Jump to content

Bra spel tips..:)


MiRRe
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 48
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Alien VS Predator 2 é väl inget vidare läskigt? Spelar alltid som alien eller predator men iallafall.

Ett annat läbbigt spel é "The Thing". Gammalt men grymt underhållande!

Du... Pröva Marine kampanjen och du kommer dö. Predator kampanjen är bara smygande och Alien kampanjen är bara köttande. MARINE kampanjen är läskig som in i helvete.

Petter på gamereactor tycker att det är det är ett av dom läskigaste spelen någonsin.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du... Pröva Marine kampanjen och du kommer dö. Predator kampanjen är bara smygande och Alien kampanjen är bara köttande. MARINE kampanjen är läskig som in i helvete.

Petter på gamereactor tycker att det är det är ett av dom läskigaste spelen någonsin.

Att se radarn blinka, höra stegen i mörkret men inte se någonting, sjukt läskigt.

Riktigt bra multiplayer ocskå.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Resident Evil 4.

Årets spel, grymt läskigt, variation som in i hevete, underbart som en sommarnatt och grafiken är så perfekt. ljudet rockar, vapnen pewnar och bossarna äger.

Kontrollen är den bästa på flera år !

Resident Evil 4 är BÄST ! till GC of course.

Annars är Sonic ultimate collection + eller vad det nu heter sjukt kul.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ok... Jag börjar! :wub:

Spel: Civilization IV

Utvecklare: Fraxis Games

Utgivare: Take 2 Games

Kommentar: Kul och beroendeframkallande. Vem har aldrig drömt om att leda en civilisation genom århundraderna?

Recencion:

(kopierad från gamereactor)

Civilization ligger mig varmt om hjärtat och jag har spenderat hundratals timmar i framförallt de andra och tredje spelen med att skapa en utopisk civilisation. Medan många tyckte att Firaxis tog ett snedsteg med trean, så anser jag att spelet utvecklade och kom med en hel del välkomna förändringar, kanske framförallt när det gällde handel och strider. Men med detta sagt så tillhör båda spelen min absoluta favoriter genom alla tider och förväntningarna inför det fjärde spelet kunde inte vara mer uppskruvade.

Firaxis må ha infört tredimensionell grafik, men det har egentligen ingen som helst inverkan på det spelmässiga bortsett från att olika terränger och förbättringar är lättare och tydligare att urskilja. Det gamla rutsystemet är annars intakt och fungerar som stabil grund i det turbaserade imperiebyggandet.

Det första jag slås av när jag sätter mig ned för att spela är att Firaxis skämt bort mig med fler inställningsmöjligheter. Istället för tre grundtyper för landskapet finns nu ett tiotal, däribland ett par nya favoriter som "lakes" där världen består av landmassa med mängder av insprängda sjöar och den kartan som består av ett stort hav i mitten med land runt omkring. Tidigare har man visserligen kunnat skapa egna kartor eller ladda hem andras, men det känns väldigt välkommet att Firaxis skapat fler valmöjligheter direkt när man startar upp ett spel. Annars kan jag nämna att Civilisation IV är kompatibelt med bland annat xml och python och kan skräddarsys in i minsta detalj så räkna med att spelet kommer att få en intressant och livlig modscen. Naturligtvis finns det även enklare editor för dig som bara vill skapa kartor. Firaxis har även inkluderat en del historiska scenarion.

Min första civilisation är amerikansk och jag väljer att låta mig representeras av Teddy Roosevelt och inte det andra amerikanska valet George Washington. Det finns en hel rad olika historiska ledare som Gandhi, Mao Zedong och Napoleon och du kan välja om du vill att deras personligheter ska vara historiskt korrekta eller slumpade. För dig som har lite koll på historia, kan det vara en fördel att veta hur ärliga och fredsälskande dina grannar egentligen är.

Den spelmässiga grunden är som jag tidigare sa intakt. Du startar med en nybyggare och grundar en stad, därefter gäller det att balansera militär erövring, kulturell status, ekonomisk styrka för att på ett av sex sätt vinna spelomgången. Mest rättframt är att eliminera sina motståndare genom erövring, men du kan också vinna genom kulturell dominans, genom att vara först att nå rymden, genom en omröstning i Förenta Nationerna och så vidare. Firaxis har sett till att all information numera är tillgänglig genom att du för muspekaren över en viss ruta eller enhet. Dagarna då du var tvungen att slå upp Civilopedian i tid och otid är över även om Civiliopedian fortfarande finns kvar. Antalet teknologier och resurser är ganska konstant även om det gjorts några tillägg och förändringar. Detsamma gäller byggnader där man kan bygga små samhällen utanför sin stad som med tiden växer till sig och producerar eller väderkvarnar. En annan mycket positiv detaljnyhet är att du kan ställa in hur arbetarna ska automatiseras. Vill du att de bara ska bygga vägar mellan städer och resurser så slipper du oroa dig för att de bygger en massa förbättringar som kanske begränsar tillväxten eller ekonomin beroende på vad du själv strävar efter. Styrningen av städerna har förenklats och även här finns en hel del goda automatiserade alternativ.

De två områden som förändrats mest är striderna och religionen. Striderna har blivit mer strategiska och kräver att du skräddarsyr och varierar din armé i högre utsträckning. Sten, sax, påse-systemet är fortfarande kvar, men det finns betydligt fler variabler att ta hänsyn till. Som tur är finns alla dessa variabler tillgängliga i ett pop-up-fönster innan du går till attack, men strider kräver mer eftertanke än tidigare och det som framförallt ger nya dimensioner är hur enheterna utvecklas. I Civilization III fick enheten mer hälsa genom erfarenhet av strid och när städerna växte startade enheterna med högre rang, men i Civilization IV kan du skräddarsy hur uppgraderingarna ska påverka dina enheter. Ska de specialisera sig på att attackera städer, försvara städer, slåss i skog och djungel eller försvara sig uppe på kullar. Det finns mängder av olika alternativ och dessa uppgraderingar har ofta avgörande betydelse. Bågskyttar som har extra stora chanser att attackera i förväg (first strike) kommer att kunna överleva i betydligt större utsträckning mot attackerande svärdsmän.

Det andra stora förändringsområdet är religionen som tagit en mycket central roll i Civilization IV. Tidigare har religionen bara varit något ospecificerat som funnits i dina städer, men nu kommer den som upptäcker vissa teknologier först grunda de olika religionerna i sitt rike. Du kan låta missionärsenheter sprida religionen, vilket kan orsaka lite kaos i andra imperier eller stärka ditt eget. En stad i en grannrike som har samma religion som du har större chans att slå sig loss och ansluta till ditt imperium, men det finns också produktionsbonusar för städer som har statsreligionen och genom att sprida din religion i ett närliggande rike kan du sänka deras produktionstempo. Du olika religionerna gör också att du kan bygga en rad olika sorters religiösa byggnader knutna till den eller de religioner som människorna i din stad föredrar.

Religionen knyter också an till din stadsform där du kan välja hur din civilisation ska styras i mycket större detalj än tidigare, lite som det fungerar i Alpha Centauri. En annan nyhet är de stora män som genereras i din civilisation. Beroende på hur du sköter ditt rike och vilka byggnader du väljer att bygga kan stora artister som Elvis, stora vetenskapsmän, religiösa ledare och stora ingenjörer födas. Dessa kan du sedan sätta i arbete, beroende på vilken kategori de tillhör kan de utföra olika saker, men i kombination kan du även använda de för att sätta i gång en guldålder, vilket ökar produktionen i hela din civilisation.

Det är svårt att sluta spela Civilization IV precis som föregångarna och med alla möjligheter att skräddarsy sin egen upplevelse och de förmodande modifieringar som vi kan vänta oss är det svårt att se att jag någonsin kommer att tröttna på Civilization IV. Dessutom är ett mycket välgjort flerspelarläge inkluderat redan från start den här gången. Jag kände mig som ett barn som ska få besöka en godisfabrik när jag satt med spelboxen i min hand och jag kan inte känna någon som helst besvikelse efter mina första maratonsessioner. Om det är bättre eller sämre än de andra och tredje spelen vet jag kanske om ett år, men det är en annorlunda men ändå välbekant känsla som gör spelet till ett absolut måste för alla som någon gång känt att de velat styra hela världen.

Grafik 9

Ljud 9

Spelbarhet 10

Hållbarhet 10

10/10

Plus

Djupare än tidigare men ändå mer tillgängligt, oslagbar hållbarhet, läcker och funktionell design

Minus

Kommer att rucka på din dygnsrytm

Redigerad av DrStupid
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ok... Jag börjar! :)

Och jag fortsätter

SPEL: Locomotion

UTVECKLARE: Chris Sawyer

UTGIVARE: Atari

GENRE: Strategi/bygga

RECENSION:

(Från Spelform.nu)

Tio år har passerat, och det mesta är sig likt. Enmansspelfabriken Chris Sawyer är tillbaka med den spirituella uppföljaren till hans första succé, Transport Tycoon.

Låt mig först göra en sak klart. Det här är egentligen Rollercoaster Tycoon (RT), fast med tåg och flygplan istället för berg-och-dalbanor och karuseller. Locomotion är nästan smärtfullt uppenbart baserat på RT-motorn, med dess gränssnitt och spelsätt. Vid en första anblick är det rätt svårt att skilja de båda åt, även om RT har en närmare vy än Locomotion. Inledningsvis gjorde detta mig lite besviken, kunde Sawyer inte satsat på att fräscha upp grafiken litet mer? Men om man tänker efter lite närmare så har hans spel aldrig handlat om det visuella, utan om att bygga grejer, och varför då ändra på ett vinnande koncept? Grafiken är måhända lite föråldrad men den fyller i alla fall sin funktion. Locomotion är spelet där du tar rollen som direktör över ett transportföretag, och målet är allt som oftast att bygga upp ett logistikimperium och att tjäna så mycket pengar som möjligt. Men det är svårare än man kan tro, eftersom alla rutter du bygger upp måste planeras och övervakas noggrant. Vad ska du transportera då? Det som är mest lönsamt! :)

Det finns en uppsjö av saker att skicka runt: människor, post, gods, råmaterial, kemikalier, boskap, papper, mat och så vidare. Olika städer och fabriker kan producera olika mycket av dessa varor, och detta är något du bör kolla innan du bygger en rutt. Till din hjälp har du bland annat tåg, lastbilar, flygplan, pråmar, tankers, bussar, spårvagnar; med andra ord det mesta i fordonsväg. Tre demonstrationsguider finns för nybörjare, när du har sett dem är det bara att börja avverka scenarion. Spelet utspelar sig i vitt skilda miljöer och tidsåldrar, från Schweiz bergslandskap i början på förra seklet, till Storbritannien i nutid. Även fordonen skiljer sig i dessa hänseenden. Till exempel behövs ofta smalspårsräls med en extra friktionsskena för att tågen ska orka upp för de riktigt branta backarna i Alperna.

Samtidigt som du bygger upp dina rutter mellan industrier och städer och till och med inom städer, måste du ha koll på din ekonomi. Är alla tåg lönsamma? Produceras det tillräckligt med timmer för att du ska kunna lägga en rutt från den där pappersfabriken? Hur kan du mörda den där konkurrenten? Detta är några av de tankar som kan dyka upp när du spelar. I de svårare scenariona kan det bli rätt mycket att hålla koll på, samtidigt som du måste vara snabb för att inte de förvånansvärt smarta rivalerna ska sno potientiella rutter. Här tycker jag att det saknas en viss kontroll; samtidigt som du konkurrerar på en tuff tillgång/efterfrågan-marknad så finns det inget direkt sätt du kan skaffa dig fördelar på. Det finns ingen aktiemarknad att spela på (så att du hade kunnat köpa upp konkurrenter), inget sätt att locka fler kunder med - till exempel reklam - eller att rentav sabotera för dina rivaler. Det du kan göra är att spionera på vad de gör, och försöka eliminera dem genom att sno alla lönsamma rutter först. Detta tycker jag i slutändan är den största besvikelsen med Locomotion, speciellt eftersom alla de här möjligheterna fanns i föregångaren. Eftersom kanske inte så många känner till Transport Tycoon (TT) ska jag inte harva alltför mycket i jämförelser med föregångaren, men jag vill ändå kort beskriva de stora skillnadena. Där TT gav dig mer flexibilitet med det ekonomiska (subventioner, reklamkampanjer, mutor), ger Locomotion istället tågbyggandet nya möjligheter. Du kan nu bygga broar över städer, sätta stationer under marken, bygga extremt branta rälsbackar, och ha mycket större tåg. Städer, fabriker och fordon är också rent generellt betydligt större storleksmässigt och verkar mer skalenliga än förut. De fordon som finns är i stort sätt samma som i förra spelet, men faktiskt lite tristare eftersom de flesta lok heter något i stil med "class 45" och känns mer anonyma nu.

Inget av Sawyers spel vore lika bra utan de klockrena ljudeffekterna och musikstumparna, och i Locomotion levereras de på nytt. Ånglok stånkar tungt när de drar iväg tunga lass från stationer, jetplan swishar förbi skärmen på bråkdelen av en sekund, och dieselbussar brummar dovt fram i betong-ghettona. Överlag är ljudeffekterna rätt sparsamma till antalet, men de som finns är riktigt välgjorda. Musiken är lite kitchigt jazzig allt som oftast, men passar väl in. En rolig detalj är att den ändrar stil beroende på årtionde - ändras den från skön funk till hysterisk syntpop vet du alltså att ditt spel har kommit in på 80-talet. :) När du har tröttnat på att lira de uppdrag som finns, kan du skapa helt egna scenarion i den medföljande editorn. Det finns en hiskelig massa parametrar för att generera nya landskap, och för att bestämma vilka fordon och villkor som ska gälla för scenariot. Den gamla slitna klyschan att bara fantasin sätter gränserna stämmer nog faktiskt här. Något som är nytt är också multiplayerläget, där du kan spela mot en kompis. En spelare agerar server och den andra ansluter. Det verkar som om detta läge kan komma att byggas ut, bland annat ska det komma att gå att använda valfria porträtt på spelaren. Som vanligt i Sawyers spel är alltså hållbarheten enorm, och ni kan nog räkna med att det kommer expansioner och andra tillägg till spelet.

Om man läser lite i de intervjuer som finns med Sawyer så säger han bland annat att hans mål med Locomotion var att få smartare konkurrenter, och att satsa mer på själva byggandet av räls. Ur den synvinkeln har han sannerligen lyckats, det finns knappast något annat spel i genren som ger utlopp för den byggkreativitet som Locomotion ger. Samtidigt kan jag inte riktigt bli vän med hans beslut att ta bort flera roliga delar ur ekonomin från föregångaren. Det verkar också som att det inte går att spela i framtiden med futuristiska fordon på samma sätt som i TT - tidslinjen sträcker sig till år 2000. Går du i köptankar tycker jag dock inte att du ska haka upp dig alltför mycket på de brister jag har nämnt. Det är trots allt ändå ett mycket bra spel, om än inte perfekt. Med tanke på att det kostar under 200.- vid lansering, och att hållbarheten garanterat är mycket längre än Doom 3 ;) så kan det väl knappast bli något annat än ett köp?!

Locomotion_01_677875_0.jpg

Ett ånglok som får kämpa hårt för att dra timmer uppför backen.

GRAFIK: 5/10 knappast världens bästa men den är på sitt sätt charmig, och vem behöver krånglig 3D-grafik?

LJUD: 0/0 Datan jag spelar detta på har inget ljudkort

SPELBARHET: 10/10 Har man spelat den korta tutourialen så kan man spelet och små skitsaker och detaljer kommer med spelets gång

HÅLLBARHET: 10/10+++ Håller betydligt längre än GTA:SA tex. enligt mig det mest långlivade spelet nånsin, perfekt för att rädda en lörda' kväll eller hålla sig vaken flera dygn i sträck :)

TOTALT: 9/10 Kunde ha haft kvar ekonomifunktionen från TT som nämns i recensionen, dessutom hade det inte vart fel med att kunna starta taxibolag tex. :) iallafall är detta mitt favoritspel, och det kommer det nog vara några år till :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lula 3D på tyska.

Innehåller mycket porr och sex.

Man spelar som porrskådisen/strippan Lula. Man kan springa omkring fritt som i GTA.

Ta fram en dildo och gå fram till en naken tjej och du juckar den i valfritt hål a lá doggy style.

Ett spel med stark story och mycket djup. Fin karaktärsutveckling och välgjorda miljöer.

10/10

Redigerad av Kalan
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lula 3D på tyska.

Innehåller mycket porr och sex.

Man spelar som porrskådisen/strippan Lula. Man kan springa omkring fritt som i GTA.

Ta fram en dildo och gå fram till en naken tjej och du juckar den i valfritt hål a lá doggy style.

Ett spel med stark story och mycket djup. Fin karaktärsutveckling och välgjorda miljöer.

10/10

Tankar tyska demot från gamershell just nu! :D

måste ha! :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...