fredagkvällarna? Jag började forma konceptet till ett fotoprojekt och här idéen:

Jag behöver cirka 5-10 fotografer i svängen från Stockholmstrakten. Tanken är att vi under en helg (kanske framåt sommaren) ska följa varsitt gäng ungdomar under en natts rövartyg och när jag säger "rövartyg" menar jag inte direkt vanligt parksupande utan jag vill gå lite längre och ta en djupare titt. Tänk svartklubbar, urban exploration, graffiti, allmän vandalism, dysfunktionella förortsfester, tragiska mäskalkoholister, pundarkvarter osv. osv. Riktigt mörkt ska det vara. Tanken är att visa sidor av Stockholm som stockholmarna bara hört talas om men aldrig själv bevittnat. Ni som känner er intresserade, tänk över er vänskapskrets - känner du några skumma typer du ändå känner dig trygg med och skulle du klara av att följa dem en hel natt med klickande kamera?

Jag tänker mig att alla ska vara anonyma, även fotograferna. Ingen ska veta vilka som gjort projektet eller vilka som är med på bilderna. Detta för att lägga till en känsla av mystik över ett liv folk aldrig kommer få uppleva, en värld de inte får vara del av. Jag behöver absolut inga mästerfotografer men alla som kan hantera en kamera med ett estetiskt sinne och känsla för äventyr är välkomna.

Arbetet kommer såklart vara ideelt och är mer ett projekt för den som kanske vill knyta nya kontakter och vara del av något spännande. Om resultatet blir grymt så kan man alltid snacka med förlag eller andra kulturinstutioner för att sätta upp en utställning. Men det är något vi tar sen.

Känner någon sig manad? Skicka iväg ett PM så diskuterar vi när vi fått ihop ett gäng! Jag kommer marknadsföra idéen på andra forum också men oroa er inte, allt kommer skötas snyggt och diskret och kom ihåg att allt är helt anonymt. Projektet kommer gå under namnet "Medan Stockholm sover". Känner ni någon som skulle vara intresserad så passa vidare ordet!

<3

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...