Jump to content

Nån som e Same?


Xazzi
 Share

Recommended Posts

Hej asså... *Hoppas det e nån same här*

Jag har ett problem jag har läxa tills i morn om att ta reda på

Hur långt ner sträcker sig samerna i sverige

Hur många samebyar finns det i sverige?

Hur många språk finns det inom samerna (Alla byar *Nästan alla* har ett eget språk så hur många språk finns det)

Hur går ren sköttseln till?

Vad skiljer renen från alla andra hjortdjur

Skulle va vääääldigt tacksam om jag fick svaren,,, Om det e en Tjej som svarar får den en puss :P "Det e ju ändo Alla hjärtans dag"

Redigerad av mackomonster
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ett par stycken samespråk vad jag vet. Luleåsamiska är jag stensäker på. Gammelsamiska finns det nog också något som heter. Renar är kraftigare än hjortar och renar käkar lav. Renar får större horn. Renskötseln går till så här: Renarna blir märkta av sina ägare genom en sån där plastbricka dom har i ena örat. Ägarens renar får springa omkring hur som helst ute i naturen. När ägaren bestämmer sig för att få några (eller många) renar slaktade så är det några gubbar som kör ut där dom vet att dom flesta renar håller till. Därefter plockar dom upp renarna och kör iväg dom till ett slags renslaktarställe. Där dödas och slaktas renarna och därefter kan ägaren få hem (oftast hela renen) renen hem till sig. Där kan ägaren skära upp bitar och röka, torka eller göra nåt annat med renköttet.

Tack för mig! :P

// Samen Sauer

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...