Jump to content

Godaste/bästa frukt?


GEAS
 Share

Recommended Posts

Vilken är er favoritfrukt? Vilken är den bästa frukten? Ta banan tillexempel, den är ganska tekniskt svår iochmed att man måste skala den, medans äpplen osv inte är i något behov av att skalas. Bananer är också mjuka, och om man inte har lärt sig tekniken för bananskalning kan man lätt mosa banan, vilket är aningen svårare än med t.ex. en ananas. Men an ananas är jobbig att skala, man måste hålla på med kniv och dylikt, men personligen tycker jag nog ändå att det är värt besväret, då ananas brukar vara underbart gott.

Päron då? Tja, de brukar enligt mig vara som godast när de är ganska hårda men ändå saftiga på samma gång, jag har aldrig gillat mjuka päron. De är också svårare att äta då det lätt blir så att säga slafsigt. Kiwi är också väldigt gott, själv brukar jag äta dem med skalet på, efter en rejäl sköljning givetvis. jag har från osäkra källo hör att detta ska vara nyttigt. gott är det iallafall, och man slipper att skala den. Dock får man passa sig så det inte sprutar upp saft i ansiktet när man biter i skalet.

Apropå saft-sprut (låter sjukt, jag vet...) så är ju clementiner och apelsiner förjävliga, och de måste skalas. Dock skalade man inte dem när de var "nya" i Sverige. Men det är ändå värt besväret, då de oftast är goda. Det äckliga som finns är stora, hårda torra clementiner/apelsiner. Saftiga goda clementiner "äger". Dock kan det hända, även för en van skalare, att det sprutar upp fruktsaft i ansiktet.

Jag har inte skrivit ner alla frukter jag känner till, bara så ni vet.

Ett inte helt seriöst inlägg, men ändå vettigt. Enligt mig, för alla äter vi väl frukt? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 49
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Populära dagar

Toppbidragare

Finns en hel del goda frukter och bär, om man får räkna med bär också dvs ;)

Passionsfrukt - grymt god, iaf så länge man inte lyckas käka skalet ;)

Äpple - inget tar ett stort rött och fint äpple :D

Klementin - beror på hur bra kvalitet och hur gammal den är, är den bra är det rejält gott.

Gillar inte apelsin så mycket, tar så lång tid att skala, och "skinnet" som delar klyftorna är för tjock och seg. Apelsinjuice är det inget fel med, och en färdigskalad apelsin kan också vara helt ok ;) . Är inte så förtjust i päron heller.

Kul att analysera frukters egenskaper btw ;):)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att en ny och fräsh mandarin med skal som lätt skalas är skitgott!

Hatar apelsiner med sitt sega skal, men om man skär upp den i klyftor och äter så är det gott... synd att det rinner så mycket bara.

Jag käkade någon konstig frukt förut, den såg ut som en igelkott, och hade stenhårt skal, men när man öppnadeupp den, så såg det ut som en snigel ungefär... Den smakade skitäckligt, men eftersmaken var asgod... rekomenderas trots allt!

MANDARINER ÅT DA PEOPLE!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

| Banan: Väldigt gott, nyttigt, och lätt att äta, dock minus för att de lätt går sönder under transport. Dock så ska de vara brunprickiga på skalet, då är det som absolut godast. Får 8/10.

| Ananas: Mmm, så gott. Riktigt gott. Dock så tar det ju tid att fixa fram iochmed att man måste skära upp i bitar. Smaken är helt exellent, dock så varierar ju kvalitet med märkena, men när den är som bäst så är den bäst. Får 9/10.

| Körsbär/Bigaråer: Under sommaren så finns det ju inte mycket som slår körsbär. Kärnan i mitten gör inget, de är helt enkelt superba. Får 9/10.

| Äpple: Jo, men beroende på färg och märke så kan jag ju bara säga att det finns en sort som är god: Royal Gala #431. Innehållet har en perfekt konsistens (oftast, finns vissa som inte alls når upp till de andra).

Jadu, om du stör dig på detta inlägg så kan jag försäkra dig om att jag hade riktigt tråkigt, men allt jag sa menade jag

;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Äpple och bananer är väldigt gott.

och apelsiner. ;)

tycker om konsistensen och så på äpplen. att de är lite sådär krispiga eller vad man ska kalla det. och den lite syrliga, friska smaken.

bananer är lätta att äta och väldigt goda. men håller sig inte gula så länge..

apelsiner är goda och saftiga. men jag tycker att de ska vara syrliga, och inte så söta som vissa är.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...