Jump to content

Dator uppgradering


Elander
 Share

Recommended Posts

Jag ska uppdatera min dator med:

AMD Athlon 64 3400+ 2.4 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED

- TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 Minne 184-P (för DDR-PC400MHz)

- MSI K8M NEO-V, K8M800, Socket-754, ATX ,S-ATA/ATA, DDR, LAN, Sound, AGP8x, VGA

Tycker ni detta är bra saker???

det kostar 3199:-

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302019&cks=PRL

Redigerad av Elander
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den är på 2,4 GHz men hanterar fler instruktioner per klockcykel än Intel vilket i slutändan ger en prestanda som motsvarar en P4 på 3,4 GHz. Den gör alltså mer jobb per GHz och har därför en lägre frekvens. Hoppas du förstår nu. ;)

Athlon64 är särskilt bra för spel men tänk på att de flesta spelen idag kräver mer av grafikkortet än processorn så se till att ha bra gfx också om du ska spela.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv en AMD Athlon 64 3000+ 1,8 GHz, och tycker den funkar bra, så det ser ut att vara ett bra paket det där, se bara till att ha ett bra grafikkort, jag har själv ett Club 3D GeForce 6600 GT, och det är rätt muppat. :P

Edit: K, är väl inte det som är muppat, är väl mig själv då! :rolleyes:

Redigerad av Tiger
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kan ett G6600GT vara "muppat"? En kompis har det - kör alla spel maxxat (halflife2, farcry, riddick, doom3 etc. etc.). Har du rätt drivrutiner?

Ja, det är ett bra paket. Du ska dock veta att moderkortet du får inte stöder pci-express (alternativet till AGP8X). I ett mail från ATI sa en att de skulle sluta tillverka agp-kort snart. Så du lär inte kunna köpa nytt grafikkort till samma moderkort i framtiden.

Kanske att du vill köpa en 512mb till också - men visst.. det är ett toppenpaket.. du lär inte bli besviken :rolleyes:

Redigerad av Pain To ThE MaX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kan ett G600GT vara "muppat"? En kompis har det - kör alla spel maxxat (halflife2, farcry, riddick, doom3 etc. etc.). Har du rätt drivrutiner?

Har dom nyaste drivrutinerna, installerar jag äldre så tappar datorn bort kortet. Men när jag spelar tex NFSU2 på högsta grafikinställningen så fryser spelet sig efter ett litet tag, samma sak med FlatOut. Och på Far Cry blir det stor svarta fläckar överallt när jag spelar på Very High, spelet ställer nämligen in Very High på Machine Specs (eller vad det nu står) men sen då vill den ha inställningarna på Low, och då funkar det bättre. Vettefasen vad jag ska göra för att det ska funka som det ska... :rolleyes:

Edit: Skulle det kunna vara nått annat i datorn då?

Har dettaModerkort,

CPU,

Minne

Grafikkort

och denna Låda med två fläktar i, en framme och en uppe.

Och förlåt mig för att jag lånar topicen så här.

Ingen som vet vad det kan vara för fel på min dator? :P

Redigerad av Tiger
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har dom nyaste drivrutinerna, installerar jag äldre så tappar datorn bort kortet. Men när jag spelar tex NFSU2 på högsta grafikinställningen så fryser spelet sig efter ett litet tag, samma sak med FlatOut. Och på Far Cry blir det stor svarta fläckar överallt när jag spelar på Very High, spelet ställer nämligen in Very High på Machine Specs (eller vad det nu står) men sen då vill den ha inställningarna på Low, och då funkar det bättre. Vettefasen vad jag ska göra för att det ska funka som det ska... :rolleyes:

Edit: Skulle det kunna vara nått annat i datorn då?

Har dettaModerkort,

CPU,

Minne

Grafikkort

och denna Låda med två fläktar i, en framme och en uppe.

Och förlåt mig för att jag lånar topicen så här.

Ingen som vet vad det kan vara för fel på min dator? :P

AVINSTALLERA först dina grafikkortsdrivrutiner (från "lägg till ta bort program").

Installera sedan det här (välj OS, och sedan Chipset or platform):Drivrutiner

Sedan tankar du följande Nvidia drivrutiner (som du säkert tankat innan också..): Nvidia drivrutiner.. bara för XP/2k!!

Allstå:

1. AVINSTALLERA grafikkort

2. Installera moderkort

3. Installera drivrutiner för grafik.

@Panimala: G6600GT är ett starkare kort än 9800XT och ändå kostar det bara ca. 1800kr. Det är ett MYCKET bra köp.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den är på 2,4 GHz men hanterar fler instruktioner per klockcykel än Intel vilket i slutändan ger en prestanda som motsvarar en P4 på 3,4 GHz. Den gör alltså mer jobb per GHz och har därför en lägre frekvens. Hoppas du förstår nu. :rolleyes:

Athlon64 är särskilt bra för spel men tänk på att de flesta spelen idag kräver mer av grafikkortet än processorn så se till att ha bra gfx också om du ska spela.

Visste inte att det var så. Men nu vet man det :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

AVINSTALLERA först dina grafikkortsdrivrutiner (från "lägg till ta bort program").

Installera sedan det här (välj OS, och sedan Chipset or platform):Drivrutiner

Sedan tankar du följande Nvidia drivrutiner (som du säkert tankat innan också..): Nvidia drivrutiner.. bara för XP/2k!!

Allstå:

1. AVINSTALLERA grafikkort

2. Installera moderkort

3. Installera drivrutiner för grafik.

@Panimala: G6600GT är ett starkare kort än 9800XT och ändå kostar det bara ca. 1800kr. Det är ett MYCKET bra köp.

Men när man installerar moderkortet igen, försvinner alla program från registret (eller vad det nu är som händer) då man gör det? Som när man installerar om WinXP... Och varför ska det hjälpa att göra sådär? INTE för att jag tror att du har fel men jag undrar bara! :rolleyes: btw, addade dig på msn om det blir så att jag behöver mera hjälp.

Edit: Nää, det fryser sig fortfarande :'( .

Redigerad av Tiger
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inget försvinner när man installerar om moderkortet.. bara de äldre drivrutinerna ;)

Hmm, min kompis hade problem med sitt kort (fick byta ut det mot ett nytt). (vet att du är online i msn just nu, men status=upptagen.. vill inte störa :P ) Att det fryser sig skulle kunna bero på att du har fastwrites/sidbandadressing på - men det borde iofs inte ge svarta fläckar i spel :rolleyes:

Skulle kunna behöva din dxdiag raport. Fråga i msn om du inte vet hur ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...