Jump to content

Svart skärm


Vice.
 Share

Recommended Posts

Hej. Har ett akut problem eftersom sambon pluggar på datorn.

Följande har hänt: imorse när vi startade datorn funkade som den skulle bortsett från att skärmen var svart.

Det kommer upp no input signal monitor go to sleep, sen blir den svart.

Är det datorn det är fel på och vad kan felet vara, samt kostnad för lagning? Kan det vara grafikkortet?

Datorn är ca 7 år gammal. Tack // vice

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan börja med att dra ur och sätta i alla kablar och testa sätta i en ny skärm, så vi kan utesluta att det är skärmen det är fel på. Fungerar inte det och om du har möjlighet så du testa sätta i ett annat grafikkort så att även det kan utesluts. Jag har annars haft samma problem och då fungerade det efter att jag resetat bios. Läs här hur du gör (rekommenderar alternativ 1):

(Annars så finns mitt datorpaket kvar om du fortfarande är intresserad. :naughty: )

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Har ett akut problem eftersom sambon pluggar på datorn.

Följande har hänt: imorse när vi startade datorn funkade som den skulle bortsett från att skärmen var svart.

Det kommer upp no input signal monitor go to sleep, sen blir den svart.

Är det datorn det är fel på och vad kan felet vara, samt kostnad för lagning? Kan det vara grafikkortet?

Datorn är ca 7 år gammal. Tack // vice

Låter som grafikkortet eftersom datorn fungerar utan ett grafikkort. Kan dock vara moderkortet men moderkorten brukar pipa ifall något är sönder så det är troligen inte den.

Kostnad för nytt grafikkort, 300-400 om det är PCI-express. 400-500 om det är AGP eller PCI.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kom helt plötsligt. Men när jag testade efter nån timme funkade den igen??? Kan det vara nått som kommer imorgon bitti igen tro?

Vice det kan vara glapp med kontakten in till datorn eller vad man kallar det eller ström kabeln som man pluggar in i skärmen. Mitt gamla grafikkort vart likadant mitt i spelandet så kunde skärmen bli helt plötsligt helt svart o knappen lös orange som man trycker igång skärmen. Kunde hända vid uppstart det jag testade göra var att låta datorn va igång dra ut kablarna både den som går från skärmen till datorn o strömkabeln som går från skärmen in till väguttaget.

Då kom bilden fram när den blev svart så kommer det där ljudet fram att man drar ut nå usb enhet eller sätter in. Då kunde jag få upp nå meddelande att drivrutinerna för grafikkortet har återställts efter allvarligt fel eller nåt liknande.

Avinstallera drivrutinerna till grafikkortet o uppdatera dem igen kan funka det gjorde inte för mig ibörjan problemet försvann med tiden. Kunde hända mig 3-6 gånger eller mer men minskade med tiden. Eller om ni vill vara på säkra sidan gör en backup på din frus arbete flytta över det till nå usb eller skicka arbetet till eran mail så är ni på den säkra sidan om det skulle hända igen.

EDIT: Annars testa skaffa hem Uniblue PowerSuite som kan fixa din dator o dessutom snabba upp den lite grann. Har själv användt det o hade ca 400-600 fel i registret o windows programmet är även godkänd av microsoft. Allt fixade sig på några minuter o min dator vart lite mer snabbare. Den uppdaterar även gamla drivrutiner med.

EDIT 2: Här är en liten överblick över hur programmet ser ut. Det till höger om global statiskt så registrerar han alla fel du har fixat under tiden.

uniblue.th.png

Redigerad av SilentViper
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...