Jump to content

Musikprogram


Cyper
 Share

Recommended Posts

Jag gillar Cubase. Det är inte riktigt samma inriktning som FL dock. FL är mer skapa med syntar medan Cubase är spela in ljud själv. Går med syntar till Cubase också dock.

1500 kostar bantade versionen (som är skitbra för det priset). Kanske lite svårt i början dock.

Naa, Cubase är mer gjort för MIDI. Är det ljudeditering man åt, det vill säga autentiska ljud, så är ProTools ett bättre val. :wub:

Svårt som helvete är båda programmen, iallafall för nybörjare :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Naa, Cubase är mer gjort för MIDI. Är det ljudeditering man åt, det vill säga autentiska ljud, så är ProTools ett bättre val. :wub:

Svårt som helvete är båda programmen, iallafall för nybörjare :)

Allting är ju självklart svårt i början, då man inte vet vad man ska göra. Men man lär sig ju. Läs tutorials och guider, så lär du dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Naa, Cubase är mer gjort för MIDI. Är det ljudeditering man åt, det vill säga autentiska ljud, så är ProTools ett bättre val. :wub:

Svårt som helvete är båda programmen, iallafall för nybörjare :)

Det jobbiga med Pro Tools är att man måste ha deras ljudkort. Går visserligen att ha det med M-Audiokort numera men det kostar ändå 4000 spänn.

Cubase funkar till både och, kanske som du säger mer midi men ändå bättre än FL på autentiska ljud.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag inte är så erfaren så ligger så måste jag fråga; Ligger dessa program vid denna prisklass?

Cubase SL kostar 1500 om jag inte minns helt fel.

FL vet du vad det kostar.

Pro Tools får du med M-Audiokort för 4000 om jag minns rätt.

I vilket fall måste du nog köpa nytt ljudkort för att inte få fördröjning. Ett som har ASIO är ett måste, så det kanske blir lika dyrt med Pro Tools.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Allting är ju självklart svårt i början, då man inte vet vad man ska göra. Men man lär sig ju. Läs tutorials och guider, så lär du dig.

Jo, men även om man lär sig programmet så måste man ju kunna en hel del inom musikkomponering, musikteori. Det är inte riktigt som att man kan göra alla melodier man har i huvudet så fort man vet HUR man skall skriva ut musiken i programmet, hänger du med?

Det jobbiga med Pro Tools är att man måste ha deras ljudkort. Går visserligen att ha det med M-Audiokort numera men det kostar ändå 4000 spänn.

Cubase funkar till både och, kanske som du säger mer midi men ändå bättre än FL på autentiska ljud.

Ojdå, det visste jag inte. Cubase är helt enkelt att föredra, då :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...