Jump to content

Flygplan


Alex_emo
 Share

Recommended Posts

Har flugit ganska mycket enmotoriga plan under sommaren. Var nämligen på ett flygläger på Bunge, Gotland med Frivilliga Flygkåren.

Fick spaka DA-40 själv. ;)

http://www.flug-revue.rotor.com/FRtypen/Fo...ond/DA40TDF.jpg

Skall även skaffa teorimaterial för PPL och börja plugga så snart som möjligt. PPL = Private Pilot License. Privatflygcertifikat.

Oh, låter intressant! Hoppas det går bra för dig. :whistling:

Enda plan som jag fått spaka själv är Saab Safir. Riktigt trevligt litet plan faktiskt. :P

SAAB_Safir_1049606_0.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oh, låter intressant! Hoppas det går bra för dig. ;)

Enda plan som jag fått spaka själv är Saab Safir. Riktigt trevligt litet plan faktiskt. :P

Det är mest en pengafråga hur bra det kommer gå. = det kommer inte gå så bra. :whistling:

Men ska skaffa ett hyffsat jobb så kan jag tjäna ihop en timmes flyglektion(uppe i luften) på en helg ungefär. Det behövs omkring 40 timmar i luften(varav 10 är EK, enkelkommando, dvs läraren står på backen och du flyger planet själv) för att få flyga upp för luftfartsverket. Allting hamnar i slutändan på ca 60-80 000 kr om inte mer.

Funtar på att först ta UL-B certifikat.

Då får jag flyga mindre plan, ultralätt med en maxvikt på 450 kg(500kg om det är sjöflyg).

Dels är det billigare utbildning och dels är det vesentligt mycket billigare att flyga ultralätt. Sen är frågan om jag behöver flyga 4 sitsiga flygplan för tillfället. Får se hur jag gör helt enkelt.

Saab Safir skulle jag inte tacka nej till att få spaka. :P

Lite äldre plan är balla på sitt sätt.

Redigerad av aikjonas12
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...