Jump to content

Tips på speldator/delar


ssfh
 Share

Recommended Posts

Hej, hallå.

Nu när jag har lite extra pengar så tänkte jag köpa mig en rejäl speldator från datorbutiken. Tänkte köpa mig den här: https://www.datorbutiken.com/home/Navigatio...oduct=DBPCSPEL7

Tänke konfigurera systemet den okså, dock behöver jag lite hjälp/tips på saker som jag borde byta ut på den.

Lite saker som jag själv har tänk att ändra är dessa:

Istället för: AMD Athlon64 X2 Dual-Core 5600+ 2.8GHz 2x1MB Boxed (with cpu-cooler!) Socket AM2

Väljer jag: AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6000+ 3.0GHz 2x1MB Boxed (with cpu-cooler!) Socket AM2

Istället för: A-DATA 2x1024MB (tot. 2048MB) DDR2 PC2-5300 667MHz

Väljer jag: A-DATA 4x1024MB (tot. 4096MB) DDR2 PC2-5300 667MHz

Och istället för: Asus Extreme GeForce 8800GTX 768MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express

Väljer jag: BFG GeForce 8800GTX OC 600MHz GPU 768MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express

Processorfläkt: ?

Total pris: 16409.50 :D

Dyrt blev det, men vill man kunna spela spel som crysis etc, så behövs det ett monster :D

---

Men iallafall, nu behöver jag veta om jag är helt ute och cyklar, eller om jag har valt rätt :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och även att dessa olika märken bland samma grafikkortmodell oftast endast har en skillnad; fabriksgjord klockning (och eventuell förbättrad kylning). Fundera därför över att kanske klocka det själv istället för att lägga extra (?, inte kollat om grafikkortet du har valt istället kostar mer) pengar på ett fabriksklockat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och även att dessa olika märken bland samma grafikkortmodell oftast endast har en skillnad; fabriksgjord klockning (och eventuell förbättrad kylning). Fundera därför över att kanske klocka det själv istället för att lägga extra (?, inte kollat om grafikkortet du har valt istället kostar mer) pengar på ett fabriksklockat.

Tack för "alla" svar.

Dock vet jag inte hur man klockar (w00t), men det kortet var bara 500kr dyrare endå.

Sen har jag en fråga om vista 64, som du sa att man måste ha om man ska kunna utnyttja 4gig ram, kan program/spel? som är gjorda för 32 sluta fungera? eller hur e det? (:!!!:)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kör Core 2 Duo istället för AMD. Dom har mycket större potential för överklockning om du skulle behöva det i framtiden plus att dom drar mindre ström och är kallare.

Du behöver inte 4096mb ram ännu, du borde vänta med det och köra 2048mb sålänge.

Windows Vista klarar 32-bitarsprogram men många installationsprogram för 32-bitarsprogram är 16-bitars och därför kan du inte installera alla program du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...