Jump to content

Gotham City Impostors


eXotic
 Share

Recommended Posts

gotham-city-impostors-white_1232133_0.jpg

Hejsan alla GTAsajtare!

Tänkte tipsa er om ett roligt litet spel som släpptes alldeles nyligen, den 7 - 8 februari beroende på plattform närmare bestämt.

Gotham City Impostors är ett Online FPS-spel som är löjligt roligt, och när jag säger löjligt så menar jag verkligen löjligt. Det är inte tänkt att vara ett seriöst spel som man ska ta på blodigt allvar. Utan det är mer ett spel att dra igång när man inte vill tävlingslira COD eller BF, när man bara vill slölira någonting och fördriva tiden. Fast vi vet nog alla att en del av oss blir rätt tävlingsinriktade i alla fall. ;)

I spelet så strider ett lag med människor utklädda till Batman mot ett lag med människor som är utklädda till Jokern i en hektisk kamp om segern.

Speltyper & Banor

Just nu finns det bara tre speltyper och fem banor att lira på.

De tre speltyperna är:

Team Deathmatch: Den här känner ni till, döda motståndarna fler gånger än de dödar er. Det lag som dödar mest vinner, simpelt.

Fumigation: Tänker er Domination i COD, eller Conquest i BF. Det finns tre objektiv på banan, gastuber, det gäller att se till att hålla två eller fler tuber under matchen, för att spruta ut mest gas. Det är nämligen så att ju fler tuber man håller desto mer gas sprutar man ut i luften och desto snabbare rör sig ens gasmätare mot 100%. Det lag som når först till 100% vinner matchen. Det som skiljer Fumigation mot Domination och Conquest är att om man håller alla tre objektiv så går motståndarnas mätare bakåt. Man kan alltså vända en 90% - 0% match genom att hålla tre objekt tillräckligt länge för att komma ifatt och sedan ha en trygg ledning.

Psych War: Kan bäst beskrivas som ett inverterat Capture the Flag, eller för alla som spelat COD så liknar det Sabotage. Varje lag har två stationer, högtalare, vid sin bas. I mitten av banan spawnas ett batteri, det gäller att ta batteriet och koppla in det i motståndarens högtalare. Sedan gäller det att skydda batteriet i 30 sekunder, om jag minns rätt, för att högtalarna ska hinna laddas upp. Lyckas man med det så spelas propagandamusik ut genom högtalarna, motståndarna blir galna, tappar sina vapen och kan inte skjuta, och det laget som lyckats med att spela propagandamusiken får ett poäng. Det lag som har flest poäng efter två halvlekar vinner.

När man har lyckats sätta igång högtalarna så finns det ett objektiv för försvararna, om de lyckas ta sig till högtalarna så kan de slå på den, för att stänga av den snabbare. Så de slipper springa omkring utan armar allt för länge. Man kan dock fortfarande slåss, och det är one hit-kill som gäller då.

Att skapa en karaktär

Vapen: Till en början väljer man två vapen, ett huvudvapen och ett andrahandsvapen. Fast det kan vara två maskingevär, och behöver inte vara som i COD där man har ett maskingevär och sedan en pistol eller något i den stilen.

Support Item: Det kan vara allt från extra armor, till boomerang, till en kastyxa, till en björnfälla, osv, osv.

Gadget: Dessa har rätt olika användningsområden, vissa är bara till för att man ska ta sig fram snabbare och smidigare. (Rullskridskor, fjäderskor, grapple gun) Andra är till för att hjälpa till när man ska döda. (Targeting googles, Ninja smoke bombs som gör en osynlig, glider rig)

Fun Facts: Man får välja två stycken fun facts, vilket är ungefär som perks i COD. Det finns fun facts som ger en mer liv, ger mer skada när man skjuter, ger mer skada när man skjuter explosiva saker, osv, osv.

Rampage: Är en attribut man kan använda under vissa förhållanden. Antingen genom att göra 1200-någonting skada i ett och samma liv, eller om man har dött X antal gånger utan att själv ha dödat någon. När detta mål uppfylls så kan man aktivera rampage, som antingen består av att utdela dubbel skada, reducera mottagen skada, springa snabbare eller att visa alla fiender på kartan under en kort stund.

Psych Profile: Det här påverkar hur du tjänar XP, jag har själv inte låst upp det än så jag är inte helt säker på hur det fungerar. Men det verkar klart intressant när man läser tips-sidan om det.

Character: Man kan också välja mellan fem olika kroppstyper. Allt från en jättestor bjässe med mycket liv fast långsam, till en liten knatte som är snabb men som inte har fullt så mycket liv. Alla olika kroppstyper har olika fördelar och nackdelar.

Att välja utseende

Man kan även välja hur ens karaktärer ska se ut! Man får välja både hur man ska se ut när man spelar som Joker, och hur man ska se ut när man spelar som Batman.

Det går till som så att efter varje match får man lite pengar, beroende på hur bra det gått i matchen. Dessa använder man sedan för att köpa olika utstyrslar och roliga utseenden att använda när man spelar. Det är inte ett måste, och det påverkar inte ens karaktär mer än utseendemässigt sett, men det är en rolig grej.

Gäng

När man nått ett visst level så kan man gå med i ett av fem olika gäng. När man sedan spelar matcher så tjänar man erfarenhetspoäng inom det gänget, och när man gör bra ifrån sig så blir man belönad av sitt gäng. Just nu har jag inte så stor koll på hur allt det där fungerar. Men jag fyller ut den här sektionen när jag vet mer, eller när någon annan vet mer.

DLC

Ett DLC är redan på väg till spelet!

Det inkluderar en ny bana, två nya vapen (Katana och pistol) samt en hel drös med nya kostymer att köpa. Bland annat en fräck ninjakostym!

Detta DLC kommer vara helt gratis! Så det är bara att ladda ned det och ösa på.

Huruvida framtida DLC kommer vara gratis eller inte kan jag däremot inte uttala mig om.

Gotham City Impostors går bara att köpa och spela online. På PSN, på XBOX Live och på Games for Windows Live. Det är alltså inget spel man köper fysiskt. Spelet i fråga kostar 135 SEK, det var i alla fall vad jag betalade för det på PSN. ;)

Det är alltså ingen stor summa, och det är lätt värt det. Jag hade lätt kunnat köpa det till fullpris.

Så vad väntar ni på?

P.S.

På PS3 finns det en bugg som gör att man inte kan spela. Spelet tror att man inte köpt fullversionen av spelet och skickar en tillbaka till trialversionen.

Men lugn bara lugn, det finns ett trick för att komma runt det. Se till att du är utloggad från PSN, starta sedan spelet. När spelet tvingar dig att logga in så låter du det ske, när spelet har loggat in dig och checkat ditt konto mot servrarna så fungerar fullversionen!

Till en början, första veckan eller så, så var det inte så många som kände till det här tricket. Vilket gjorde att man inte hittade några matcher. Men nu jäklar är det fullt ös på servrarna, även fast buggen fortfarande är kvar.

D.S.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...