Jump to content

Brännings hastighet!


Vice.
 Share

Recommended Posts

Jag fick ju ny dator för en eller två månader sedan, en riktigt bra, så det här är lite underligt för mig...

Den "gamla" datorn brännde en DVD-film på 4.2 gigg på c:a 5 minuter. Den brännde, utan att jag hade ställ in något, med en hastighet på 22550kb/sec (minns inte exakt men jag vett att det var nått på 22-tusen femhundra nått...)

Den nya bränner med en hastighet på 5530kb/sec (samma här, vet inte exakt men vet att det är nått på 5500)

När jag startar bränningen finns det bara ett allternativ: Bränn med hastigheten 5500.

Det tar alltså runt 15 minuter att bränna en DVD med min nya dator. (och då har jag räknat bort de 10 minuterna som den "låsasbränner" eller vad den gör) Kan man ändra brännhastigheten på något sätt som jag har missat?

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Näpp, de borde finnas med på någon skiva du fick med datorn. :lol:

Fick inga skivor med till datorn. Allt var för installerat sen brännde man 2 egna skivor med rubbet.

Så när man formaterar så kör man de här 2 skivorna och llt blir som vid leverans.

Suporten sa att brännaren brännde med 16 gångers hastighet. Vad det nu betyder...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att den bränner x16 betyder inte att den bränner alla skivor i den hastigheten!

DVD-r klarar tex x1* hastighet & DVD+r klarar tex x2* hastighet osv.

Så vad bränner du med för skivor och vad klarar dom för hastighet?

BOT

Jag bränner med fujufilm dvd-R 1~16x

De var med dem jag brännde med när det tog 5 minuter på den gamla datorn!?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi säger så här, lättare att förklara då.

Du tankar en hel DVD-film, du packar upp, mountar i Daemontools och går sedan in i Nero (som jag tror du har, då det är det mest använda brännprogrammet).

Du väljer att "Kopiera DVD" ..

Där får du då upp ett nytt fönster. Där kan du välja hastigheten på bränningsprocessen, och du kan även bocka i rutan "Snabbkopia"

Genom att bocka i "Snabbkopia" så struntar Nero i att göra en img-fil som tar väldigt lång tid att göra.

Sen som någon annan sa, nya drivrutiner, har du rätt skivor ?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi säger så här, lättare att förklara då.

Du tankar en hel DVD-film, du packar upp, mountar i Daemontools och går sedan in i Nero (som jag tror du har, då det är det mest använda brännprogrammet).

Du väljer att "Kopiera DVD" ..

Där får du då upp ett nytt fönster. Där kan du välja hastigheten på bränningsprocessen, och du kan även bocka i rutan "Snabbkopia"

Genom att bocka i "Snabbkopia" så struntar Nero i att göra en img-fil som tar väldigt lång tid att göra.

Sen som någon annan sa, nya drivrutiner, har du rätt skivor ?

Ah, jag väljer alltid "bränn image fil" sweet provar ditt tips tack!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...