Jump to content

Guide till diagonala patterns i Photoshop


R2D2
 Share

Recommended Posts

Hur du gör diagonala patterns i Photoshop:

Jag har på senare tid haft ett par människor på msn och liknande som har undrat hur man gör diagonala patterns i Photoshop. Dom flesta har säkert sett dom och som mig, undrat hur man gör dom.

Så därför tänkte jag skriva en guide. En till smala 1px-linjer, dom kan man oftast klura ut själv. Men om dom ska vara tjockare än 1px så blir det oftast problem.

Göra diagonala patterns med 1px tjock linje:

1. Börja med att göra en ny bild i photoshop. Storleken bestämmer du själv, det beror helt på hur stort mellanrum du vill ha mellan linjerna. Jag kommer att ha 5x5px i den här guiden, men det spelar ingen roll så länge proportionerna är 1:1.

Använd pennan och rita en 1px linje som börjar i ena hörnet som går diagonalt över till det andra.

2. Markera hela bilden och ta Edit>Define Pattern. Välj något namn som du tycker passar.

3. Öppna en ny bild, lika stor som signaturen, avataren eller vad du nu hade tänkt göra. Välj fyll-verktyget. I menyn där det förmodligen står foreground, byt till pattern och hitta ditt pattern i listan.

Fyll bilden, klart. Om färgerna är tråkiga (vilket dom förmodligen inte är om du inte hade roliga färger redan när du gjorde patternet), använd antingen Image>Adjust>Hue/Saturation eller använd trollstaven och kryssa ur contiguous, använd sedan Edit>Fill eller Edit>Stroke (för att den inte ska jämna ut det, du märker). Använder du stroke, ha stor tjocklek, så att den fyller hela.

4. Sen ska det se ut ungefär såhär (bortsett från förstoringen):

Göra diagonala patterns med lite tjockare linje:

Om man har tjockare linje blir det lite klurigare. Om man gör likadant som med 1px-linjen märker man att det inte blir riktigt rätt. Det är lätt löst dock.

1. Skapa en ny bild. Precis som med förra spelar storleken ingen större roll så länge proportionerna är 1:1, men i guiden använder jag 20x20px.

Börja likadant som med förra linjen.

2. Nu gör du linjen så tjock som du vill ha den, det är viktigt att du gör lika stort på båda sidor. Kom ihåg hur många extra "lager" du gör på varje sida också, det är viktigt senare.

3. Nu är det bara en sak kvar. I hörnet gör du en triangel (du kommer att se på slutresultatet hur du ska göra), lika hög/bred som det antal lager du gjorde i punkt 3 (för det kom du väl ihåg?). Som du ser i exempel så hade jag 3px, men du kan ha mer eller mindre om du vill.

4. Nu är det bara att göra likadant som i steg 2 och 3 på förra guiden, den med 1px linje. Slutresultatet lär bli något sådant här efter färgändring:

Nu var det slut.

Så. Det var allt. Hoppas att alla förstod.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...