Jump to content

Sherlock Holmes vs. Cthulhu


Crusader
 Share

Recommended Posts

Sherlock Holmes: The Awakened är ett nytt "point-and-click" Äventyrs spel gjort av "Focus Home Interactive" (Mest känt i Frankrike) som har gjort Sherlock Holmes – The Silver Earring, som också finns att köpa.

"The Awakened" är löst baserat på H.P. Lovecrafts Cthulhu mythos, som t ex "The Shadow Over Innsmouth", i den mystiska och skrämande "Call of Cthulhu" världen.

Man spelar den berömda detektiven Sherlock Holmes när han försöker lösa gåtan med "The Cult of Cthulhu" och dess mörka hemligheter i en liten konstig och ogästvänlig by.

Hundratals ledtrådar, 60 unika karaktärer, 5 olika "världar" att utforska med "the universe of Sherlock Holmes vs. the myth of Cthulhu".

In Sherlock Holmes: The Awakened, players will take on the role of the famed detective as he attempts to unravel the dark secrets of a cult of Cthulhu. The world of The Awakened is filled with dark corners, complex puzzles and mysterious characters, all illustrated in full 3D with interaction handled through the familiar point-and-click interface.

Fans of the mystery genre will feel right at home with the point-and-click interface as they explore five distinctly chilling environments while solving mysteries and completing puzzles based on object physics and lighting. With 60 unique characters roaming the game world, it will be difficult to tell who is friend or foe in this, Sherlock Holmes' most challenging, and horrifying, adventure.

Spelet finns ute nu! Det kan köpas i vissa butiker eller köpas som nerladdningsbart från spelets officiella hemsida. (Eller pröva det lite inoffieciellt först :lol: )

Bilder

Trailer

Hemsida

Det här ser väldigt intresant ut. Grafiken verkar snygg nog att fröjda ögonen men samtidigt tillräkligt låg för att ge spelet tillräkligt låga krav för att alla ska kunna spela det på sina mindre bra datorer (Som jag). Hoppas spelet är så bra som det låter. Jag ska pröva det.

Verkar vara högsesång för Cthulhu-spel. :huh: Först Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth till PC, XBox (Survival horror skräck Sneak'em up FPS, väldigt kusligt stämningsfullt och kul) och de kommande uppföljarna Call of Cthulhu: Beyond the Mountains of Madness, Call of Cthulhu: Destiny's End och nu det här.

Hoppas den här traditionen håller i sig. Få saker är så kusliga som Cthulhu mythos och de gör bra skräck-detektivspel. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låter ju inte så kul. Men jag ska pröva det ändå. Alla de gammla klassiska Äventyrsspelen var ju First Person.

Hörde precis att företaget som gjorde "Call of Cthulhu: Beyond the Mountains of Madness" och "Call of Cthulhu: Destiny's End" har gått i konkurs så det blir ingen uppförljare på "Dark Corners of the Earth". :lol: Trots att "Destiny's End" sågått som är klart. ;)

Så mycket för en tradition som håller sig. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har spelat i flera timmar nu. Jäkla kul spel. :D Man kan inte sluta spela. Det är verkligen som de klassiska Äventyrsspelen från 90-talet, då i princip alla äventyrsspel var i First Person. Väldigt kusligt när Cthulhu-delarna börjar komma in i handlingen. :)

Ända riktiga dåliga med spelet är väl att det ibland är jätte svårt att veta vad man ska göra och att man måste göra allt i en viss ordning plus att man kan hitta ledtrådar som man inte ska leta efter än men inte kunna undersöka dem.

En sak som irriterade mig när jag spelade nyss var att man frågade efter en man och man blev tillsagd att han gått till piren men man kan inte koma till piren för Holmes säger att han inte behöver gå dit. I det fallet så var det meningen att man ska hitta ett brev på ett annat ställe som ska hinta om att personen inte är på piren alls. :P

Men annars så är det jättekul.

Spelets design är baserat på TV-serien från 80-90-talet vilket märks tydligt.

Klart ett spel för alla äventyrare som gillar Sherlock Holmes eller Cthulhu. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad skriver du människa??? Klassiska äventyrsspel i first person??? :D:shifty:

Vilka tänker du på?

Jag kanske borde ge Holmes en ny chans btw ..

Myst 1-5, Journyman 1-3, Tex Murphy 1-3, Realms of the Haunting, Ripper, Jack the Ripper, Atlantis spelen, Dracula spelen, X-Files, Riddle of the Sphinx, Odyssey, Ring spelen, Call of Cthulhu spelen (De gammla som det nya), Star Trek: Borg... för att nämna några. (Irriterande att jag inte kan komma på fler. Jag spelade typ bara äventyrsspel på 90-talet (Ialafall tills 99 då jag fick PSOne) och hade en jäkla massa som tyvärr är försvunna nu. :> Och alla, utom Monkey Island), var First Person)

Myst är ett traditionellt äventyrsspel av den klassiska bemärkningen. Undersöka platser, peka&klicka på saker, lösa puzzel, leta ledtrådar osv. Jag vet inte vad du tänker på när det gäller Äventyrsspel men Myst är av den typen som Äventyrsspel var när de först blev ända tills slutet på 90-talet. Äventyrsspelen idag är en sorts mutation som har utvecklats från grundspelen.

Första gången jag spelade ett Third Person Äventyrsspel (Som inte var Monkey Island) var för bara ett par år sedan.

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är din åsikt.

Myst är i varje fall INTE ett traditionellt äventyrsspel.

Myst was so successful that it helped to spark a new genre of computer game, the first-person adventure-puzzle game. Many games that followed in this genre are often referred to by both fans and non-fans as "Myst clones".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Myst was so successful that it helped to spark a new genre of computer game, the first-person adventure-puzzle game. Many games that followed in this genre are often referred to by both fans and non-fans as "Myst clones".

Precis. Men det där att den var först är det lite si och så med. Myst kom 1992 på Mac men slog inte riktigt igenom fören 1995 när det kom på PC. The Journeyman Project kom 1992 och 2:an 1995 och de funkar exakt som Myst. Första First Person Tex Murphy (Under a Killing Moon) kom 1994. Mission Critical kom 1995 bara 1 månad efter Myst till PC. Voyeur kom 1993. Psychic detective 1995. Night Trap 1992. Double Switch 1993.

Visst, Myst fick genren att gå framåt och fick den på kartan men den var långt ifrån först.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror du hängt upp dig lite väl mycket på ordet "first". Men Myst är helt sonika det mest välkända förstapersonsäventyrsspelet. Det blir ju oftast så med spel. Wolfenstein 3D var t.ex. långt ifrån det första FPS-spelet (det första FPS-spelet kom på 60-talet om jag inte minns fel), men det är nog betydligt mer känt.

Huvudsaken är i alla fall att Myst är ärketypen av ett äventyrsspel :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Myst was so successful that it helped to spark a new genre of computer game, the first-person adventure-puzzle game. Many games that followed in this genre are often referred to by both fans and non-fans as "Myst clones".

There is debate among adventure gamers as to whether or not Myst and similar puzzle games should be considered at all a part of the adventure genre, as their focus on puzzle solving and exploration in the place of character interaction and development sets them apart from what previously characterized adventure games.

Arguing on the internet... :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

There is debate among adventure gamers as to whether or not Myst and similar puzzle games should be considered at all a part of the adventure genre, as their focus on puzzle solving and exploration in the place of character interaction and development sets them apart from what previously characterized adventure games.

Arguing on the internet... :)

Jag kan förstå att folk inte vill karakterisera Myst som ett äventyrsspel men för mig har det alltid varit det (har aldrig ens tänkt på det som något annat). Du är den enda som hittils inte hållt med mig. Men, let's agree to disagree. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det har du rätt i. Det är huvudsaken. :)

Det andra var mest för information plus att jag gillar inte när spelen kallas "Myst-clones". :D

Förresten, du som verkar gilla Cthulhu-spel, har du testat Necronomicon: The Dawning of Darkness eller Call of Cthulhu: Prisoner of Ice? Det har inte jag, men de verkar bra! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att jag sett inristningarna på bordet i puben (vid hamnen) vad ska jag göra då? kommer inte vidare.

Jag fastnade på samma ställe. (Tips: Rita rispningarna på ett papper så du minns dem sen) Du ska gå tillbaka till hamnområdet (Förbi där du gick in och pratade med mamman) och träffa en brevbärare och få en spritflaska av honom. (Missa inte repet som ligger på några säckar utanför huset som har ett rött ankare målat på sig) Efter det så ska du gå bland husen tills du kommer till en liten gränd längst bort (Efter att ha gått över ett hål med en planka som bro). Knacka på en dörr där när du har spritflaskan equiptad. Gör samma sak igen med medaljongen equiptad. Du kanske måste knacka igen för du ska iallafall få ett paket som du ska öppna.

Fastnar du igen så kolla den walkthrough jag brukar använda Här! (w00t)

skribb: Nej jag har inte det. Men jag skulle vilja någongång. :) Jag är rätt ny till Cthulhu universumet och blev inte intreserad fören när jag spelade ett PnP RPG för ca 3 år sedan så jag missade de spelen.

Klarade precis andra banan. Hmm, det var en konstig och intresant utveckling i spelet. (SPOILER för slutet på andra banan) På sjukhuset så träffar man på självaste Moriarty som visst överlevde när han ramlade ner från vattenfallet. Han hittades uppspolad på en strand med minnesförlust och stum men fortfarande ett geni. Han var med extremt lite i spelet för Holmes hittade honom bara i en cell på sjukhuset. (Jag har kollat och han är inte med nåt mer)

Eftersom detta är ett officiellt Sherlock Holmes spel så får det mig att undra. Jag undrar varför de återuppväkte Moriarty utan igentlig orsak i spelet. Det ända jag kan tänka mig är att de har planer för hans användning i ett senare spel och valde att förbereda hans återkomst nu. Jag har svårt att tänka mig att de återuppväcker en så viktig karaktär bara för skojs skull, hur rolig scenen än var.

Jag antar att de måste ha stora planer för nästa spel med tanke på vad Sherlock Holmes går upp mot i det här spelet. Cthulhu mythos är inte lätt överträffat och om nästa har ett vanligt litet mysterium så blir det som ett gigantiskt kliv ner. Så kanske är Moriartys återkomst tänk att fylla de skorna.

En kul karaktär han träffar på efter andra banan: Efter sjukhusbanan, på tåget, så träffar Sherlock Holmes på en väldigt ung Hercule Poirot. Pojken kommer växa upp och bli den berömda detektiven i Agata Christie romanerna och bl a lösa mordet på Orientexpressen. Sherlock lär honom dessutom hur man öppnar en puzzelbox vilket Poirot använder sig av på Orientexpressen.

Dessutom så säger Sherlock Holmes till honom it is often necessary to use all of one's little gray cells to solve great mysteries, vilket är Poirots talesett i böckerna. ^_^

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...