Jump to content

Copyright


Adrian G
 Share

Recommended Posts

Hej alla.

Det är så att jag sysslar med en hemsida i skolan för tillfället och vår lärare är väldigt noga när det kommer upphovsrätt med bilder på sidan.

Jag hade främst tänkt att ta egna fotografier på sidan, men det kan hända att jag kommer ha lite screenshots och/eller gameplay-vids också. Och då är det såhär. Vår lärare vill att vi skickar iväg ett mail till utgivaren av varje spel och frågar om tillstånd först. Han snackar om copyright på texturer och sådant. Men det låter ju enligt mig helt galet. Då hade de ju behövt privatpoliser på varje internetforum.

Då jag hade tänkt ta flera spel, är lite lat, och faktiskt lite nyfiken så undrar jag hur copyright egentligen fungerar.

Såhär har jag alltid fått för mig att det är;

Det är copyright på allting man tillverkar, även om det inte står det någonstans.

Man får lov att publicera bilder på sidor om man är tydlig med vem som har gjort den. (det är väl så spel/film-sidor gör?)

En produkt man har köpt får man väl ta bilder på hur man vill? I detta fall screenshots.

GTAsajten, kan ni upplysa mig? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ganska säker, efter en del googlande, att det faller under fair use. http://sv.wikipedia.org/wiki/Fair_use

Fast lovar inget, nån annan kanske har bättre koll :P

Fair use är ett samlingsbegrepp inom den amerikanska lagstiftningen och rättsfall som berör begränsningar och undantag i upphovsrätten.

Fast det kanske skulle funka ändå? Då de flesta stora utgivarna är belägna där?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...