Jump to content

Law & Order


VickeX
 Share

Recommended Posts

Jag tänkte att vi kanske behövde en tråd där vi kunde diskutera hurvida olika lagar är nödvändiga, vad dem innefattar osv.

Tanken kom när jag läste igenom ett medelande jag fått på YouTube, efter en kommentar jag lämnat till en film vid namn "Tänd ett ljus för Engla".

Jag svarade på en kommentar som någon skrivit om att införa dödsstraff, varpå han/hon radade upp en jävla massa brott som han/hon tyckte skulle kunna kulmera i ett dödsstraff.

Jag besvarade kommentaren med att jag själv tycker att dödsstraff är moraliskt fel.

"Om en person dödar fem personer och hela Sverige tycker illa om det han gjort så är det helt enkelt inte rätt att döda HONOM."

...

"Och om man gör straffen hårdare, (som att livstids fängelse istället för 21 som det är nu, verkligen blir en livstid) så är det ett betydligt jobbigare straff psykiskt, än om han blir dömd till dödsstraff."

...

"Jag menar, tänk dig att sitta inlåst i, låt oss säga 37 år och varje dag behöva bli påmind om vad du gjort, och hur många personer du sårat. Skulle inte det kännas mycket värre än att dö, så att du slipper tänka på det?"

Hur som helst så fick jag detta som svar:

Hej igen...

Ja jag håller med dig om att straffen bör skärpas rejält för alla brotten.

Men Dödsstraff är visst värre för brottslingen än livstid,eftersom att alla som är uppe i domstolen i Ex: USA...Är nästan alltid rädda för att få dödsstraff och vill hellre ha Livstid. Ex programet jag såg på exploer igår,då var det 2 seriemördare som hade våldtagit och strypt över 5 kvinnor. Domaren sa att det var dom värsta monstrrna han har sett i en domstol och sa att Juryn bör dömma dom till Elektriska Stolen. MEn dom i juryn dömde ändå till Livstid, inför tv-temat sa dom att det skulle bli plågsamare för dom att sitta inne hela livet än att dö i Elektriska Stolen. Och dom 2 som dömdes reste sig upp och hurrade och var jätteglada när dom fick veta domen. Så för nästan alla brottslingar så skulle det vara värre för dom att få dödsstraff än livstid.

Och fängelserna är ju helt omänskligt bra i hela Europa,Speciellt i Sverige.

Jag tycker bara man bör få ha, en säng,en toalett,ett handfat och sen böcker i alla fängelseceller. Som det tillexempel är i nästan alla dödsceller i USA.

Anton.

Jag tänker främst på det fetmarkerade. Varför skulle det vara så? Finns det fler liknande fall dokumenterade?

Jag vill gärna få lite spekulationer. Säg var ni tycker, delvis om det jag skrev, och det den här "Anton" skrev, men även era egna tankar och tycken.

Sedan så är det ju självklart fritt fram att diskutera andra lagar och rättegångar osv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dödsstraff anser jag ungefär vara som att kriga för att få fred. Saken med permanenta straff är att det alltid finns en möjlighet att den dömda personen egentligen är oskyldig, som ligger i grund till varför det finns resning i Sverige.

Idag finns det kanske två skapligt civiliserade länder som har dödsstraff, vilket kommer att avvecklas med tiden. Givetvis kommer pöbeln alltid att vilja ha godtyckliga och grova straff, som tur är avgörs dock inte brottsmål genom polls på aftonbladet.se.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dödsstraff anser jag ungefär vara som att kriga för att få fred. Saken med permanenta straff är att det alltid finns en möjlighet att den dömda personen egentligen är oskyldig, som ligger i grund till varför det finns resning i Sverige.

Idag finns det kanske två skapligt civiliserade länder som har dödsstraff, vilket kommer att avvecklas med tiden. Givetvis kommer pöbeln alltid att vilja ha godtyckliga och grova straff, som tur är avgörs dock inte brottsmål genom polls på aftonbladet.se.

Tänkte skriva ett inlägg om hur fel jag tycker det är med logik i stil med "eye for an eye", men nu orkar jag inte så jag bara tar och håller med dig istället.

edit: vilket land menar du förutom USA? Japan?

Redigerad av Stoffe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte skriva ett inlägg om hur fel jag tycker det är med logik i stil med "eye for an eye", men nu orkar jag inte så jag bara tar och håller med dig istället.

edit: vilket land menar du förutom USA? Japan?

Bla, såg fel.

Redigerad av kicken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...