Jump to content

Det nya konsolkriget


darkjak
 Share

Vilken konsol föredrar ni  

119 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Playstation 2: 115.36 Milj. Varav 15 av dem var under 2006.

XBox: 24 Milj.

Playstation: 102.49 Milj.

Konstigt att dom har sålt 102.5 miljoner och 115.4 miljoner av PS och PS2, dem har ju funnits ute i typ 6 år.

Nintendo gör helt enkelt spel för barn. Så det är uteslutet.

Xbox är för lite äldre barn. Men den är ändå så pass bra att den åtmonstonde kan tävla lite mot PS3.

Men PS3 vinner ju som alltid med hästlängder. Ingen har slagit sonny på fingrarna sedan de släppte PS. Och så lär det förbli.

Vota: PS3

Hoppas sony går i konkurs pga. PS3. Skulle vara det bästa som hänt i mitt liv....nästan. :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 169
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Playstation 2: 115.36 Milj. Varav 15 av dem var under 2006.

XBox: 24 Milj.

Playstation: 102.49 Milj.

PS2 har ju varit den absolut populäraste konsolen om man tittar på den förra generationen (PS2, Xbox & Gamecube).

Den här gången tror jag att Sony har dragit en nitlott. Alldeles för högt pris och för lång väntan på release. 360:n har ju varit släppt i drygt ett år nu. Klart det är lockande med Blu-ray och MGS4 (och andra spel).. Sänks priset börjar det bli riktigt intressant. Tycker faktiskt PS3:an är den snyggaste av de tre musketörerna.

Men fakkkk, ju mer jag funderar på det desto osäkrare blir jag.. och mer sugen på en konsol. Får grubbla vidare :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Antar att du menar om det jag skrev nederst. Varför kan inte jag få hata Sony lika mycket som vissa älskar PS för att dom är "fanboys" för dom haft det sen PS1? det verkar ju bara skruvat.

Geh, go sleep.

Sa aldrig så. Menade bara att man borde kunna vara lite mer konstruktiv, vilket gäller alla. Det är en väg till ett bättre forum.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Xbox 360. Den är bäst helt enkelt. Bäst onlineservice som ingen annan kommit i närheten av, största spelbiblioteket, exklusiva titlar, sköna kontroller och allt som de andra inte har.

Wii's största fördel är definitivt dess kontroll, men utöver det och Nintendo gamla klassiska bibliotek med karaktärer som Mario, Donkey Kong, Yoshi och hela paketet så finns det inget intressant att hämta här. Den här konsolen är nog helt perfekt för de som inte är hardcore gamers men bara känner för att spela nån gång då och då. Många av de titlarna som kommer till detta kommer även till 360, så... Nintendo var kungarna på TV-spel tidigare men nu har de inte en suck på att vinna det här kriget.

För övrigt vill jag säga att Nintendo inte tog idéen med kontrollen från Sony's patent, Nintendo hade en sån här kontroll redan på 90-talet, den kallades Power Glove, hade en ball reklam på TV och fungerade skitdåligt. Men den funkade(!), och den hade tekniken före Sony, de jävla gamarna och tjuvarna.

PlayStation 3. Ja, utöver ett möjligtvis God of War 3 så finns det inget här som berättigar ett köp av den överprisade konsol. Jag är inte ett dugg intresserad av MGS-serien, så den gör inget. Grymt överskattad serie om man frågar mig. BlueRay är helt onödigt idag, den stora prislappan är löjligt hög för något som bara kommer andvändas till runt 2010-2011(runt då PS4 ska komma enligt Sony själva...)

Sen finns det bara massor med skräp till PS3 och kassa portar som ska vara "super-bra" enligt reklamer...

Redigerad av Cortez
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

PS3. FF XIII, GTAIV, MGS4, RE5 m.m. Den självklara konsolen.

Glöm inte FFV XIII. ^_^

Konstigt att dom har sålt 102.5 miljoner och 115.4 miljoner av PS och PS2, dem har ju funnits ute i typ 6 år.

Och XBox 360 har varit ute i över 1 år vilket var min poäng. Att man inte kan räkna mest sålda totalt utan måste ta månadsvis. :blink: Men klart intresant att PS2 fortfarande säljer överlägset bäst av alla konsollerna.

Den här gången tror jag att Sony har dragit en nitlott. Alldeles för högt pris och för lång väntan på release. 360:n har ju varit släppt i drygt ett år nu.

Jag tror tvärt om att det är en bra grej. Kolla bara på DreamCast.

Nu när PS3 kom så hade de inga av XBox 360s problem och hade förbättrat saker. Plus att man inte behöver betala extra för att spela multiplayer.

Jag tror att XBox 360 blir den stora förloraren i slutändan när folk tillsist inser vad PS3 har att erbjuda och prislappen sjunker lite.

Wii räknar jag inte ens till konsollkriget. Dyr maskin som nästan inte har nåt att komma med utom en ny cool kontroll. 3000 kr för en ny handkontroll och få en lite förbättrad GameCube på köpet? När den ligger under 1000 kr kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu är jag väldigt förbannad på Sony så jag är frestad på att rösta på en annan men trots att Sony har sänkt maskinens bakåtkompatibelitet så är den fortfarande många gånger bättre än de andra.

Wii

Grafik lite bättre än GameCube. Kan inte spela DVD på den. 512 MB Flashminne att spara på (Ingen Hårddisk).

Visst, lite nät funktioner och kunna köpa gammla spel (Som man måste köpa en speciell handkontroll för att kunna spela) samt surfa på porrsidor.

En massa extra grejor som man kommer behöva köpa till Wii-Mote för att kunna spela vissa framtida spel.

Och till ett jäkla dyrt pris.

3000 kr för en upppiffad GameCube med en cool ny handkontroll? Nej tack!

Errr...

Graff 3 ggr så bra som på GC, felet är att de flesta spel som nu har släppts till Wii har varit grafiskt sett basserade på PS2- eller XB-versioner. Många av Nintendos spel har varit under utveckling till GC (t ex Twiligh Princess), och saknar grafiska uppgraderingar. Spelen kommer bli mycket snyggare sen.

Kommer gå att spela DVD-filmer med framtida nedladdningsbara program.

Vill du ha hårddisk är det bara att slänga dit första bästa USB-hårddisk, alternativt SD-kort.

Du behöver INTE en classic controller för att spela alla retrospel. På alla spel till NES + en massa andra går det bra med en vanlig Wiimote, för alla andra går det lika bra med en GC-handkontroll.

Du kommer aldrig TVINGAS köpa nya tillbehör för att spela vissa spel. Kommer det inte kunna spelas utan något visst tillbehör så kommer detta tillbehör antagligen medfölja spelet, ungefär som Bongon medföljde Donkey Konga, eller som Gameboy-uttaget medföljde Pokemon Stadium till N64:an.

Priset ligger på 2700, och kommer antagligen sänkas lagom till PS3-releasen.

@ Vice

Mmm... Verkligen.

Jag menar, Scarface, Manhunt, The Godfather, Resident Evil och Day of Disaster är ju alla spel som är avsedda för barn.

Som jag tidigare postat: Så fort Wii kommer på lager tar det slut, trots att Nintendo producerar en sjujäkla massa konsoler. PS3 har hela tiden funnits brett tillgängligt, trots ganska låg produktionstakt. Wii säljer, och har hela tiden sålt mycket bättre än PS3. Sony kan förlora otroligt mycket den här generationen. De förlorar 2000 kronor per konsol, alltså MÅSTE varje PS3-ägare i snitt 3 nya spel och ett gammalt för att det ens ska gå runt. Sedan måste Sony tjäna de miljarder de lagt ut i utveckling, tillverkning av fabrik, marknadsföringskampanjer och de gratis servrarna man ska kunna spela på. Räknar man på detta vis kommer varje PS3-ägare antagligen få köpa 5-10 spel. Många kommer inte köpa ett enda spel, som i Japan med PS2:an, den köptes i stor utsträckning som endast en billig DVD-spelare. Detta ser man ju i sin bekantskapskrets: "Skaffar jag nån blir det en PS3. Spelar nästan aldrig, men vill ha en blurayspelare".

Det har sagts att om PS3 säljer uselt kommer de inte ha råd att ha något ordentligt bidrag nästa generation.

Nintendo tjänar på varje spel och varje konsol. De KOMMER att lansera fler konsoler, för det har de råd med, och kommer även att HA råd de närmsta generationerna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låter ju fint... OGG, FLAC, RAW, 3gp...

Heh, förstår var du vill komma. Den spelar inte alla filmformat (men det lät bättre med alla).

Och XBox 360 har varit ute i över 1 år vilket var min poäng. Att man inte kan räkna mest sålda totalt utan måste ta månadsvis. :blink: Men klart intresant att PS2 fortfarande säljer överlägset bäst av alla konsollerna.

Att räkna månadsvis funkar ju inte heller eftersom dom inte har släppts precis samtidigt.

Wii räknar jag inte ens till konsollkriget. Dyr maskin som nästan inte har nåt att komma med utom en ny cool kontroll. 3000 kr för en ny handkontroll och få en lite förbättrad GameCube på köpet? När den ligger under 1000 kr kanske.

Men...men...du är ju full av skit ^_^

2700 kostar den, och då ingår spel+nunchuck. Grafiken är verkligen inte "lite förbättrad", som darkjak sa så är den 3 ggr bättre. Vet du ens vad du pratar om?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Yarr, nextgenwars.com är knappast den mest tillförlitliga sidan. När Sony lyckats sälja en miljon enheter stod deras mätare kvar på 400.000.

Wii ska väl självklart räknas till "kriget" med tanke på att den säljer mest av de tre konsolerna.

De hade så låga siffror eftersom att de kollar hur många som sålts, INTE hur många som tillverkats. Det var ju så Sega ett bra tag hade sålt fler Saturn än vad Sony sålt PS:or. PS sålde överlägset hela tiden förutom under själva releasedagen, men Sega tillverkade mycket fler konsoler. Att sedan Saturnerna blev stående på hyllorna, medan PS gick åt snabbt spelar ingen roll.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Wii räknar jag inte ens till konsollkriget. Dyr maskin som nästan inte har nåt att komma med utom en ny cool kontroll. 3000 kr för en ny handkontroll och få en lite förbättrad GameCube på köpet? När den ligger under 1000 kr kanske.

Du är ju bara en korkad fanboy. Vem fan ska prata om dyr maskin när du står på Sonys sida? Löjligt att ens argumentera med personer som dig eftersom ni redan bestämt er för hur ni tycker även om ni knappt vet något om konsolerna.

Ang. att Wii inte har inbyggd DVD- Spelare: Nintendo har redan pratat om det här. Det var planer på att sätta in en DVD- Spelare i konsollen men det skulle ha trissat upp priset med några hundra kronor - och det kändes helt onödigt i och med att var och varannat hushåll ändå redan har en DVD- Spelare. Liksom, YAY jag vill spendera flera tusen kronor för att jag ska kunna använda min konsoll som multimedamaskin! Konsoller är till för att spela på, vill jag se på film använder jag datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Errr...

Graff 3 ggr så bra som på GC, felet är att de flesta spel som nu har släppts till Wii har varit grafiskt sett basserade på PS2- eller XB-versioner. Många av Nintendos spel har varit under utveckling till GC (t ex Twiligh Princess), och saknar grafiska uppgraderingar. Spelen kommer bli mycket snyggare sen.

Kommer gå att spela DVD-filmer med framtida nedladdningsbara program.

Vill du ha hårddisk är det bara att slänga dit första bästa USB-hårddisk, alternativt SD-kort.

Du behöver INTE en classic controller för att spela alla retrospel. På alla spel till NES + en massa andra går det bra med en vanlig Wiimote, för alla andra går det lika bra med en GC-handkontroll.

Du kommer aldrig TVINGAS köpa nya tillbehör för att spela vissa spel. Kommer det inte kunna spelas utan något visst tillbehör så kommer detta tillbehör antagligen medfölja spelet, ungefär som Bongon medföljde Donkey Konga, eller som Gameboy-uttaget medföljde Pokemon Stadium till N64:an.

Priset ligger på 2700, och kommer antagligen sänkas lagom till PS3-releasen.

Grafiken tar jag upp längre ner.

Visst kan man köpa SD-kort till. Men det är inget man får utan det måste man köpa. Samma med en USB-flashdrive.

Classic Controller (eller kanske bara GC-kontrollen) kommer att behövas för att spela många av Virtual Console spelen samt vissa av Wii-spelen (T ex Super Smash Bros. Brawl samt Beat'em up spel). Det har Nintendo själva sagt.

De har också sagt att de kommer vid ett senare tillfälle släppa en massa tillbehör till Wii-Mote som kommer krävas för vissa framtida spel. Visst du kommer inte tvingas att köpa dem men då kommer du inte kunna spela de spelen heller. Och jag snackar inte om en grej till bara ett spel utan grejor som flera spel kommer att kräva.

En DVD spelande version av Wii kommer att släppas i Japan under mitten av året men Nintendo har sagt att de inte planerar att släppa den till resten av världen. Men det kommer den säkert ändå. Men man måste köpa en ny konsoll. Och den kommer att kosta ca 1000 kr extra.

Vänta dig ingen nerladdningsbar DVD-spelare för det kommer de inte släppa. Det krävs mer än ett program för att spela upp DVD-filmer.

Att räkna månadsvis funkar ju inte heller eftersom dom inte har släppts precis samtidigt.

Jag menar givetvis att gemföra per månad. T ex hur många PS3/XBox 360/Wii som såldes under December månad.

Men...men...du är ju full av skit ^_^

2700 kostar den, och då ingår spel+nunchuck. Grafiken är verkligen inte "lite förbättrad", som darkjak sa så är den 3 ggr bättre. Vet du ens vad du pratar om?

Ja, jag vet vad jag pratar om. Jag har skrivit jäkla långa uppsatser om alla 3 konsollerna och vad de går för.

Jag har läst på om Wii och skrivit om den.

Jag är ingen PS3 fanboy eller så utan jag går bara efter fakta. Jag äger ett XBox 360, jag ska skaffa ett PS3 när jag har råd och så småning om en Wii (När priset har sjunkit och konsollen har fler bra spel).

Visst, konsollens grafik är 2 ggr bättre (inte 3) än GameCube men XBox 360 och PS3 är mer än 10 ggr bättre.

Vissa specialeffekter är skitsnygga (Som rök t ex) men sjäkva grafiken är annars inget alls. Man ser ingen skillnad mellan ett GameCube spel och ett Wii spel. Vänta er inga spel som kommer "blow your mind" med grafiken i framtiden.

2700 kr, om man ska vara noga (jag räknade med Classic Controller i priset), är ett väldigt dyrt pris för en billigt hopkrafsad konsoll (Som kostar 1500 att tillverka tillsammans med Wii-Mote) som till största delen består av gammal teknik. Det plus alla grejor som man kommer bli tvingad att köpa till i slutändan (Tillsatser till Wii-Mote, Flasdrives/SD-kort, Handkontroll) så blir det inte alls billigt i slutändan.

Visst, den har en helt otrolig kontroll och ett bra nätverk men själva konsollen är inget att hurra för.

Du är ju bara en korkad fanboy. Vem fan ska prata om dyr maskin när du står på Sonys sida? Löjligt att ens argumentera med personer som dig eftersom ni redan bestämt er för hur ni tycker även om ni knappt vet något om konsolerna.

Du ska FAN inte säga nåt för du vet fan inte vem jag är!!! Ska jag kanske kalla dig korkad Nintendo-fanboy eftersom du skrev att du ville ha Wii samt visade att Wii sålde bäst? Jag är ingen Fanboy och jag är inte på någons sida. Läste du mitt inlägg om Sony i PS3 tråden angående den försämrade bakåtkompatibeliteten? Det var inte precis ett kärleksbrev.

Jag har Nintendo, Super Nintendo, Sega Mastersystem, Sega Megadrive, PSOne, DreamCast, PS2, XBox, GameCube och XBox 360. Jag fick min första konsoll innan du ens var född.

För 1 år sedan så var jag säker på att XBox 360 skulle vara den bästa och tveksam att Sony skulle lyckas slå dem. Tills jag köpte konsollen och fick se info om PS3.

För 1 år sedan så blev jag kallad MicroSoft Fanboy och nu är jag plötsligt en Sony Fanboy?

Jag har läst på om alla 3 konsollerna och skrivit långa uppsatser om dem här på forumet:

Wii

PS3

(Hittar inte den om XBox 360, men jag skrev den för ca 1 år sedan)

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Visst, konsollens grafik är 2 ggr bättre (inte 3) än GameCube men XBox 360 och PS3 är mer än 10 ggr bättre.

Vissa specialeffekter är skitsnygga (Som rök t ex) men sjäkva grafiken är annars inget alls. Man ser ingen skillnad mellan ett GameCube spel och ett Wii spel. Vänta er inga spel som kommer "blow your mind" med grafiken i framtiden.

2700 kr, om man ska vara noga (jag räknade med Classic Controller i priset), är ett väldigt dyrt pris för en billigt hopkrafsad konsoll (Som kostar 1500 att tillverka tillsammans med Wii-Mote) som till största delen består av gammal teknik. Det plus alla grejor som man kommer bli tvingad att köpa till i slutändan (Tillsatser till Wii-Mote, Flasdrives/SD-kort, Handkontroll) så blir det inte alls billigt i slutändan.

Visst, den har en helt otrolig kontroll och ett bra nätverk men själva konsollen är inget att hurra för.

Jaja, den är 2-3 gånger bättre (enligt ATI). Varför skulle man då inte se någon skillnad mellan Gamecube och Wii (Wii som för övrigt kan spela alla Gamecubespel tihi)?

Jag förstår fortfarande inte varför Wii skulle vara någon billigt hopkrafsad konsoll medan PS3 tydligen är stenhårt craftmanship. Vem som helst kan slänga ihop bra komponenter (snabb processor, bluray-spelare osv) och då blir det ett prestandamonster som PS3 men t.ex. Wii:s kontroll är knappast bara "hopplock".

Grafiken är inte allting för alla heller. Jag har hyfsat bra koll på PS3:s spel och lika halvdålig koll på Wii:s spel men jag kan helt klart säga att dom som jag har sett med högst wow-faktor är oftast Wii-spel. Varför? För att det inte bara är samma gamla spel med "10" gånger bättre grafik utan faktiskt något nytt. Grafiken spelar inte alltid roll.

Därmed inte sagt att PS3 suger, men jag har svårt att se att den skulle vara bättre bara samtidigt som Wii är billigt hopplock bara för att den har bättre prestanda.

*edit*

Uppsatserna ja. Inte uppenbart vinklade? Nänä.

Mycket fakta i alla fall.

Redigerad av R2D2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska FAN inte säga nåt för du vet fan inte vem jag är!!! Ska jag kanske kalla dig korkad Nintendo-fanboy eftersom du skrev att du ville ha Wii samt visade att Wii sålde bäst? Jag är ingen Fanboy och jag är inte på någons sida. Läste du mitt inlägg om Sony i PS3 tråden angående den försämrade bakåtkompatibeliteten? Det var inte precis ett kärleksbrev.

Jag har Nintendo, Super Nintendo, Sega Mastersystem, Sega Megadrive, PSOne, DreamCast, PS2, XBox, GameCube och XBox 360. Jag fick min första konsoll innan du ens var född.

För 1 år sedan så var jag säker på att XBox 360 skulle vara den bästa och tveksam att Sony skulle lyckas slå dem. Tills jag köpte konsollen och fick se info om PS3.

För 1 år sedan så blev jag kallad MicroSoft Fanboy och nu är jag plötsligt en Sony Fanboy?

Jag har läst på om alla 3 konsollerna och skrivit långa uppsatser om dem här på forumet:

Wii

PS3

(Hittar inte den om XBox 360, men jag skrev den för ca 1 år sedan)

De där bilderna jag lade upp hade ingenting med att visa vad som sålde bäst att göra, 360 har ju t o m mycket högre siffra... Tyckte bara det var fint att visa.

Ja, du är jättehäftig som har en massa konsoller och du är jättehäftig som kan såga på alla av dem men att du utesluter Wii ur "kriget" är jävligt löjligt imo.

Kanske ska du ta det lite lugnt med Sony- propagerandet då, så det inte slutar som det gjorde med Microsoft?

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår fortfarande inte varför Wii skulle vara någon billigt hopkrafsad konsoll medan PS3 tydligen är stenhårt craftmanship. Vem som helst kan slänga ihop bra komponenter (snabb processor, bluray-spelare osv) och då blir det ett prestandamonster som PS3 men t.ex. Wii:s kontroll är knappast bara "hopplock".

Grafiken är inte allting för alla heller. Jag har hyfsat bra koll på PS3:s spel och lika halvdålig koll på Wii:s spel men jag kan helt klart säga att dom som jag har sett med högst wow-faktor är oftast Wii-spel. Varför? För att det inte bara är samma gamla spel med "10" gånger bättre grafik utan faktiskt något nytt. Grafiken spelar inte alltid roll.

Därmed inte sagt att PS3 suger, men jag har svårt att se att den skulle vara bättre bara samtidigt som Wii är billigt hopplock bara för att den har bättre prestanda.

*edit*

Uppsatserna ja. Inte uppenbart vinklade? Nänä.

Mycket fakta i alla fall.

Jag har inte sagt att Wiis kontroll är hopplock. Tvärtom. Det är den mest avanserade kontroll som någonsin gjors, om inte den dyraste med. Nintendo spenderade nästan hela sin budget på att utveckla den och reslutatet blev fantastiskt.

Men... konsollen är en helt annan sak. Nintendo har själva erkänt att de inte har arbetat på mycket på grafik eller prestandard. De säger att de var för att det inte var viktigt men sanningen är nog mer att de ville hålla ner priset (Eftersom kontrollen redan var så dyr) samt att de antagligen inte hade budget till att utvecka det. De visste att de aldrig skulle vinna mot Sony och MicroSoft och körde ett eget race och jobbade stenhårt på konsollerna och utvecklade ny hårdvara och CPU (Vem som helst kan inte bygga ihop en konsoll bara genom att lägga till en massa komponenter. Om du tror det så vet du mindre om TV-spels konsoller än jag trodde). Vågat och i slutändan så vinner de på sin kontroll.

Hade INTE kontrollen funnits så hade ingen velat ha deras nya konsoll. Skulle isåfall vara någon som köpte den bara för att det var Nintendo som utvecklade den.

Konsollen var ett billigt hopplock med nätverksfunktioner. Det är Wii-Mote man köper.

Visst har Wii en wow-faktor och det är bara pga Wii-Mote och vad den kan göra.

PS3 kommer också få en del av wow-faktorn även då de inte har ens i närheten av en lika avanserad kontroll som Wii. När bara folk spelar ett spel som använder PS3s funktion till fullo och inser att det inte bara är en Tiltfunktion. (T ex i "Spider-Man 3" spelet där man kommer kunna spela som New Goblin helt utan att använda knappar)

Som sagt, Wii-Mote kommer att hålla spelare sysselsatta men hur mycket alla än säger att "Grafiken är inte så viktig" så är den ända viktigare än de tror. Folk kommer tröttna på den gammla grafiken och länkta efter något snyggare när de ser spelen till de andra kontrollerna. Wow-faktorn vara bara så länge det är nytt.

PS3 är inte bättre pga prestanda (Eller det är den men inte bara). Räknar man bara den så är PS3 inte mycket bättre än XBox 360. Det är alla de andra sakerna som gör den så pass mycket bättre.

Lättaste sättet (Igentligen det ända) att gemföra är såhär:

Bästa kontroll:

Wii (Överlägset)

PS3

XBox 360 (Lååångt bak de andra 2)

Bästa spelkonsoll:

PS3

XBox 360 (Bara strax under)

Wii (Lååångt bak)

Bästa mediacenter:

PS3 (Utan tvekan)

XBox 360 (En bit bak)

Wii (Knappt ens med på kartan)

Så gör jag när jag kollar vilken jag anser best. Jag delar upp maskinerna i olika delar och kollar delarna för sig. För det är inte rättvist på något annat sätt.

Ang. uppsatserna. Jag har inte vinklat dem. Jag har gemfört de olika för att man ska slippa göra det själv och lättare förstå. Jag gemför också med XBox, XBox 360 och PS2.

Ang. Sony bara härma så är det inte riktigt korrekt. Visst, vissa delar har de lagt till för att XBox 360 hade det och de hade varit idioter om de inte gjorde det. Men sånt som tex rörelsesensorerna var under utvecklig före Nintendo presenterade sin Wii-Mote. Men givetvis så gjorde de säkerligen den mer avanserad efter Nintendo gick ut med sitt.

Deras grafik kort osv är som de själva har gjort. Att göra maskinen till en media maskin härmade MicroSoft dem med. M$ gick ut med att de inte skulle lägga till något sådant på sin maskin för de skulle bygga en spelmaksin som bara var till för att spela med. Men efter att Sony gick ut med att deras maskin skulle bli det ultimata mediecentert så kom plötsligt M$ ut med att deras konsoll också skulle ha ett mediacenter.

När det gäller nätverk så har alla 3 konsollerna i princip utveklat samma sak.

PS3 media och meny funktion är en utvecklad version av den som är i PSP.

Alla konsolltillverkare lånar ideer från varandra. Det måste de för att överleva. Det är dessutom bra för oss för det betyder att konsollerna bara blir bättre och bättre.

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...