Jump to content

Insändare


The Dude
 Share

Recommended Posts

Jag har till uppgift i skolan att skriva en insändare som vi sen ska publicera i en dagstidning. Det fick vara om vad som helst och jag valde Religion, ett förfall, typ. Jag ska alltså komma med argument varför det är fel att tillhöra en religion, kristendomen förslagsvis.

Jag behöver hjälp med bra argument. Framför allt du Funnylin kan säkert hjälpa mig. Det ska inte vara nån lång text så det är bara de allra bästa jag behöver.

Dude

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför det är fel att tillhöra en religion? Knepigt.

Det finns förvisso många onda män som använder religion för egen vinning skull. Till exempel finns det ju otaliga krig som utkämpats där folket trott att deras gud står bakom dom och att det är ett heligt krig. Det används också ofta som ursäkt till rasism mot homosexuella. Och mot aborter. Alltså används det till hemska saker, men det är väl fortfarande inget svar på varför man inte bör tillhöra en religion?

Får återkomma!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Om gud kan göra vad som helst, kan han då göra en sten som är så tung att han själv inte kan lyfta den?"

Älskar den. ;)

Sen kan man ju fråga hur det ska funka egentligen, om sex o sånt är så skamligt innom religionen, hur fan ska då människosläktet kunna fortsätta finnas?

Där hade du iaf två argument du kanske kan använda dig av, om du nu har lust med det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kristendom, Islam och judendom förespråkar sex inom äkteskapet. Detta beror helt och hållet på hur religiös man är. Så bara för att man är en ogift kristen så innebär ju inte det att man nödvändigtvis är oskuld. ;)

Jag förstår inte riktigt syftet med ditt arbete The Dude... På vilket sätt är det fel att tillhöra en religion och då kristendomen som du valt att inrikta dig på?

Redigerad av Krishna
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kristendom, Islam och judendom förespråkar sex inom äkteskapet. Detta beror helt och hållet på hur religiös man är. Så bara för att man är en ogift kristen så innebär ju inte det att man nödvändigtvis är oskuld. ;)

Jag förstår inte riktigt syftet med ditt arbete The Dude... På vilket sätt är det fel att tillhöra en religion och då kristendomen som du valt att inrikta dig på?

Det finns många anledningar. Det är ett medel av makthavare för att förtrycka folket. Massor av krig har uppkommit pga religoner, palesinakonflikten dör det folk varje vecka pga av två religioner anser samma mark helig för dom.

mm. mm.

Det är inget direkt arbete.. vi skriver insändare i skolan. Ingen stor grej alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men är det inte religionen i sig du bör attackera då istället för människorna som tillhör den? Det finns mycket skoj inom kristendomen du kan hitta argument mot.

Precis som jag skrev i en tidigare tråd är det de religiösa idioterna som får utrymme i media. Likaså gillar de att skriva om frikyrkor i USA som hatar svenskar, homosexuella eller Darwin. Man kan ändå genom att se hur det ser ut i resten utav USA och även Europa lugnt dra slutsatsen att idioterna faktiskt är mycket färre än de som kan tänka kritiskt. ;)

Angående Israel och Palestina så har det mer med politiska gränser och utspel att göra än religionerna i sig.

Redigerad av Krishna
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ok hittills har jag följande argument:

*Inga serösa bevis på att någon gud skulle existera, men däremot

massor av motbevis (övernaturliga ting bryter massa naturlagar)

*Religionen användas för att få människor att acceptera

klasskillnader, makt och orättvisor, genom att framställa dem som av

Gud givna. Kvinnan är extremt underrepresenterad i Bibeln

*Otaliga krig utkämpats där folket trott att deras gud står bakom dom

och att det är ett heligt krig. Självmordsbombarna i mellanöstern tex. eller korstågen som gjorde oss nordbor krista med brutala metoder

*Religionerna kan spåra ur. Ex. Islamistiska fundamentalister som spränger sig själva och får 20 (exakt anal?) oskulder i himlen för det, Även i Sverige finns det sjuka exempel som knutbyhärvan.

*Det används också ofta som ursäkt till rasism mot homosexuella, mot aborter.

[...]

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

* Religion används för att "förklara" sådant som inte annars går att förklara (för de infernaliskt dumma förstås) som till exempel språkets uppkomst, norrsken och allt möjligt.

För att ta ett exempel: En kille i min klass är jehovas vittne. Hur mycket man än förklarar att det fanns en tid innan år 0 så förstår han inte. ROLIGT. -_-

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ett annat "argument" är följande: Det alfabet vi använder har någon slags kodskrift. Alltså att varje bokstav representerar en kod (siffra). De flesta påvars namn, bibliska citat osv blir till koden 666. Och med tanke på att Satans nummer är 666 har vi konstaterat att kristendomen är en lögn. Om inte Vatikanen är Satans hemvist, förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Religon existerar som en tröst för folk att leva efter och känna sig trygga för att de inte har lärt sig att kunna acceptera att en dag skall alla dö. Därför tror dom att det kommer inte spela någon roll om jag är religiös för att då kommer jag att hamna i himmlen med Gud.

Imo så är religion ursprungligen en levnadsguide som visar en hur man kan spendera sin tid här på jorden och för att få folk att leva efter en viss religion så finns det ett pris: att leva med Gud i himmlen.

Sen använder giriga män religion som en ursäkt för att kriga och expandera sina rikedomar.

Sist men inte minst:

Gud skapade inte människan, människan skapade Gud.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Såhär blev min insändare om ni undrar:

Avstå från kyrkan

Jag vill uppmana alla blivande konfirmander att avstå från denna förtryckarverksamhet som kallas kyrkan. När ni konfirmerar er bekräftar ni ert stöd till klasskillnader, orättvisor, rasism, homofobi, förtryck och allt vad nu kyrkan ansvarar för genom tiderna. Från dåtidens korståg till nutidens pingstförsamlingar. Religion är ett medel av makthavarna att manipulera och kontrollera folket, att hålla dem i schack och få dem till underkastelse.

Det är också ett otroligt primitivt och skevt sett att se på verkligheten. Det finns inga trovärdiga bevis på att en gud någonsin skulle ha funnits men däremot går det att motbevisa alla övernaturliga berättelser som Bibeln innehåller många gånger om med hjälp av dagens teknik och sunt förnuft. Det enda stället där Gud existerar är i de troendes hjärnor, och på så sett finns han ju.

Inte nog med att det kyrkan predikar är bluff och båg utan dessutom direkt skadligt för individen borde avskräcka de flesta. Det gör det också i stor utsträckning nu i Sverige då människan äntligen lärt sig tänka på egen hand, utan hjälp av tusenåriga skrifter med ett skevt budskap.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Felet med religion är att många tar det till anledning för framföra grejer av personlig vinning, tex al quida (stavning) och kkk

men bara för att man tillhör en religion betyder det inte att man behöver vara efterbliven

min mormor och morfar(var innan präst) är kristna, men dom tror att jorden skapades av big bang, att kvinnor ska få vara präster, att homosexuella har samma rättigheter som andra

min morfar höll möten för homosexuella innan det ens var lagligt att vara det

min mormor från tyskland gömde judar undan nazisterna

dom har aldrig heller tvingat min mamma eller hennes syskon att gå i kyrkan eller att vara kristna

den sortens kristendom kan vara bra, men bokstavstroende är idiotiskt

när min morfar var liten sa man att gud alltid såg en, och om man syndade hamnade man i helvetet, och därför har han alltid vart tvärtom, och predikat om en kärleksfull gud

själv är jag ateist(tror inte på nåt), men jag tycker ändå svenska kyrkan gör mycket bra jobb

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...