Jump to content

Ny dator.


Eudoros
 Share

Recommended Posts

Hoy. Skall införskaffa en ny dator den kommande månaden och har börjat luska lite i vilka komponenter jag ska ha. Har en rätt tight ekonomi iom att jag skall betala mitt körkort också, så budgeten ligger på relativt blygsamma 6000 kr...

Nu till saken; kan någon händig och mer kompetent människa försöka bygga ihop en för 6000 kr bra speldator? Smått sagt - kan ni plocka ihop så bra grejor som möjligt för summan jag har att röra mig med? Jag vill kunna lira de nyaste spelen osv så bra det är möjligt med en dator i den gällande prisklassen.

Jag hoppas ni förstår, plocka ihop de "bästa" komponenterna ni vet om inom denna prisklass och kom med förslag! Jag vill alltså inte ha någon redan ihopsatt dator, för att sätta ihop den är inget problem. Peace out

edit: jag behöver inte ett operativsystem.

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Jag startade en nästan identisk tråd för någon vecka sedan. Kolla in den, Curly har gett mig bra tips!

http://www.gtasajten.com/forum/index.php?showtopic=47637

Najs, jag figurerar inte så ofta i detta forum så hade inte en tanke på att leta efter liknande trådar. Om du kikar in i denna Curly, passar datorn i den tråden lika bra om man kollar prestandamässigt när det kommer till spelande? Du/någon annan har inte lust att bygga ihop en annan annars?

edit: jag behöver inte ett operativsystem.

edit 2: Ah. Så alternativ 2 i denna post http://www.gtasajten.com/forum/index.php?s...t&p=1106565 fungerar bra som en speldator alltså? Kan ju dessutom ta bort ihopmonteringen så kan man pressa priset ytterligare. Är den ett bra alternativ?

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Myeeees. Här får du mycket prestanda. HD4770 är riktigt prisvärt, men HD4870 är ju mycket bättre. Det underlättar ju en hel del med sån här tight budget om du har någonting du kan återanvända (DVD och hårddisk främst kanske). :whistling:

Angående det där gamla alternativ 2 är det ett bra alternativ, ja.

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Myeeees. Här får du mycket prestanda. HD4770 är riktigt prisvärt, men HD4870 är ju mycket bättre. Det underlättar ju en hel del med sån här tight budget om du har någonting du kan återanvända (DVD och hårddisk främst kanske). :D

Ruskigt mycket tack! :) Har dessvärre ingenting att återanvända utöver skärmen eftersom brorsan ska ta över denna, och tror han blir rätt vildsint om datorn saknar en hårddisk eller liknande när han väl får ta över... :whistling:

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, det är sant, han blir nog tjurig. :whistling:

Det finns ett annat alternativ som är att du tar moderkortet Gigabyte GA-MA790X-UD4LK tillsammans med grafikkortet HD4770 och ett Corsair 550W/Cooler Master Real Power 520W nätaggregat. Vad är då meningen med detta? Jo, om ett HD4770 blir för lite kan du uppgradera till ett till och bumpa prestandan avsevärt. 2x HD4770 (<2 100 kr) presterar 10-20 % bättre än HD4890 som kostar >2 300 kr.

Ovanstående innebär 6 107 kr med Corsair VX550 och XFX HD4770.

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, det är sant, han blir nog tjurig. :rolleyes:

Det finns ett annat alternativ som är att du tar moderkortet Gigabyte GA-MA790X-UD4LK tillsammans med grafikkortet HD4770 och ett Corsair 550W/Cooler Master Real Power 520W nätaggregat. Vad är då meningen med detta? Jo, om ett HD4770 blir för lite kan du uppgradera till ett till och bumpa prestandan avsevärt. 2x HD4770 (<2 100 kr) presterar 10-20 % bättre än HD4890 som kostar >2 300 kr.

Ovanstående innebär 6 107 kr med Corsair VX550 och XFX HD4770.

Danke schön, jag skall kika in allt mer ingående så fort jag får lite tid över!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...