Jump to content

Metal, "Fantasy rock".


Mark
 Share

Recommended Posts

Vad tycker du om sådan musik? Exempel är Iron Maiden, Hammerfall, Freternia osv. Dom flesta sådana låtar är ganska grymma och texterna blir som en berättelse fast i musikform. Omslagen för albumen är ganska fantasybetonade också. En del band har också en egen maskot för att symbolisera sitt band. Tex så har Iron Maiden "Eddie", Hammerfall har "Hector".

Prata om dina favoritband inom denna musikgenre. Lägg även upp dina favoritomslag för album.

För övrigt så är jag en beundrare av det svenska bandet Freternia. Dom bästa låtarna dom har gjort, enligt mig, är "Dragon Song" och "Guardians of the Night".

Redigerad av Sauer
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mina favoritband inom den här genren är Iron Maiden(oväntat?), Hammerfall, Judas Priest(som kanske inte har så mycket fantasybaserade texter iof..), Bruce's solokarriär mfl.

Jag älskar att läsa fantasy, och gillar det i musiken med, men det får inte bli överdrivet....

"We will kill the mighty dragon with our swords of steeeeeeel" är ju inte så kul.

Det ska va lite omväxling, med inslag av Fantasy, gärna som metaforer...

Hammerfall kan vara lite på gränsen ibland...

Favoritomslag: Iron Maiden-Somewhere In Time

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har en bild på medlemmarna här i Freternia

EDIT: Skriv gärna era favoritstycken ur eran favoritlåt.

"We all are one united we stand today and forever our

hearts are made of steel

Come take our hands,we'll show you a land

Where in the sky the dragons fly,so strong,so proud,so free"

Taget ur låten "Guardians of the night" som Freternia har gjort.

post-24-1113832005_thumb.jpg

Redigerad av Sauer
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Like a river we will flow, on towards the sea we go, when all you do can only bring you sadness, out on the sea of madness"

Maiden-Sea Of Madness

"The Moon is red and bleeding, the sun is burned & Black, the book of life is silent, no turning back, Omly the good die young, all the evil seem to live forever"

Maiden-Only The Good Die Young

DEt finns hur många maiden som helst jag skulle kunna skriva men...

"Were All Livin' in America, coca cola, sometimes war"

Rammstein-America

"Får jag inte nitar och läder, höga stön och porriga kläder, har du glömt, helt missbedömt, varför du blev min" :ermm:

Uggla-Nitar & Läder

och en massa mer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet ej hur ska ja skriva detta men i Iron Maiden - Heaven can wait från somewhere in time när typ hela bandet sjunger:

woaho woaho waahohoooooho waho wahooååå

(03.36 in i låten :ermm: )

Skönaste basgången då åxå.

Mm det e skönt

"TAke my hand, Ill lead you too the promice land, take my hand, Ill gice you immorality" är dock det skönaste i den tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...