Jump to content

Motorsågsmassakern?


PluOntS
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 59
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Ja, men även om den är löst baserad så är du ju ändå baserad... Så tyst på dig...

Läs mitt inlägg igen. Jag skrev att den inte var baserad på en verklig händelse. Vilket jag står fast vid. Den är alltså inte baserad på en verklig händelse. Leatherface är däremot löst baserad på en verklig mördare.

Det kan till en början verka som att ”sågen” är baserad på en verklig händelse, speciellt på grund av det som sägs i förtexterna, men den lögnen används bara för att ge filmen en extra krydda. Att sågen inte är något annat än en ovanligt spännande fiction står klart efter att man sett den. Det här är en film som innehåller antagonister så endimensionellt perverterade, störda och vridna att filmen är svår att ta på blodigt allvar. Ett faktum som också resulterar i en väldigt effektiv lågbudgetskräckis som skulle komma att inspirera flera uppföljare, göra ”Leatherface” till en kultfilmsikon, och ge inspiration till många andra filmer i genren.

http://www.moviebox.se/recensioner/reclas1.asp?recID=426

Redigerad av Funnylin
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De amerikanska psykopaternas kung? Ed's mamma var en dominant kvinna, och tryckte ned Ed under hans upppväxt. När hon dog, så onanerade han på liket, och började planera vad som skulle göra honom till brottets Van Gogh. Ed var inte alldeles säker på sin egen sexualitet. Ett tag så funderade han på att skära av sig sin penis, och senare på en könsbytesoperation. Till sist bestämde han sig för gravplundring och en bisarr form av nekrofil transvestitism. Från kvinnolik så karvade han ut könsdelarna, och bar dem över sina egna för att bli en kvinna. Ed var en avskräckande inredare, och förvandlade sitt hem till något mycket läskigare än vilket satanstempel som helst. Ed var en passionerad återanvändare, och fann användningsområden för i stort sett alla delar i den mänskliga anatomin. Han hade ett bälte av bröstvårtor, en väst av människohud som han bar vid speciella tillfällen, mobiler gjorda av näsor, dödskallar som topp på sängstolparna, kranium som soppskålar, trummor av skinn och ben osv. Hans "excentricitet" var totalt okänd tills polisen kom och knackade på, medan man undersökte två försvinnanden. Trots att man bara lyckades bevisa att Ed begått två mord, så fann polisen ett par färska könsdelar som inte kunde matchas till något av hans levande eller gravoffer. Han misstänktes också för att ha mördat sin bror, samt två andra män som försvunnit nära hans gård. Många har mördat flera än Ed Gein, men få har nått hans nivå av galenskap. Ed Gein har stått modell för två filmer; Hitchcocks "Psycho", samt goreklassikern "Texas Chainsaw Massacre" - mer känd under namnet "Motorsågsmassakern".

http://www.ettnet.se/~alex/mor/mass_mor.html#27

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läs mitt inlägg igen. Jag skrev att den inte var baserad på en verklig händelse. Vilket jag står fast vid. Den är alltså inte baserad på en verklig händelse. Leatherface är däremot löst baserad på en verklig mördare.

http://www.moviebox.se/recensioner/reclas1.asp?recID=426

Http://www.discshop.se/LIVE/shop/ds_produk...&id=38437&&ref=

Vad säger du nu då?

Förstora framsidan..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Http://www.discshop.se/LIVE/shop/ds_produk...&id=38437&&ref=

Vad säger du nu då?

Förstora framsidan..

Inte för att jag kan se vad du försöker länka till, men jag tror att det är framsidan av nyinspelningen där det står att det baseras på en sann historia. Har jag rätt?

Well:

Det kan till en början verka som att ”sågen” är baserad på en verklig händelse, speciellt på grund av det som sägs i förtexterna, men den lögnen används bara för att ge filmen en extra krydda.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och vad skulle vara värre än det? att skjuta ett gäng oskyldiga tonåringar och dumpa dom i en flod.. nu tror jag iof inte att det var så det gick till för isåfall skulle dom nog ha hittat dom förr eller senare.. jag tror personligen att det att det var något mkt värre som hände, tex en kannibal som styckade dom förvarade dom i sin frysbox och levde lycklig på dom i alla sina dagar

Jag säger inte att det inte var ett illa brott, jag säger bara att det inte är det värsta som hänt.

Ursäkta om jag inte hänger med i den aktuella disskusionen, nu

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för att jag kan se vad du försöker länka till, men jag tror att det är framsidan av nyinspelningen där det står att det baseras på en sann historia. Har jag rätt?

Well:

Ja du har rätt med att det var framsidan jag länkade till.. men du har inte rätt med det andra

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du har rätt med att det var framsidan jag länkade till.. men du har inte rätt med det andra

Nehe? :rolleyes:

Varför kan ni inte förstå att det aldrig hänt?

Det är bara Leatherface som är löst baserad på Ed Gein, resten är uppdiktat, har aldrig hänt.

Director Tobe Hooper based Leatherface on mass-murderer Ed Gein, who was arrested in 1957. However, as Alfred Hitchcock had reportedly drawn inspiration from Gein on which to base Psycho (1960), Hooper needed a distinguishing twist to his monster. Which is where the famed chainsaw comes in.
Director Tobe Hooper claims to have got the idea for the film while standing in the hardware section of a crowded store. While thinking of a way to get out through the crowd, he spotted the chainsaws.

Redigerad av Funnylin
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nehe? :rolleyes:

Varför kan ni inte förstå att det aldrig hänt?

Det är bara Leatherface som är löst baserad på Ed Gein, resten är uppdiktat, har aldrig hänt.

De kanske vill att det ska ha hänt på riktigt.. =). Vilket det kanske har gjort, men det är inte det filmen är baserad på.

Redigerad av Cortez
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort ett arbete om Ed gein och han dödade inte med motorsåg utan med pistol. Filmen är inte baserad eller "lite baserad" utan inspererad av hans liv.

Nej, vi vet redan att Ed Gein aldrig mördade med motorsåg.

Så den är inte baserad på Geins typiska karaktärsdrag. Utan den är inspirerad av dom. ^_^

Director Tobe Hooper based Leatherface on mass-murderer Ed Gein, who was arrested in 1957.

Leatherface är löst baserad på Ed Geins karaktärsdrag, inte hans liv. Punkt!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
Okej då, jag erkänner när du har bevisat att jag har fel :wub:

Drar upp. Busted:

http://www.snopes.com/movies/films/chainsaw.asp

Here's what Tobe (director) and Kim (writer) told me themselves one night during the filming. They had heard of Ed Gein, the man in Plainfield, Wisconsin, who was arrested in the late 1950s for killing his neighbor and on whom the movie Psycho was based. So when they set out to write this movie, they decided to have a family of killers who had some of the characteristics of Gein: the skin masks, the furniture made from bones, the possibility of cannibalism. But that's all. The story itself is entirely made up. So, sorry folks. There never was a massacre in Texas on which this was based. No chainsaw either. And, in spite of those of you who have told me you remember when it happened, it really didn't happen. Really. Believe me. This is an interesting phenomenon. I've also had people tell me that they knew the original Leatherface, that they had been guards at the state prison in Huntsville, Texas, where he was a prisoner. Maybe they knew somebody who dreamed of being Leatherface. It is, I suppose, something to aspire to.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...