Jump to content

Viktig partiledardebatt på SVT idag


The Dude
 Share

Recommended Posts

*Slår på TV:n* Och vipps där var han, Göran.

okka: Menar du när publiken sitter och nickar som om de håller med, som i Dr. Phil?

Japp. Tyvärr var det inte publik. Suck, jag som hade höga förväntningar på ett hav av studenter som ser allmänt upplysta ut med sina små nickar och uppsugande blickar...

Nåväl. Debatten.

GP var nog bättre, dels för att hans ideologiska grund överensstämmer mer med min, men också för att han helt sonika, ehm, tog den söte lille björnen (han ser onekligen ut som en björn at times) i flertalet frågor. Nog för att Goranimo inledde väldigt vekt, men all in all tyckte jag nog att han var stabilare; men man blir ju så jäkla trött på sossarna, som bara står och trampar...

In med F! i regeringen, ner (eller, tja, bort) med högeralliansen, kungen ska få mindre pengar så att det kan fungera lite bättre, miljöpartiet blir intresserade av EU, Göran Persson blir revolutionär och voila: we'll have it myyyyyy waaaaay *Frank Sinatra-stabilitet i rösten*

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 64
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Toppbidragare

Skrivet (redigerad)
Tycker att Göran Person var himla dryg av dom få minuterna jag såg. Ska streama det sen.

Go Reinfeldt iaf.

Det är för att du sitter där i ditt dyra hus, dina dyra bilar och din redan betalda framtid, därför gillar du högerpolitiken. Så enkelt är det. Högern gynnar de rika, vänstern gynner de fattiga; vilken grupp behöver gynnas?

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är för att du sitter där i ditt dyra hus, dina dyra bilar och din redan betalda framtid, därför gillar du högerpolitiken. Så enkelt är det. Högern gynnar de rika, vänstern gynner de fattiga; vilken grupp behöver gynnas?

Det verkar så lätt för alla som är vänster att säga så, och jag brukar höra det varenda gång jag diskuterar politik.

Högern är inte alls bara för dom rika, men det är en väldigt lätt undanflykt för er som är vänster.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar så lätt för alla som är vänster att säga så, och jag brukar höra det varenda gång jag diskuterar politik.

Högern är inte alls bara för dom rika, men det är en väldigt lätt undanflykt för er som är vänster.

I grundideologierna är det visst så. Sen om moderaternas politik skulle funka (att det skulle bli tillräckligt med nya jobb för att kompensera skattesänkningar) skulle det givetvis bli bättre, men jag är övertygad om att den inte gör det.

Stort Håller med till 100%! om GP:s uttalanden om den skrämmande borgerliga politiken (sjukersättningarna och skattefördelningen och det), där satte han verkligen Reinfeldt på plats.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fan, Persson var lite svulstig, men Freddy halkade ändå efter rätt mycket. Persson ingav mest trygghet, och det är ju det som brukar gå hem i stugorna. Sedan var det ballt att se vilken benhård talare Göran är. Helt makalöst.

Jag tror att sossarna får sitta kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då har man äntligen kollat klart. Vad kan man säga? Jag blev besviken. På vem? På båda. Båda påstår att deras politik ger fler jobb, men jag tror inte att någon av de kommer att lyckas med det:

S: Skatter ska öka, bidrag ska öka. Arbetslösa ska få "så mycket mycket bidrag att de klarar sig", vilket i praktiken innebär att de får nästan lika mycket som arbetarna. Varför ska man då överhuvudtaget jobba?

M: Skatter ska minska, bidrag ska minska. Arbetslösa ska också få "så mycket mycket bidrag att de klarar sig", men inte mer än det. Om skillnaderna mellan att arbeta och att inte arbeta skulle öka, skulle många fler bli motiverade att jobba. Problemet då blir att de som är arbetlösa av en riktig anledning drabbas också. Nej, detta är inte heller någon lösning, även om jag anser att den är bättre än sossarnas.

Men på en punkt har GP i alla fall fullständigt fel: hans Sverige är inte det Sverige han skryter med. Hans Sverige är

1) Ett Sverige där folk som har en utbildning utomlands måste gå om samma utbildning i Sverige för att få jobb. Min farsas kompis son hade en mångårig programmeringsutbildning i Universitetet i Moskva innan han flyttade till Sverige. När han kom hit blev han intvingad i "Hotell och Restaurang"-programmet, trots att han antagligen var bland de bästa programmerarna i hela Sverige. Han hade tur som hittade jobb genom kontakter, men de flesta invandrare har inte samma tur.

2) Ett Sverige där det inte spelar någon roll hur man jobbar. Min brorsas kompis, som är "nybörjar"-läkare, berättar att han ofta går ut med sina patienter för att dricka en kopp kaffe, helt enkelt för att det inte spelar någon roll. Han kommer ändå inte att bli befordrad förrän en viss tid har passerat, och det spelar ingen roll om han kan allt eller inget av det han ska kunna. Samma sak är det med utbildning. För att man ska få ett visst jobb, krävs x år av utbildning. Det spelar ingen roll om du redan kan allt, eller om du i slutet av utbildningen fortfarande inte kan nånting. Har du utbildning, får du jobb. Har du ingen utblidning, får du inget jobb. Sverige är på väg mot kommunism.

3) Ett Sverige fullt av orättvisa. Min mamma har en svår ryggskada som gör att hon knappt kan lyfta en kilo utan att få starka smärtor. Alla läkare hon gått till har bekräftat att hon absolut inte kan jobba. Alla utom en, Försäkringskassans. Nej, alla de högt kvalificerade läkarnas intyg spelar ingen roll, det är Försäkringskassans egen läkare som bestämmer. Det kanske är svaret på varför det blir så mycket fel när det gäller sjukskrivning.

Nej, det finns bara en lösning på det hela: att göra en noggrann bedömning av varje enskilt fall, och ge varje individ något som passar just honom. Hur det ska gå till rent praktiskt vet jag inte. Det verkar inte heller partierna göra, även om de babblar på om hur man ska ta hänsyn till individer. Om något parti kommer på ett sätt, kan det räkna med min röst. Tills vidare röstar jag på Piratpartiet!

*Sitter stilla i en minut. Kommer sedan på att jag inte har rösträtt, varpå jag börjar banka huvudet i väggen.*

Redigerad av Xogede
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...