Jump to content

Bokrecensioner


Moongoose
 Share

Recommended Posts

Skulle behöva hjälp :lol:

Ska lämna in en bokrecension( :o ) och vill gärna visa att jag faktist kan formulera mig bäst i klassen och skriva bäst , fast jag inte är en riktig satsare(syns på betygen :"> )

Drar ej upp den gamla, endel blir sura..

Startar denna nya, skiter i om ni får mens och dampar på mig.

(Kan finnas stavfel, ej hunnit gå igenom den)

Är denna någorlunda bra?

Shinano

Boken Shinanos händelseförlopp utspelar sig under andra världskriget, och platsen för händelsen är i Stilla Havet. Shinano var Japans största och mäktigaste hangarfartyg, till och med världens största hangarfartyg under flera år framåt. Archer-Fish var en vanlig amerikansk ubåt på patrulluppdrag i Stilla Havet, då de fick syn på ett stor oidentifierat fartyg med eskort. De tog upp jakten på något som visade sig, många år senare, vara världens största hangarfartyg.

Under en halv dag får vi följa med kommendörkapten Enright i hans ubåt på jakten efter det Japanska fartyget, samt så får vi följa med kommendör Abe när han, under Shinanos jungfruresa, upptäcker att åtminstonde en amerikansk ubåt har upptäckt Shinano och försöker få henne i sikte.

Denna bok är en sådan bok som är verklig, som någon som var med om situationen har skrivit om för att få oss att minnas de hjältedåd som män utförde till havs, vare sig de var amerikanare eller japanare som utförde dom. Författarna tar fram de olika tankesätt som fanns bland dessa människor och förvandlar det inte till en ond eller dålig tanke som alla skulle kunna ha, utan de visar att fast man har olika kulturer och bakgrund så behöver man inte vara dålig.

När man läser boken kan man få en någorlunda bild framför sig om hur det skulle ha varit om man satt i Archer-Fish eller var ombord på Shinano. Det är bra att man får en bild framför sig, men oftast kan man författare skriva för mycket om hur saker och ting ser ut. Joseph F. Enright och James W. Ryan gör ett bra jobb att inte beskriva miljön allt för mycket och att på deras sätt de beskriver det på så kan man få en bild framför sig.

Joseph F. Enright var som tidigare nämnt, kommendörkapten på Archer-Fish, det betydde att det var han som hade fullmakt och bestämde allt. Genom att Joseph då var med i attacken och förföljelsen av Shinano, så har de fått till en bra del i boken, den del då man får följa med Archer-Fish. Ingen av författarna var ombord på Shinano eller kände någon som var ombord, så fick de börja söka överlevande från Shinano som kunde berätta sina berättelser samt hur dom upplevde det som hände. De intervjuade de som kände till Shinanos existerande också.

Tack vare dom intervjuerna så fick man en lika klar bild om hur det var att vara på ett sådant stor fartyg som Shinano och då de fick sina torpeder på sig, som man fick ombord på Archer-Fish.

Det jag tycker om boken, är att det är en unik historia om ett skepp som så länge aldrig någonsin existerat och en helt vanlig ubåt som kunnat sänka ett osänkbart skepp. Jag gillar sådana här böcker som tar sina händelser från andra världskriget och berättar på ett mera noggrant sätt än vad några dagböcker gör. Denna bok tar upp båda sidors kamp och nedtrycker vare sig den andra eller sig själv. Man får också spännande moment då man knappt vill sluta läsa för att det är så spännande. Gillar du andra världskriget är detta en bok för dig, gillar du sjökrigsböcker så är detta en bok för dig också. Är du en sådan som anser att krig är dåligt och bara deprimerande, ta och läs denna bok, din syn på krig kan vändas till något ljusare.

:o

Kriterier för MVG

Eleven utrycker sig säker, välformulerat och med tydligt sammanhang i tal och skrift.

Eleven har bredd i sin läsning och gör jämförelser och relaterar det lästa till egna tankar och erfarenheter av olika slag samt visar ett personligt förhållningssätt till texterna.

Eleven tolkar och värderar med originalitet och precision texter av olika slag.

Eleven är lyhörd för och reflekterar över stilistiska variationer och olika sätt att uttryck sig i tal och skrift.

(Ur Grundskolans kursplaner och betygskriterier)

Det är med analysen också lite, samt, stavfelen som står där, står på pappret:P

Redigerad av Moongoose
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara G :lol:

Ontopic:

Vart finns boken att köpa?

Omg G, med dom tallangerna, vad har ni för krav på eran skola ? :o

Skoja bara, bara för man kan ett ord behöver inte det vara G ens :o.

Faktum är att jag aldrig sett det ordet stavat bara hört det, det var därför jag inte kunde ordet :P .

Off: vart har du laddat upp bilderna så dom roterar ?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Posta bilderna via PM så kan jag ladda upp dom åt dig

Men dom är ganska många säg bara om man måste regga sig, eller om det går utan att regga sig.

Annars slösar vi bara massa plats för moongoose, tråden handöar ju om hans bok inte om ifall jag måste regga mig för att kunna använda den sidan/programmet, vad det nu är.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men dom är ganska många säg bara om man måste regga sig, eller om det går utan att regga sig.

Annars slösar vi bara massa plats för moongoose, tråden handöar ju om hans bok inte om ifall jag måste regga mig för att kunna använda den sidan/programmet, vad det nu är.

Ja man måste regga sig...

Nu drar jag inna KalleR kommer med pekpinnen

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...