Jump to content

VC,LC,SA Baserade på?


Kollarrunt
 Share

Recommended Posts

Undrar om någon vet vilka filmer GTA spelen är baserade på. Om ni vill säga vilka filmer skriv gärna vilken film vilket spel och vilken del av spelet och beskriv. Exempel:

GTA VC:

Ken Rosenberg är baserad på advokaten i filmen Carlito's Way. Tror att advokaten heter Kleinfeld. Dem har samma frisy, missbrukare och är paranoida.

Jag tror också att nattklubben i VC är baserad på nattklubben som carlito får i filmen. Ett litet "bevis" för detta är att båda har sina kontor på övervåning och kan se ner på dansgolvet.

En annan del av vice city. Den där svarta snubben och tommy är ju kompanioner i början, det har dem tagit från serien miami vice.

Sista: Tommys hus (Vercetti estate) är nästan en exakt kopia av tony montanas hus i scarface. Inredningen och platsen där alla rum ligger.

En stor del av storyn är baserad på storyn i filmen scarface. Att han sakta jobbar sig upp. Sista uppdraget är också baserat på slutet av filmen scarface. Skillnaden är att det är ett lyckligt slut i vc.

Orka inte kolla stavningen så ursäkta alla fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 40
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

SA har mycket Menace II Society i sig.

Exempel:

Balla?

I första uppdraget slänger Pulaski & Tennpenny ut en ur bilen i Ballas Hood, I en scen i Menace II Society så misshandlar poliserna Cain och muslimen(som jag inte kommer ihåg namnet på) och slänger ut dom i "ese's hood".

Finns mer men jag har ingen lust att kolla igenom filmen för att ta bilder just nu.

Redigerad av Mr.Magic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte alls, inte alls. Ser knappt en enda likhet. Skulle snarare säga att GTA III är en blandning mellan Payback (1999) och Gudfadern (Part I, med Marlon Brando), då Salvatore Leone liknar Don Corleone ganska så mycket.

Resten stämmer nog, dock.

Likhet 1:

Reklam för "Badfellas" istället för "Goodfellas".

Likhet 2:

Frank Vincent som gör Salvatore Leones röst är med i Goodfellas.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Likhet 1:

Reklam för "Badfellas" istället för "Goodfellas".

Likhet 2:

Frank Vincent som gör Salvatore Leones röst är med i Goodfellas.

Mjo, sant... men jag menar i själva spelet. Goodfellas handlar om en ung kille som snabbt blir indragen i maffian, får jobba sig upp redan som tonåring och som sedan blir en respekterad medlem; men vars liv snabbt dalar nerför när han börjar langa knark trots att hans bossar varnat honom.

Finns ingen som helst likhet där. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte spelat storyn till VC så mycket (eller nåt annat GTA-spel) men Tony Montanas hus SKA finnas i VC. Har jag för mig.

Är du säker på att du inte menar lägenheten där Montanas kompis blir dödad med motorsågen? för den finns i alla fall med. blodigt badrum och motorsåg, det måste vara den tydligaste referensen till en film i ett GTA-spel någonsin. förutom när The Truth skriker "I don't know you! Prank caller! Prank caller!" (Pulp Fiction). och Rosenberg (Carlito's way) såklart :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, den är skön. hade knappt ens hört talats om den, så läste jag i tidningen om den. "ah. gött, gangsters, Brian de Palma och Al Pacino" tänkte jag och slog mig ner i tv-soffan. OCH VAD SÅG JAG? Viggo Mortensen i rullstol och Sean Penn spelar Rosenburg. rena julafton :rolleyes:

för att vara lite on topic: två uppdrag i SA är uppkallade efter en av hippierörelsens "nationalsånger", San Francisco (Be Sure to Wear Some Flowers in Your Hair) av Scott McKenzie: Are you going to San Fierro? och Wear some flowers in your hair (refrängen börjar "If you're going to San Fransisco be sure to wear some flowers in your hair"). det är också de mysigaste och mest pacifistiska uppdragen i spelet (om man blundar när man skjuter ner helikoptern).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte alls, inte alls. Ser knappt en enda likhet. Skulle snarare säga att GTA III är en blandning mellan Payback (1999) och Gudfadern (Part I, med Marlon Brando), då Salvatore Leone liknar Don Corleone ganska så mycket.

Håller jag inte med om. Salvatore Leone är väldigt svinig av sig och har ett väldigt brutalt sätt. Nåt jag aldrig sett Don Corleone vara.

Tycker inte utseendet stämmer så mycket heller.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...