Jump to content

Vetenskapliga diskussioner och frågor


Tux
 Share

Recommended Posts

Här är tänkt att ni ska kunna diskutera valfria ämnen inom vetenskap och ställa frågor som sitter i huvudet och besvärar er :P

Jag kan väl börja,

Helium har en lägre densitet än vad luft har vilket gör att ballonger som är fyllda med helium stiger.

Vi har en formel som säger Densitet = Massa / Volym. Om massan är konstant så är Volym det enda som kan ändra densiteten. Ökar man volymen så får man en mindre densitet, right?

Vad är det då som påverkar volymen? Temperatur?

Jag ställer frågan här, har nämligen en liten ide, om det funkar som jag vill så kommer jag starta en separat tråd angående min ide :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om forumet nu befinner sig i en "recession", varför ska vi skapa samlingstrådar som dessa? Vad hindrar dig att skapa en enskild tråd i "Allmänt" angående densitet, eller om något annat naturvetenskapligt?

Vad det gäller det faktiska ämnet kan jag tyvärr inte bidra med ett ordentligt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Här är tänkt att ni ska kunna diskutera valfria ämnen inom vetenskap och ställa frågor som sitter i huvudet och besvärar er :P

Jag kan väl börja,

Helium har en lägre densitet än vad luft har vilket gör att ballonger som är fyllda med helium stiger.

Vi har en formel som säger Densitet = Massa / Volym. Om massan är konstant så är Volym det enda som kan ändra densiteten. Ökar man volymen så får man en mindre densitet, right?

Vad är det då som påverkar volymen? Temperatur?

Jag ställer frågan här, har nämligen en liten ide, om det funkar som jag vill så kommer jag starta en separat tråd angående min ide :)

Volymen på vad då? Om allt är rent teoretisk/hypotetiskt så är det ju du som bestämmer volymen... eller densiteten... eller massan. Temperatur kan ju annars påverka volymen på vatten. En bulldoser kan påverka volymen av en fotboll. På grundämnen som helium så är det ämnets sammansättning och vilka molekyler som ingår som bestämmer densiteten.

Vad var din ide?

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som Jazz sade, är enskilda trådar ofta mer produktiva än samlingstrådar. Men för att besvara din fråga, så finns det väl ett par faktorer som bestämmer ett ämnes volym, t ex atomstorlek; hur många elektronskal atomerna har. Hur mycket atomerna rör sig, hur energirika de är - efter devisen att varma gaser har lägre densitet än kalla. Hur bra/dåligt de binder sig till andra atomer i samma ämne kan jag också tänka mig har ett finger med i spelet. Slutar mitt spånande här, iochmed att det är mest spånande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Volymen på vad då? Om allt är rent teoretisk/hypotetiskt så är det ju du som bestämmer volymen... eller densiteten... eller massan. Temperatur kan ju annars påverka volymen på vatten. En bulldoser kan påverka volymen av en fotboll. På grundämnen som helium så är det ämnets sammansättning och vilka molekyler som ingår som bestämmer densiteten.

Vad var din ide?

Jag vill använda mig av en röd gummiboll och fylla den med X% Helium och X% luft. På så sätt kan jag åstadkomma de han gör i videoklippet. Det svåra är att först få bollen att falla som vanligt och därefter 50% långsammare. Det enda sättet är att på något vis ändra densiteten med hjälp av volym <-> temperatur.

Jag tänkte så här. När man släpper bollen med ena handen och sedan fångar upp den med andra så sker en kemisk reaktion på grund av stöten, en Exo eller endoterm reaktion som ändrar temperaturen <-> volymen och därefter ändrar densiteten i bollen.

Kan det funka? :P

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det svåra är att först få bollen att falla som vanligt och därefter 50% långsammare. Det enda sättet är att på något vis ändra densiteten med hjälp av volym <-> temperatur.

Eller att ändra arean rakt mot marken så att luftmotståndet ökar. T.ex. platta till bollen lite när du fångar den i handen :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eller att ändra arean rakt mot marken så att luftmotståndet ökar. T.ex. platta till bollen lite när du fångar den i handen :o

Inte riktigt vad jag hade tänkt mig men det du säger stämmer, dock blir det inte lika spännande om du förstår :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Om vi har ρ=m/V så ser vi att V beror av m och ρ; V=m/ρ

Volymen beror alltså av massan och densiteten. Om massan är konstant kan endast densiteten ändra volymen för en viss kropp.

En annan faktorer som påverkar volymen är tryck. En ballong vid 1atm är större än en ballong vid 2atm pga trycket som verkar på ballongen vid 2atm är större.

/Klimpen

Redigerad av Klimpen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...