Jump to content

Världens största "hjältedåd".


Corleone
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 68
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Nu blir jag lite förvirrad..Här skulle man inte skriva sina idoler. Texxxx som jag läste i början "ACDC".. Har de gjort ett hjältedåd?.. Well, vad jag anser är hjältar är de människor som hjälpt andra människor även när de har hafft det svårt.. De som hjälpt människor ur katastrofer.. de som räddat livet på någon med att riskera sitt eget liv..De som ängnat livet åt att hjälpa de som har det svårt. Och inte bara bry sig om sig själv.. Tack ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu blir jag lite förvirrad..Här skulle man inte skriva sina idoler. Texxxx som jag läste i början "ACDC".. Har de gjort ett hjältedåd?.. Well, vad jag anser är hjältar är de människor som hjälpt andra människor även när de har hafft det svårt.. De som hjälpt människor ur katastrofer.. de som räddat livet på någon med att riskera sitt eget liv..De som ängnat livet åt att hjälpa de som har det svårt. Och inte bara bry sig om sig själv.. Tack ;)

Precis min åsikt. Det kommer alltid finnas idioter som missförstår allt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Monica Ohlström Nilsson - Teckomatorp

Saxat från Wikipedia;

"BT Kemi och Teckomatorp blev känt i hela Sverige under mitten av 1970-talet då Sveriges hittills största miljöskandal uppdagades. 1974 drar Monica Nilsson, boende i Teckomatorp, i gång sin kamp mot BT Kemi. Monica, och flera andra i samhället, hade en känsla av att allt inte stod rätt till då det alltid luktade "BT Kemi" i Teckomatorp och hennes 5-årige son började utveckla allergi. Sonen brukade vakna på natten och svettas, ha svårt att andas och vara panikslagen. Monica märkte att sonens kudde luktade precis som "BT Kemi". Hennes farhågor bekräftades av hennes kusin, som var anställd på BT Kemi, som berättade att det grävdes ned tunnor med gift på BT kemis tomt.

1976 inleder trädgårdsmästare Carl Johan Ahl, Billeberga, med stöd av Miljöcentrum en rättsprocess mot BT Kemi. Orsaken till detta är att Ahl misstänker att BT Kemi släpper ut gift i Braån, som Ahl hämtar vatten till sina växthus från, och det förgiftade vattnet orsakar skador på dennes växter. 1977 tilldöms Ahl av Landskrona tingsrätt ett skadestånd på 530 000 kr. Målet överklagas till hovrätten och i februari 1979 precis innan målet ska tas upp i hovrätten förlikas Ahl och BT Kemis danska ägare och Ahl erhåller 1,25 miljoner kronor i skadestånd. Innan hela rättegångsprocessen började hade Ahl och Miljöcentrum förmått det danska moderbolaget att garantera alla eventuella skadestånd. BT Kemi försattes i konkurs och tack vare avtalet med det danska moderbolaget kunde Ahl erhålla sitt skadestånd, trots att BT Kemi inte hade medel att betala.

Under det mediauppbåd som uppstår kring Teckomatorp och BT Kemi så försöker såväl kommunens representanter som BT Kemis representanter förklara för svenska folket att det inte är farligt det som pågår på BT Kemis tomt i Teckomatorp och metoderna fann inga gränser. Fabrikschefen på BT Kemi satt framför TV-kamerorna och drack bekämpningsmedel för att bevisa att det var ofarligt. Fabrikschefen avled sedermera i cancer. Vid tingsrättsförhandlingarna framkom det att den konsult som utfört provtagning på vatten och jord från området hade manipulerat proverna.

22 februari 1979 sprängdes BT Kemis fabriksbyggnad. På tomten har det sedan dess funnits en bilaffär och bilskrot och än i denna dag (2005) pågår saneringsarbetet efter BT Kemi.

Monica Nilsson erhöll 2002 Svalövs kommuns miljöpris för sitt engagemang i BT Kemi-affären."

Monica är för mig en hjälte, + att hon är en gammal lärare till mig =)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...