Jump to content

Olika ljudinställningar/ljudlägen


eXotic
 Share

Recommended Posts

Nu är det så att jag tänkte införskaffa mig ett headset, eller hörlurar. Vad de nu än kallas. Den trixiga biten är att hitta ett par som passar både till PC och till min PS3.

Det kluriga är att PS3 inte är kompatibelt med USB-headset, inte på så vis att man kan få spelljud via den kanalen i alla fall. Utan man kan bara få voice-ljud via hörlurarna om man kopplar på det viset, om jag har förstått det hela rätt. Rätta mig gärna om jag har fel för det gör allt så mycket enklare.

Så jag har funderat mycket på om jag ska möblera om bakom min PS3, som just nu skickar bild via HDMI och ljud via AUX(RCA heter det kanske?), så att den istället skickar ut ljud via optisk kabel till mitt ljudsystem, vilket gör att jag kan använda RCA-kablarna via en RCA to 3.5mm-adapter och på så vis få gameljud i hörlurar på ett smidigt sätt. Blir bra mycket smidigare att gå in i PS3:an och ändra ljudutgången än att krypa bak och hämta fram kablarna varje gång man vill spela med headset istället.

Nu undrar jag lite smått här:

RCA ger inte surroundljud va? På sin höjd kan man höra om någon kommer från höger eller vänster, och kanske väldigt svagt ifall det är framifrån eller bakifrån?

Sabbar jag surroundeffekten ännu mer genom att koppla ihop RCA-kablarna till endast en 3.5mm-utgång?

Om jag lyckas få mitt ljudsystem att ta emot de optiska signalerna så ger det mig surround va? Åtminstone så borde det vara bättre än via RCA som jag har nu?

Sedan har jag funderat lite på datorsidan med. Om jag nu skulle skaffa ett par hörlurar som har en 3.5mm-kabel att ta in ljud från, så borde väl det vara sämre än andra hörlurar (USB?) när jag sedan använder dem i datorn?

Finns det då hörlurar som har både USB-kontakt och 3.5? Har för mig att jag sett det någonstans, men jag är inte säker på om jag minns rätt.

Hörlurarna ska också ha mic, eftersom jag ska skrika på Lajjan när vi lirar tillsammans på PC, micen behöver inte (Kommer förmodligen inte) fungera på PS3:an, då jag sällan pratar där. Skulle jag vilja prata där så kan jag använda mitt BT-headset att skrika på folk med, får hänga den i tröjkragen eller något. :P

Okej, jag tror det var allt, tack på förhand för all smaskig hjälp jag vet att jag kommer få!

TL;DR

½. Det går inte på något sätt att få game-ljud från PS3 in till ett headset som är kopplat med USB?

1. RCA ger inte surround-ljud va?

2. Sabbar jag surroundeffekten ännu mer genom att koppla ihop RCA-kablarna till endast en 3.5mm-utgång?

3. Om jag kopplar en optisk kabel mellan PS3 och ljudsystem så ger det mig surroundljud va?

4. Är 3.5mm lurar till PC sämre än andra hörlurar man kan hitta? Känns som det.

5. Finns det då hörlurar som har både USB-kontakt och 3.5?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

TL;DR

½. Det går inte på något sätt att få game-ljud från PS3 in till ett headset som är kopplat med USB?

1. RCA ger inte surround-ljud va?

2. Sabbar jag surroundeffekten ännu mer genom att koppla ihop RCA-kablarna till endast en 3.5mm-utgång?

3. Om jag kopplar en optisk kabel mellan PS3 och ljudsystem så ger det mig surroundljud va?

4. Är 3.5mm lurar till PC sämre än andra hörlurar man kan hitta? Känns som det.

5. Finns det då hörlurar som har både USB-kontakt och 3.5?

1: RCA är bara stereo men många ljudanläggningar simulerar surroundljud (Pro Logic)

2: Nej, det är fortfarande två stycken kanaler

3: Optisk kabel kan överföra riktigt 5.1 (eller mer), om resten av systemet är kompatibelt vet jag inte

3: Borde funka

4: Det går inte att svara på generellt. I USB-headset sitter digital till analog-konverteraren i lurarna, är dessa jävligt dyra kan det nog vara bara men oftast är det nog inte så. Är PS3:ans DAC/ljudkort av hög kvalitet, och lurarna du köper bra, så är 3,5mm att föredra.

5: Nej det skulle jag inte tro, varför vill man ha det?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1: RCA är bara stereo men många ljudanläggningar simulerar surroundljud (Pro Logic)

2: Nej, det är fortfarande två stycken kanaler

3: Optisk kabel kan överföra riktigt 5.1 (eller mer), om resten av systemet är kompatibelt vet jag inte

3: Borde funka

4: Det går inte att svara på generellt. I USB-headset sitter digital till analog-konverteraren i lurarna, är dessa jävligt dyra kan det nog vara bara men oftast är det nog inte så. Är PS3:ans DAC/ljudkort av hög kvalitet, och lurarna du köper bra, så är 3,5mm att föredra.

5: Nej det skulle jag inte tro, varför vill man ha det?

1. Okej, om mina gör det så kanske det är tillräckligt för att ge surroundeffekt i ett par hörlurar. För jag upplever det inte i själva ljudsystemet, inte vad jag tänkt på i alla fall.

2. Sweet, bra info!

3. Jag är lite konfunderad här, vad är det egentligen du svarat på på de två treorna? (Speciellt den andra trean kanske, vad borde fungera? Att få surround via optisk kabel?)

I alla fall, jag är inte riktigt säker på om mitt ljudsystem verkligen är kompatibelt med optiskt ljud, men den har faktiskt en Optic In-port, fast jag vet att jag testade det när systemet var nytt utan att få något ljud. Men jag kanske gjorde fel, det är värt ett test i alla fall.

4. Okej, det borde alltså vara helt okej med 3.5mm även till PC, antar jag då?

5. Jag trodde att USB gav bättre ljud än 3.5mm, och om man då vill använda hörlurarna till både PC och t ex MP3, så kunde det vara bra om man kunde ansluta en bra kanal till PC och den enda anslutningen som finns i mp3, 3.5mm. Men i och med att det inte var generellt så inser jag att det låter aningen dumt. :P

Så det lutar alltså att att jag skaffar mig ett par hörlurar med 3.5mm-anslutning och använder till både PC och PS3. Några invändningar?

Offtopic-Edit: Jag tror jag har spelat för mycket Achtung die kurve!, för när jag satt och skrev och insåg att texten började närma sig kanten på texteditorn så försökte jag febrilt styra den undan för att inte åka rakt in i väggen. >_<

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Okej, om mina gör det så kanske det är tillräckligt för att ge surroundeffekt i ett par hörlurar. För jag upplever det inte i själva ljudsystemet, inte vad jag tänkt på i alla fall.

2. Sweet, bra info!

3. Jag är lite konfunderad här, vad är det egentligen du svarat på på de två treorna? (Speciellt den andra trean kanske, vad borde fungera? Att få surround via optisk kabel?)

I alla fall, jag är inte riktigt säker på om mitt ljudsystem verkligen är kompatibelt med optiskt ljud, men den har faktiskt en Optic In-port, fast jag vet att jag testade det när systemet var nytt utan att få något ljud. Men jag kanske gjorde fel, det är värt ett test i alla fall.

4. Okej, det borde alltså vara helt okej med 3.5mm även till PC, antar jag då?

5. Jag trodde att USB gav bättre ljud än 3.5mm, och om man då vill använda hörlurarna till både PC och t ex MP3, så kunde det vara bra om man kunde ansluta en bra kanal till PC och den enda anslutningen som finns i mp3, 3.5mm. Men i och med att det inte var generellt så inser jag att det låter aningen dumt. :P

Så det lutar alltså att att jag skaffar mig ett par hörlurar med 3.5mm-anslutning och använder till både PC och PS3. Några invändningar?

Offtopic-Edit: Jag tror jag har spelat för mycket Achtung die kurve!, för när jag satt och skrev och insåg att texten började närma sig kanten på texteditorn så försökte jag febrilt styra den undan för att inte åka rakt in i väggen. >_<

Optiskt ljud ger surround

Glöm inte att byta in-källa (på suroundsystemet) när du kopplar in med optisk kabel!

Använd optisk kabel till ditt surroundsystem och den har väl både 3.5 ut (ljud) och 3.5 in (mikrofon)? Då kopplar du bara in ditt headset där!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Optiskt ljud ger surround

Glöm inte att byta in-källa (på suroundsystemet) när du kopplar in med optisk kabel!

Använd optisk kabel till ditt surroundsystem och den har väl både 3.5 ut (ljud) och 3.5 in (mikrofon)? Då kopplar du bara in ditt headset där!

Okej, bra!

Nejdå, det vet jag att man måste. Ska som sagt testa med en lånad kabel och se om jag kan få det att fungera den här gången.

Jo jag kom på det efter jag skrivit den förra posten, det är bra för då slipper jag köpa en adapter, det räcker alltså med en optisk kabel för att få min set up att fungera.

Skitbra! Tack för all hjälp, nu ska jag bara ut och leta bra headsets. Någon som har något tips? :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...