Jump to content

Flashhjälp


P-C
 Share

Recommended Posts

Hejhej! Nu vet jag inte hur många här som är bekanta med Flash (och då pratar jag Flash CS3, actionscript 2) men jag har kört in i lite problem.

Jag håller på att bygga min portfolio i flash och jag ska inte gå in på för många detaljer så here's the deal!

Sidan börjar med en meny där jag använt följande script för att starta en låt som ska loopas:

my_sound = new Sound();

my_sound.attachSound("billy");

my_sound.start(0,1000);

gotoAndStop("stop");

Detta funkar mycket bra, så fort sidan öppnas börjar Billie Holidays vackra Easy Living spelas och allt är frid och fröjd. Sen har jag med detta script

on (release) {

tellTarget ("_root") {

gotoAndStop(1);

loadMovieNum("kontakt.swf", 1);

}

}

gjort en knapp som i det här fallet tar mig till kontaktsidan (en annan .swf-fil som ni ser) och med det första scriptet fortsätter musiken att spelas vilket är precis vad jag vill. Problem 1 är att mina knappar från meny-sidan ligger bakom den nya .swf-filmen som spelas och det är lätt att av misstag trycka på någon menyknapp. Jag vill ju att de enda knapparna som går att trycka på är knapparna som visas för tillfället och inte de från filmen jag klickade mig ifrån. Problem 2 är att om jag klickar på knappen för att ta mig tillbaka till menyn med samma script som ovan fast med "meny.swf" istället för "kontakt.swf" så sätts det första scriptet igång och låten spelas igen samtidigt som den gamla låten spelar vidare. Finns det något jag kan göra för att bara sätta igång scriptet EN gång?

Hur löser jag detta? Jag har försökt googla mig fram till det mesta men jag visste inte hur jag skulle formulera detta i en enkel google-sökning så jag hoppas på er hjälp! Tack!

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle precis till att skapa en egen tråd om flashproblem, då jag själv sitter fast! :unsure: Hoppas det går bra att jag lånar din.

Någon som kan hjälpa mig få en "knapp" att gå till en ny scen? :rolleyes::D !!!!CS4!!!! :P

http://www.speedyshare.com/files/20497895/ljudgaragen1.rar

Jag ska binda Högtalarna, dvs hemmabio till den nya scenen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hejhej! Nu vet jag inte hur många här som är bekanta med Flash (och då pratar jag Flash CS3, actionscript 2) men jag har kört in i lite problem.

Jag håller på att bygga min portfolio i flash och jag ska inte gå in på för många detaljer så here's the deal!

Sidan börjar med en meny där jag använt följande script för att starta en låt som ska loopas:

my_sound = new Sound();

my_sound.attachSound("billy");

my_sound.start(0,1000);

gotoAndStop("stop");

Detta funkar mycket bra, så fort sidan öppnas börjar Billie Holidays vackra Easy Living spelas och allt är frid och fröjd. Sen har jag med detta script

on (release) {

tellTarget ("_root") {

gotoAndStop(1);

loadMovieNum("kontakt.swf", 1);

}

}

gjort en knapp som i det här fallet tar mig till kontaktsidan (en annan .swf-fil som ni ser) och med det första scriptet fortsätter musiken att spelas vilket är precis vad jag vill. Problem 1 är att mina knappar från meny-sidan ligger bakom den nya .swf-filmen som spelas och det är lätt att av misstag trycka på någon menyknapp. Jag vill ju att de enda knapparna som går att trycka på är knapparna som visas för tillfället och inte de från filmen jag klickade mig ifrån. Problem 2 är att om jag klickar på knappen för att ta mig tillbaka till menyn med samma script som ovan fast med "meny.swf" istället för "kontakt.swf" så sätts det första scriptet igång och låten spelas igen samtidigt som den gamla låten spelar vidare. Finns det något jag kan göra för att bara sätta igång scriptet EN gång?

Hur löser jag detta? Jag har försökt googla mig fram till det mesta men jag visste inte hur jag skulle formulera detta i en enkel google-sökning så jag hoppas på er hjälp! Tack!

Jag är ju ingen höjdare på flash eller programmering alls i större utsträckning men det känns som att problem 2 beror på att du har lagt det första scriptet där i den film du laddar när du öppnar meny. VILKET resulterar i att varje gång du öppnar meny så startas det scriptet och med andra ord börjar låten att spelas.

Det åtgärdas väl enklast med att själva låtens script ligger i någon .swf som inte går att komma åt men som öppnas i samma stund som det första besöket till portfolion och med andra ord första gången meny.swf (eller whatever) öppnas.

Men som sagt är jag inget snille när det kommer till programmering av någonting alls.

Problem 1 däremot är ju krångligare. Känns som att det verkar lite dumt att ha filmer liggandes ovanpå varandra? Vet ju dock inte om det är möjligt att få någonting att förstå att när den andra filmen är laddad så ska den första filmen försvinna.

kan tyvärr inte komma fram till nån slags lösning alls på det men det är det säkert nån annan som kan när de får upp ögonen för tråden.

Är jag helt ute o cyklar så skyller jag som sagt på min okunskap inom området. Tyckte bara att problem 2 lät som att det var så det låg till och borde kunna lösas :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ju ingen höjdare på flash eller programmering alls i större utsträckning men det känns som att problem 2 beror på att du har lagt det första scriptet där i den film du laddar när du öppnar meny. VILKET resulterar i att varje gång du öppnar meny så startas det scriptet och med andra ord börjar låten att spelas.

Det åtgärdas väl enklast med att själva låtens script ligger i någon .swf som inte går att komma åt men som öppnas i samma stund som det första besöket till portfolion och med andra ord första gången meny.swf (eller whatever) öppnas.

Men som sagt är jag inget snille när det kommer till programmering av någonting alls.

Problem 1 däremot är ju krångligare. Känns som att det verkar lite dumt att ha filmer liggandes ovanpå varandra? Vet ju dock inte om det är möjligt att få någonting att förstå att när den andra filmen är laddad så ska den första filmen försvinna.

kan tyvärr inte komma fram till nån slags lösning alls på det men det är det säkert nån annan som kan när de får upp ögonen för tråden.

Är jag helt ute o cyklar så skyller jag som sagt på min okunskap inom området. Tyckte bara att problem 2 lät som att det var så det låg till och borde kunna lösas :rolleyes:

Det låter som en smart lösning. Problemet är att jag verkligen inte kan actionscript för fem öre. De script jag har använt är saker som jag googlat mig till. Men vad jag behöver är alltså ett script som laddar swf-filen samtidigt men bara en gång. Låter knepigt eftersom scripten sätts ju i rullning av att man öppnar meny.swfen. Kanske en innan-meny-meny?

Ja, fan vad smart. Om jag har en meny innan med typ bara en "enter"-knapp som sen sätter igång låten så borde ju låten bara spelas en gång så länge man inte kommer tillbaka till innan-menyn-menyn!

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Flash!

Det är möjligt att du har löst problemet, men jag fick ändå lust att friska upp minnet för egen del.

Allt handlar om struktur, första problemet beror på att man laddar ett klipp över det andra men har ändå det aktivt i bakgrunden, ett sätt är att ha en main-ram där man kan välja mellan alla kategorier, och för att öppna en kategori laddar man in den nya swf-filen i ett redan förskapat filmklipp nedanför knapparna, på så vis har man kontroll över var allt hamnar om dimensionerna är desamma. Då själva main/meny-klippet aldrig startas om kommer musiken hela tiden att rulla på som den ska

Gjorde ett exempel med lite instruktioner som du kan använda som grund :) .

http://www.2shared.com/file/11077640/7431d440/flash.html

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...