Jump to content

"Fråga Google"-mentaliteten


L_Voll
 Share

Recommended Posts

Ofta blir personer upprörda av frågor som man kan googla fram. Detta tycker jag är onödigt, eftersom alla frågor stora som små är ett bidrag till forumet. Och då syftar jag inte enbart på TROMS, för nu när vi har denna mentalitet tror jag att det avskräcker, speciellt nyanlända medlemmar att våga starta trådar när de funderar kring något. Även om en fråga faktiskt går att få svar på väldigt enkelt genom att googla därför att minhemmabio redan har haft den diskussionen, så betyder inte det att just den frågan kan leda till en trevlig diskussion på just detta forum där vi alla får vara delaktiga.

Detta är inte kritik mot någon enskild person som av en händelse precis ha bett någon fråga google, utan detta är något jag kom att tänka på under dagen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sant, det mesta går ju att hitta genom Google vilket gör att man rätt ofta säger "ÖH! SÖK!", och det är ju synd. Problemet, som jag ser det - men jag kan ha fel - är att folk frågar saker men inte gör det så att man kan diskutera det (för det mesta i TROMS). Att fråga nåt, få ett svar och sen säga "tack nu kan ni låsa tråden" är/har ju varit ett rätt vanligt fenomen och det är ju fel.

Naturligtvis måste man ju kunna fråga nåt utan att behöva säga "diskutera!" i slutet på förstaposten, om det sen råkar bli diskussion av tråden är det ju bara bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men om vi säger att det skulle skapas två trådar fler om dagen, vilket kanske är en stor överdrift, och en är bra och en är skit, så är det ändå värt det tycker jag.

Jo, alltså, jag tror du missförstår; jag klagar inte på att folk startar trådar som inte är långlivade - snarare att folk tror att bara för att en tråds förstapost har fått svar, så ska tråden dö. Det var det jag tyckte var konstigt. Jag ser det inte så jätteofta längre men tidigt i GTA IV-forumet och hyfsat ofta förr i Allmänt hörde man det var och varannan dag.

Starta trådar, blir de långa är det trevligt men om de inte blir det är det inte hela världen. Finns det nån som helst grund för diskussion ser jag hellre en startad tråd än en fråga i TROMS. :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...