Jump to content

Crusader Kings II


Umberto
 Share

Recommended Posts

NThPd.jpg

Well, jag gör väl en tråd om det här spelet trots att jag inte "lärt" mig det till 100% och trots att knappast många (någon??) GTAsajtare spelar det... :whistling:

Crusader Kings II är ett storslaget medeltida strategispel utvecklat av svenska Paradox. Spelet sträcker sig från 1066 till 1453 och till skillnad från andra Paradox-spel där man i allmänhet styr länder styr man i det här spelet människor och dynastier. Eller ptja, man styr fortfarande Europas kungariken, hertigdömen m.m. men man gör det SOM personer. Man ÄR kungen/greven/biskopen eller vad man nu spelar som. Det gör att spelet har en mycket starkare tonvikt på persondiplomati, politiska intriger, såpopera och rpg-element. Det är viktigt att se till att kungen, släktingarna och rådgivarna får goda egenskaper och kommer överens med varandra eftersom det har stor inverkan på hur det går för riket. Spelet är fyllt av hundratals adelsmän och -kvinnor - alla med sina egna personligheter, egenskaper och agendor.

Själv har jag, som sagt, inte börjat spela "på riktigt" än, utan bara kört och sett tutorialer. Spelet är ganska invecklat och inlärningskurvan är relativt brant men om man är bekant med tidigare Paradoxsspel underlättar det.

Jag kan varmt rekommendera den här snubbens videor för en god introduktion till de grundläggande spelmekanismerna.

Recensioner: 84 på Metacritic

Redigerad av Umberto
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft det på datorn ett tag men inte orkat installera.

Det ser rätt intressant ut, men det är ingen feature som lockar mig till spelet direkt över EU3 är väl problemet. Det är ju klart roligare att erövra europa med våld som Tysk understat än att slicka kungars röv dagarna i ända. ^_^

Sen är EU3 är rätt perfekt när det gäller inlärningskurva och djup, det är trots allt ganska straight forward och lättspelat om man jämför med exempelvis Hearts of Iron eller Victoria. :crazy: Jag vet inte hur svårspelat CK är men det ser ut att kanske har liiiite för mycket micromanaging för min smak.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft det på datorn ett tag men inte orkat installera.

Det ser rätt intressant ut, men det är ingen feature som lockar mig till spelet direkt över EU3 är väl problemet. Det är ju klart roligare att erövra europa med våld som Tysk understat än att slicka kungars röv dagarna i ända. ^_^

Sen är EU3 är rätt perfekt när det gäller inlärningskurva och djup, det är trots allt ganska straight forward och lättspelat om man jämför med exempelvis Hearts of Iron eller Victoria. :crazy: Jag vet inte hur svårspelat CK är men det ser ut att kanske har liiiite för mycket micromanaging för min smak.

Har spelat lite under dagen, som hertig av Munster, och jag tycker inte att det är så svårt egentligen. Visst, det går ganska trögt så här i början men det fina med CKII är ju att det bygger på EU3-motorn så om man är bekant med den är själva "interfacet" lätt att komma in i. Det är inte i närheten av Victorias svårighetsgrad. Skillnaden mot EU3 är förstås, som sagt, att man styr genom personer - vilket är realistiskt eftersom de personliga banden under den statslösa feodala eran var otroligt viktiga.

Jag börjar redan bli lite småförälskad i spelet. Du måste ge det en chans ffs! :D

Det verkligt episka soundtracket är värt ett hedersomnämnande. Det här är bland det mest magnifika jag någonsin hört i spelväg, i synnerhet mot slutet när kören träder in:

My Lord, jag blir alldeles korstågssugen.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...