Jump to content

Formel 1 2009


SilentViper
 Share

Recommended Posts

Hejsan premiären av Formel 1 2009 börjar närma sig nu och tänkte vi kunde ha en tråd om det och kunna diskutera säsongen. Som ni säkert har hört så har det hänt en del massa saker under året och att det var varit stort snack om Honda i Formel 1 om att de ska dra sig ur. Men till slut fick de en köpare han som har hand om stallet nu heter Ross Brawn och döpte även om Honda till Brawn GP. Stallet fick ganska hyfsade test resultat de sista veckorna dock så vart några förvånade över det också.

Det har även hänt en del andra saker som KERS systemet(Kinetic Energy Recovery) Som gör att bilarna ska få en extra fart så att de kan köra om andra. De har även infört nu slicks däck som kommer användas vet inte senast när de använde slicks däck i Formel 1. Inte nog med det, de har förbjudit tester undersäsongen och tagit bort den regeln som gjorde att man inte fick åka och tanka när SC(Safety Car) var ute sen även att de har gjort om nu alla bilar. Nytt poäng system har även införts nu räknas inte poängen längre utan den person som har vunnit flest tävlingar vinner hela mästerskapet men om två förare slutar på lika poäng så är det mest vunna tävlingar som avgör vem av dom som vinner.

Stallerna ser ut så här iår:

Ferrari

Kimi Räikkönen

Felipe Massa

Renault

Fernando Alonso

Nelson Piquet Jr

BMW

Robert Kubica

Nick Heidfield

McLaren Mercedez

Lewis Hamilton

Heikki Kovalainen

Toyota

Jarno Trulli

Timo Glock

Toro Rosso

Sebastien Bourdais

Sebastien Buemi

Red Bull

Mark Webber

Sebastian Vettel

Williams

Nico Rosberg

Kazuki Nakajima

Force India

Adrian Sutil

Giancarlo Fisichella

Brawn(F.D Honda)

Jenson Button

Rubens Barrichello

Kommer även lägga upp en poll senare där ni kan rösta med.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Om 4 timmar så dras första träningen igång och första träningen är inatt kl 02:30 sen nästa träning är 06.30 då jag ska upp så ja hinner käka frukost framför Formel 1 ;P. Fan jag kan knappt nu vänta tills Formel 1 säsongen börjar har varit så taggad nu. Dock så har dom tagit bort nya poäng systemet och kör med det gamla vanliga. Pollen kommer komma upp om ett par minuter också. Såklart så är Robert Kubica Fernando Alonso Felipe Massa och Kimi Räikkönen mina favoriter. Men håller på Kimi Räikkönen som vanligt :naughty: men pollen kommer upp om ett par minuter ska försöka göra den bättre än vad jag gjorde i fjol.

EDIT: Här är tiderna för Melbourne både träning och tävling

FRI Practice 1 02:30

FRI Practice 2 06:30

SAT Practice 04:00

SAT Qualifying 07:00

SUN Race 08:00

Notera att tiderna är för oss som bor i Sverige.

Redigerad av Agent.47
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Det nya poäng systemet var att den som hade vunnit flest tävlingar skulle ha vunnit F1 mästerskapet t.ex om Felipe Massa har vunnit 10 tävlingar sen vinner kanske Lewis Hamilton 6 och Robert Kubica vinner de 2 sista tävlingarna som är kvar. Då blir det Massa som vinner F1 men om Massa slutar på samma poäng som Hamilton då är det flest tävlingar som avgörs och då går Massa som segrare då han har vunnit flest tävlingar under säsongen.

Och det gamla poäng systemet som de tog tillbaks nu iår är som vanligt den som får flest med poäng under säsongen vinner men om dom slutar på lika poäng när hela säsongen är klar så tror jag dom räknar antal segrar jag är inte säker på den biten då. Men det nya poäng systemet kommer införas år 2010 nästa F1 säsong. Jag hoppas att jag förklarade tydligt nu så ni förstår.

Hoppas denna tråd blir aktiv under säsongen och kommer försöka uppdatera er under säsongen vad som händer och så. Pollen är även uppe och finns snabb länk här: F1 pollen

Redigerad av Agent.47
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Har dessa tävlingsjippon några.... "gröna" aktiviteter?

Vad menar du med "gröna" aktiviteter? Om du menar om det har nåt med klimatet så ja. De har förbjudit tester under säsongen enda tester de får göra det är på Fredagarna och Lördagarna innan kvalet börjar och tävlingarna. Sen var det lite andra saker som ja inte kommer ihåg. Såg även dessa 30min av kvalet och jag är ganska överaskad av att det gick bra för Toyota och Brawn då de låg nästan på top hela tiden. F.ö så sänds att på viasat motor samt på tv6 kommer de sända lite sammahang som ger er lite feedback för er som inte har viasat motor.

Redigerad av Agent.47
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Sitter just nu och kollar på F1 kvalet och det är fan jävligt jämnt mellan alla bilar så detta är så intressant nu och se hur det går. Q2 ska snart börja och den är på 15 min sen är det Q3 på 10min. Man kan se kvalet på webben på tv6.se samt se på Viasat Motor. Jag kommer lägga till kval tiderna när det är slut OBS! Jag spoilar texten för dom som inte sett kvalet.

Jag får länga in tiderna senare då allt blir konstigt när man lägger in.

Redigerad av Agent.47
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 months later...

Race imorgon. Peppade?

Vet inte vad jag hejar på. Må den bästa föraren vinna är rätt neutralt sagt.

Ferraris Luca Badoer verkar ju vara rent ut sagt ett fiasko. 5 sekunder efter 1an på kvalet idag. Om man nu behövde en till förare kunde man väl åtminstone kolla in någon annan?

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...