Jump to content

Ni som kan det här med ekonomi


Illousion
 Share

Recommended Posts

God morgon!

Läste följande uttalande i SvD;

Tanken med att få upp inflationen är att minska värdet på den amerikanska statsskulden som uppgår till 100 procent av BNP, och att på så sätt flytta över smällen till långivarna. Det finns framförallt en nation som skulle förlora på det Kina, som sitter på stora mängder amerikanska statspapper.

Långivarna, är det andra länder som lånat ut pengar till USA? När inflationen går upp stiger väl priser vilket leder till ett minskat begär ifrån konsumenter? Hur skulle det hjälpa statsskulden?

Ni får ursäkta mina grymt bristande kunskaper i economics. Har endast studerat Matematik A (Fordonslinjen, boy that was a mistake). Känns lite halvt pinsamt att behöva göra tråden då det känns som att det här är saker man ska kunna, men det finns ingen hemma just nu så jag kunde inte fråga någon annan. Och om det här är dåligt trådmaterial kan ju någon flytta posten till TROMS.

Tack för eventuell hjälp. :)

Redigerad av Illousion
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, jag är inte bäst på att förklara men jag kan iaf försöka.

Tänk dig att du lånar 2 miljoner från banken och bara betalar räntan varje månad/år.

Tänk dig sedan att inflationen är 2% varje år; dvs. att priserna höjs samtidigt som lönerna också höjs (en Sandwich kostar 10 kronor år 1, men 12 kronor år 2; detta är dock inget man egentligen märker av för man samtidigt får höjd lön). 1st av valutan blir mindre värd.

Det som inte händer med inflationen är att ditt lån blir dyrare. Om du då ser att inflationen stigit en hel del efter tio år; ja då blir det lättare att betala tillbaka också för lånet du tog år 1 är mycket mycket mindre värt år 10.

...kind of :>

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...