Jump to content

Virus eller Spyware


Alle090
 Share

Recommended Posts

Hej alla Gta:are...

Jag har ett otroligt jobbigt virus. Det skapar pop-up lite då och då.

Jag behöver inte ens vara uppe på internet för att en pop-up ska komma.

Jag har sökt efter virus/spyware med F-secure, Adaware SE och Windows Defender, men ingen hittar nåt. Jag har återställt flera gångar och så har det funkat bra.

MEN, efter en stund (med internet sladden i) så säger F-secure till att den hittar 2 st ".dll" trojaner i "C:/dokuments and settings/Administratör/lokala inställningar/temp/" Och både virusen had "X" i slutet av namnet.

Och efter det så är allt igång igen, pop-up och min webbläsare laggar bajs...

Har kollat processer och skit och inget verkar ovanligt...

Hjälp!!! :'(

EDIT:

Jag har kollat tilläggs program för internet explorer och har stängt av 2 st ".dll" filer, "opnmlkk.dll" och "vturp.dll". Har googlat både utan nån framgång..

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla Gta:are...

Jag har ett otroligt jobbigt virus. Det skapar pop-up lite då och då.

Jag behöver inte ens vara uppe på internet för att en pop-up ska komma.

Jag har sökt efter virus/spyware med F-secure, Adaware SE och Windows Defender, men ingen hittar nåt. Jag har återställt flera gångar och så har det funkat bra.

MEN, efter en stund (med internet sladden i) så säger F-secure till att den hittar 2 st ".dll" trojaner i "C:/dokuments and settings/Administratör/lokala inställningar/temp/" Och både virusen had "X" i slutet av namnet.

Och efter det så är allt igång igen, pop-up och min webbläsare laggar bajs...

Har kollat processer och skit och inget verkar ovanligt...

Hjälp!!! :'(

EDIT:

Jag har kollat tilläggs program för internet explorer och har stängt av 2 st ".dll" filer, "opnmlkk.dll" och "vturp.dll". Har googlat både utan nån framgång..

http://www.avast.com/eng/avast-virus-cleaner.html

Testa om det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Får göra det när jag kommer hem. Do.c så har antalet pop-up minskat. Tror dom där tilläggs sakerna i IE var problemet...

Får kolla vidare...

____________________________________________________________-

EDIT:

Nae, det funkade inte. Drog en scaninng, Och den hittade inget. Och sen PRECIS när jag startar internet webbläsaren så kommer "errorsafe reklam" upp. Så jävla irriterande...

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

testat spyware doctor, finns ju gratis trial =p om det ändå inte funkar så gå in i mapp alternativ och kryssa i rutan så du kan se hemliga mappar, sen raderar du allt skummt i

C:\TEMP ,

C:\documents and settings\"användarnamn"\application data ,

C:\documents and settings\"användarnamn"\local settings\application data ,

C:\documents and settings\"användarnamn"\lokala inställningar det brukar hjälpa för mig iaf :rolleyes:

Redigerad av fredde-93
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet att pappa hadde det på denna dator som jag har nu. Tror han fromaterade om datan så funkade allt. Har du testat det?.

Jag vill helst inte gå igenom det altenativet..

testat spyware doctor, finns ju gratis trial =p om det ändå inte funkar så gå in i mapp alternativ och kryssa i rutan så du kan se hemliga mappar, sen raderar du allt skummt i

C:\TEMP ,

C:\documents and settings\"användarnamn"\application data ,

C:\documents and settings\"användarnamn"\local settings\application data ,

C:\documents and settings\"användarnamn"\lokala inställningar det brukar hjälpa för mig iaf :rolleyes:

Jag gjorde det nyss. Funkade inte. Har nyss bytt antivirus system till NOD32. Scannade igenom datorn men hittade inget.

BTW:

Jag har en tilläggs fil som heter vturp.dll som vägrarstängas av. Jag trycker på att den ska stängas av men nästa gång jag startar så är den igång igen. (Webbläsare=IE7). Jag har sökt på datorn men kan inte hitta den. Nåt tips?

Jag funderar på att ominstallera min webbläsare, får bli det senare kanske...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet att pappa hadde det på denna dator som jag har nu. Tror han fromaterade om datan så funkade allt. Har du testat det?.

Jag vill helst inte gå igenom det altenativet..

testat spyware doctor, finns ju gratis trial =p om det ändå inte funkar så gå in i mapp alternativ och kryssa i rutan så du kan se hemliga mappar, sen raderar du allt skummt i

C:\TEMP ,

C:\documents and settings\"användarnamn"\application data ,

C:\documents and settings\"användarnamn"\local settings\application data ,

C:\documents and settings\"användarnamn"\lokala inställningar det brukar hjälpa för mig iaf :rolleyes:

Jag gjorde det nyss. Funkade inte. Har nyss bytt antivirus system till NOD32. Scannade igenom datorn men hittade inget.

BTW:

Jag har en tilläggs fil som heter vturp.dll som vägrarstängas av. Jag trycker på att den ska stängas av men nästa gång jag startar så är den igång igen. (Webbläsare=IE7). Jag har sökt på datorn men kan inte hitta den. Nåt tips?

Jag funderar på att ominstallera min webbläsare, får bli det senare kanske...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Formatera om.

_____________________________________________________________________

Vet att pappa hadde det på denna dator som jag har nu. Tror han fromaterade om datan så funkade allt. Har du testat det?.

Jag vill helst inte gå igenom det altenativet..

_____________________________________________________________________

Tack ändå....

Men jag vill helt kunn lösa problemet istället för att ta den sista utvägen först.

Jag misstäbker att det är en plugin som är felet. Finns en .dll fil som heter "vturp.dll" som vägrar stängas av(finns ingen beskrivning till den). Har googlat lite på den men får inte upp nån bra sida.

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Testa att scanna med Dr.Web Cure It eller Ewido Micro

När jag sökte på "vturp.dll" så fick jag upp information om Virtumonde / Winfixer 2005. Men du kan ju testa programmen som jag länkade till.

Får pröva när jag kommer hem, Jag kollar nu på min bärbara dator och ser inget tilläggs skit som heter "vturp.dll". Så jag gissar på att den filen är skyldig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Får pröva när jag kommer hem, Jag kollar nu på min bärbara dator och ser inget tilläggs skit som heter "vturp.dll". Så jag gissar på att den filen är skyldig.

Om den inte går att ta bort, installera "Unlocker"... fixade alla mina problem med filer som inte går att ta bort + processer som inte går att stänga av :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Allt ÄR FIXAT. Fixade nyss, ca 1 tim före denna post.

Okej, så här var det....

Jag hade en Virus fil som hette Vturp.dll i system32 mappen. Jag skaffade Hijackthis och kunde där set på (02 och 020) att det fanns 2 problem med vturp.dll.

Så jag googlade på "Remove vturp.dll" och fick fram några forum. Och sen skaffade jag VundoFix. SÅ nu började det jobbiga.

Lista:

1. Kolla vilken fil det var och vart den fanns.

2. Startade om till felsäkert läge.

3. Startade Hijackthis och VundoFix

4. Skrev in vilken fil jag ville ta bort, alltså vturp.dll i system32

5. Alltså, först raden

___________________________

c:\windows\system32\vturp.dll

___________________________

och andra

___________________________

c:\windows\system32\vturp.*

___________________________

OCH DET MÅSTE EXAKT STÅ SÅ HÄR!

6. lät VundoFix ta bort filen och efter det så försvinner explorer.exe och winlogon.exe, vilket gör att jag kan inte göra ett skit. ctrl+alt+del funkar inte.

7. Jag alt-tab:ar fram hijackthis och rensar dom problem med vturp.

8. Tvingar-startar om dator och renas all temp när jag kom till vanliga windows och då var allt KLART!!!

Fan va VIKTIGT!!! :rolleyes: :'(

Får samma jäkla Errorsafe reklam skit, men för mig kommer det upp när man är ute på i-net

Samma webläsare.

Nu kanske jag kan hjälpa dig. >_<

1. Vilken IE har du?

2. Finns det några KONSTIGA tilläggs porgram?

3. Om så är: Kan du lägga upp en loggfil grån hijackthis?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...